• Anonym

Två små strulpellar

Hej!

Vi har två tvillingpojkar som blev ett år igår. De har den senaste tiden sovit bra och varit glada och nöjda men de senaste veckorna har de blivit väldigt struliga såväl dag som natt.

För det första så har nätterna de senaste månaderna fungerat bra, de har då sovit ca 19-06 (ibland 15-20min tidigare uppvak) på natten och på dagen ca 9-9.45 och 13.30-14.45. för ca två veckor sedan sov de till 06.50 tre gånger vilket gjorde oss överlyckliga då de nästan aldrig sovit så länge.
     Men nu har det bara på ngn vecka totalt vänt! Morgnarna har blivit tidigare och tidigare trots omnattningsförsök med välling osv. Idag vaknade de strax efter 04 (en vaknar och väcker den andra) och efter ca 30min försök att få dem att somna om gav vi upp och fick gå upp. De är märkbart trötta men går inte att söva om. Så kl 06.40 fick jag lägga dem för att sova "förmiddag" för att en av killarna (vi kan kalla honom Lilla O) fullkomligt vrålat och skrikit och klängt febrilt om min hals konstant sen uppvaknandet. Sen fortsatte skrikandet i ytterligare någon timme innan han somnade av utmattning i vagnen en stund.
    Lilla O har varit väldigt klängig och mammig/pappig senaste dagarna och skrikit och protesterat för allt när han inte får som han vill. Jag har sett att en framtand precis håller på att bryta igenom i överkäken så jag funderar på om det kan bero på detta? Idag var jag nästan påväg att ringa vårdcentralen på jourtid för att jag könde mig så orolig.

Funderar ju på om det kan vara ngt annat? har han kanske ont ngn annanstans? men han äter, dricker och är pigg och glad mellan vredes/ledsenutbrotten så det känns inte som att han är sjuk... Han har dock fått lite böjveckseksem vilka jag smörjer med kortison enl läkares rekommendation och utöver det så han både han och tvillingbror fått lite röda prickar i nacke, rygg och på mage men jag misstänker att det är pga av värmen...
    Tror du att hans humör beror på tand/utvecklingsfas (de har precis börjat gå några steg)/trötthet el tycker du jag ska ringa BVC och be om läkarundersökning?

Och ang nätterna. Tror du att vi bör ändra ngt i rutinerna för att få dem att sova längre på morgonen? är rädd att det kommer bli en ond cirkel om morgnarna blir tidigare och tidigare och de blir tröttare och tröttare på dagen och därmed sover mer då. Blir ju jättekonstigt om de sover "förmiddag" innan klockan ens är 7! då måste de ju sova två gånger till för att orka hålla sig vakna till kvällen. Nu är de vaknat så tidigt är de så trötta vid ca18 att de bara gnäller, kinkar och gäspar. Målet är ju 'ändå att de ska sova en lång lur så småningom... Har dessutom märkt att förmiddagsluren gått från ca 1h till ca 45min på senaste så då borde de ju egentligen sova MER på natten...

Detta blev långt men vi vet inte riktigt hur vi ska förhålla oss till detta. Om vi ska låta killarna styra eller om vi ska kämpa med våra tidigare rutiner. Börjar känna mig väldigt trött av att vakna så tidigt och sen höra skrik och gråt halva dagen när de inte får som de vill el för att de är så trötta. Tilläggas kan att de är två MYCKET aktiva killar. De är aldrigs stilla och klättrar, bankar och slår på allt (inklusive varann)!

Vill bara tillägga att de mellan protestattackerna är hur glada som helst och skrattar och kramas och pussas men kan vi ändra ngt för att få dem ännu nöjdare så vill vi självklart det!!

Tack på förhand!

Ung tvillingmamma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 22:28
    Glömde en sak. "Lilla O" har den senaste månaden vaknat på nätterna och skrikit helt förtvivlat. Vi har försökt lugna och trösta men han bara skriker och slänger sig i sängen eller i famnen. Har hört talas om nattskräck vilket jag tycker det påminner om eftersom han är okontaktbar och sen efter ett tag är det som om han plötsligt "vaknar till" och lugnar sig. han kon dock börja skrika igen och vilja komma upp när vi lägger ned honom igen. Vad tror du? nattskräck el separationsångest? kan nattskräck verkligen drabba så så små barn?

• Svar på tråden Två små strulpellar
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag tycker att det låter som att du skall prata igenom detta med er BVC-sköterska. Även om separationsångest brukar påverka sömnen för de flesta barn, någon gång mellan sex-tolv månader, kan nattskräck också inträffa redan från åtta månader enligt min erfarenhet. Även om det är vanligare högre upp i ålder.

Nattskräck brukar komma någon/några timmar efter insomnandet och karaktäriseras av att barnet upplevs okontaktbart (vilket det är). Det spekuleras i att det sker för att barnet behöver göra av med energi. Vilket kan förklara att det ofta är aktiva barn som drabbas.
    Normalt går dock nattskräck över efter en period. Det kan däremot vara lönt att väcka barnet en kvart innan dessa "anfall" brukar inträffa, då bryter man helt enkelt mönstret och barnet kan somna om igen utan att få dessa "anfall".

Oavsett vad det rör sig om, är min uppfattning att fasta rutiner kring sömn och sovplats ger bättre förutsättningar. Naturligtvis kan ni inte planera er vardag i detalj, men att finna ett sätt att hantera detta (som fungerar för er) skulle underlätta. Därför vore det bra om er BVC-sköterska, som känner er och kan disskutera detta mer ingående, hjälper er.

Mvh Christine

Svar på tråden Två små strulpellar