• Jojjanna

Hjälp!!! Autism + ADHD + Språkstörning + Inlärningssvårigheter

Mitt äldsta bonusbarn har nyligen fått sina diagnoser:

Autism, ADHD, Språkstörning och inlärningssvårigheter...

Vi hade väntat oss ADHD, och språkstörningen visste vi om men det blev lite av en chock att även få veta att han har autism och att han troligtvis aldrig kommer att bli godkänd i skolan pga inlärningssvårigheterna... Han ska börja 5:an men har en språkutveckling som är som en 2:a-klassare. Det tar tid att smälta ett sådant besked och vi lämnades helt vind för våg efter mötet med utredningsteamet så frågorna flyger omkring utan att bli besvarade.

Efter sommaren kommer vi att få kontakt med habiliteringen som ska guida och utbilda oss i vad diagnoserna innebär, vilken medicinering som kan bli aktuell samt vilka hjälpmedel som finns att få.

Vi tar helt enkelt dagen som den kommer och försöker se hur diagnoserna lyser igenom i beteendet och försöker lära oss att hantera det på bästa sätt. Jag läser en del böcker i ämnet och får där en del förklaringar som gör det lättare förstå att några av barnen inte alls uppfattar världen så som vi uppfattar den.

Våra frågor just nu är:
    Det står i flera böcker att barn med dessa diagnoser kan vara kräsna med maten av flera olika anledningar och det märks även på honom. Innebär det då att man aldrig ska servera nya maträtter för att undvika stress och press i matsituationen?

Hur anpassar man skolgången på ett lämpligt sätt? Behöver han bara kunna 2-3 vattendrag i sverige medan resten av klassen ska kunna flera sjöar, älvar och åar? Vem sätter dessa gränser?

Hur sätter man gränser eller belönar när det enda som biter är speltid/spelförbud?

Hans syster har också problem som gör att vi kommer att begära en utredning i höst. Hur ska tiden räcka till även för henne när det tar sådan tid för oss att motivera till läxläsning osv för honom?

• Svar på tråden Hjälp!!! Autism + ADHD + Språkstörning + Inlärningssvårigheter
  • Jojjanna

Oj, vad konstig texten blev men jag kopierade den från ett kommande blogginlägg...

• awb

Hejsan, jag har en flicka, 11 år, med autism och adhd, en 9 årig flicka med AS och pragmatisk språkstörning, en liten kille på 3 år som just nu genomgår utredning för autism. Har du läst "Explosiva barn" av Ross Greene? Gör det annars, den är liksom "grundboken" när ens barn har dessa svårigheter. För att besvara några av dina frågor: maten är ofta ett känsligt kapitel för dessa barn och något jag inte tycker man ska bråka eller göra för mycket väsen av. Min äldsta dotter har de senaste veckorna enbart ätit skruvmakaroner med köttbullar, middag som kväll, och nu, rätt som det är, så tröttnar hon och då gäller det att hitta annat som hon kan tänkas gilla för det kommer hon aldrig på själv, nämligen...Så ta det lugnt, gillar han en viss mat så ge honom det så länge det inte är gelehallon med chokladsås ;). Sen tycker jag gott man kan försöka locka barn att prova annan mat men det märker man snabbt på sitt barn om det är lönt den dagen eller inte. Hur skolan ska anpassas efter just ditt barn ska ni och hab och skolan komma överens om, tycker jag. Det är ju ofta så med dessa barn att de ofta är överkänsliga mot tex mycket intryck, ljud och ofta har de svårt med det sociala, allt detta kan bidra till en oerhörd trötthet efter skolan. Min 9 åriga dotter, som går i vanlig skola, är alltid helt slut efter skolan och kan vråla och skrika när hon kommer hem och har ett stort behov att dra sig undan på sitt rum och vila. För mycket läxor kommer aldrig bli tal för henne och det tycker jag ni ska fundera på att minska på redan nu, läxor är INTE obligatoriska. Det finns något som heter "pysparagrafen" som innebär att lärare ska kunna godkänna elever även om eleverna, pga sitt funktionshinderinte, klarar alla delar i ett ämne. Min äldsta dotter går i resursskola med totalt 6 elever, hon klarar inte att gå i vanlig skola. Hon spelar förresten väldigt mycket dataspel och vi låter henne hållas, det är hennes sätt att slappna av efter skoldagen, hon har inga läxor alls.

