• Heltrandom

Bli av med pormaskarna! Hur?!

Hejsan! 

Jag är en 20-årig kille som genom åren har haft en relativ problemfri hy. Lite finnar här och där, men inget som stört mig särskilt mycket. 

Det senaste året eller två har jag dock fått allt fler pormaskar i pannan. Har ganska många, och det ser ganska knottrigt ut ibland. Vill bli av med skiten, och ber därför ödmjukast om er hjälp!

Vilka produkter ska man använda, och hur ska man använda dom? Hur ofta ska man tvätta ansiktet, och när ska man använda ansiktskräm?

Har testat lite blackhead-remover, peeling osv, men aldrig riktigt hamnat i rutinen. Har testat Aco spotless-vattnet också. Skriv gärna hur jag ska använda sådana produkter för att få en slät och fin hy!

Bilder:

http://i.imgur.com/Iwc5T.jpg
    http://i.imgur.com/6GEo6.jpg

Tusen tack på förhand!
  • Svar på tråden Bli av med pormaskarna! Hur?!
  • Heltrandom

Massa text föll bort i orginalinlägget. Ber om ursäkt för dubbelpost, men här kommer texten igen:

Hejsan! 

Jag är en 20-årig kille som genom åren har haft en relativ problemfri hy.
    Lite finnar här och där, men inget som stört mig särskilt mycket. 

Det senaste året eller två har jag dock fått allt fler pormaskar i pannan.
    Har ganska många, och det ser ganska knottrigt ut ibland.
    Vill bli av med skiten, och ber därför ödmjukast om er hjälp!

Vilka produkter ska man använda, och hur ska man använda dom?
    Hur ofta ska man tvätta ansiktet, och när ska man använda ansiktskräm?

Har testat lite blackhead-remover, peeling osv, men aldrig riktigt hamnat i rutinen.
    Har testat Aco spotless-vattnet också.
    Skriv gärna hur jag ska använda sådana produkter för att få en slät och fin hy!

Bilder:

http://i.imgur.com/Iwc5T.jpg
    http://i.imgur.com/6GEo6.jpg

Tusen tack på förhand! 

• en rund boll

Det beror lite på vad du har för hudtyp...
    Men det allra bästa är att gå till en  hudterapeut som får kolla igenom din hud och göra en riktig grovrengörning.
    Dermalogica har grymma produkter för finnar och pormaskar!

• Heltrandom
    SilverEmma skrev 2011-07-11 07:46:13 följande:
    Googla på OCM. Det har hjälpt mig få bort mina pormaskar iallafall.
    Har kollat upp OCM, och det verkar absolut intressant. Har bestämt mig för att ge det en chans.

Inhandlade Ricinoljan idag på apoteket, och ska köpa solrosoljan senare, första massagen sker ikväll :) Har dock lite frågor:

Hur ofta kör du? Hittar ingen bra info förutom en tjej som säger att hon kör varannan dag. Isf: Hur ska man göra med huden de dagar man inte använder metoden?

Hur ska man egentligen gå till väga när massagen är klar, man tar den varma, våta handduken på ansiktet och låter den svalna, men ska man sen torka av ansiktet, eller låta det vara blött/oljigt? Sen upprepa typ 4 gånger, och då ska oljan vara