• Little Ms Chatterbox

Hej!
    Ni har nog svårt att se det nu men det är ju bra att man även har "hittat" de andra diagnoserna. Nu vet man ännu bättre hur man ska kunna lättare hjälpa ert barn. (ja, ja ditt bonusbarn).
    Läs Explosiva Barn av Ross W Greene och även Bo Hejlskov "Hantering vid problemskapande beteende"
    Ni kommer få många A-ha-upplevelser.
    Vid tex mat och andra situationer så är det att okänt skapar stress och stress ska de inte utsättas för, det ger bara mentalt skrot. Mat kan kännas helt annat i deras mun än för oss, ris smakar knöligt, sås är kletigt osv. gul mat kan signalera farligt. Har man en gång ätit skruvmakaroner och sen blev förkyld kan man alltid efteråt få ont i halsen av skrivmakaroner. För någon med autism låter det fullt naturligt. Corn flakes kanske låter alldeles för mycket i huvudet när man äter det med mjölk men kan vara fullt naturligt att äta en och en från en hög på bordet.
    Sen kan man lägga till att det inte alls säkert att personen med autism känner hunger och/eller mättnadkänsla. Då kan det hända att personen inte alls kan förmå sig att äta om det varit en stökig dag eller efter en natt med dålig sömn.
    Om man kan få i barnet mat så det inte går hungrig och humöret blir lidande efter det så är det bra, är det varierande och nyttigt så ännu bättre men inte något högt mål. Givetvis så kan man alltid erbjuda andra saker men inte göra för stor sak av det om man inte lyckas få barnet till att äta. Om man är orolig för vikten och att barnet inte får i sig allt nyttigt som man ska så kanman prata med dietiseten som är knuten till barnhab så kan man få testa näringsdryck.

Skolgången är något som man får lösa vad som passar bäst för ert barn. Det KAN vara lägre kunskapsnivå men det kan ävne vara eget rum att sitta i en resurs som hjälper till och pushar på och påminner.
    Min son har med i sin diagnos att han har svårt med signalerna mellan hjärna och hand. Det innebär att han har svårt för att tex just forma ett "S" och att det tar mycket energi för honom att göra det. Så för honom är det dator som gäller. Finns ingen som helst anledning att han ska sitta och tragla med att skriva bokstäver när han har en hel saga i huvudet som skulle komma ut om han bara hade haft en sekreterare. Det är inte det som är huvudsaken med skolgången att man måste kunna skriva varje kunskap som man har. En del mattesidor gör min son muntligt med sin resurs, och han har ingen matteläxa, Han läser som en präst och kunde hela kursplanen i NO/SO utantill redan innan skolåret började. Men han kan inte sitta still mer en 20 minuter på stolen.

Det finns många hjälpmedel att få, tex Bolltäcke om sömnen strular. Timstock för att lättare visualisera hur tiden går. Dator är ett jättebra hjälpmedel för både dig som förälder och skolan. Man kan lägga upp matteböckerna så uppgifterna blir skickade till skolan så manslipper komma ihåg böckerna till och från. Eller så man alltid har matteboken online var man än är i Sverige.

Har du förresten kollat i tråden för Autusmföräldrar, finns även för föräldrar till barn med ADHD.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49851774.html

Sen vill jag även slå ett slag för Omega, klicka på länken i min sidfot. Jag måste sluta nu, bussen går snart
    Hepp!

• Jojjanna

Tack för era svar!!!!!

Vi har som sagt precis fått diagnoserna och inte fått kontakt med Habiliteringen än. Min sambo är fortfarande för omtumlad så han orkar inte varken läsa eller prata om besvären än... var det så för er också?

Svar på tråden Hjälp!!! Autism + ADHD + Språkstörning + Inlärningssvårigheter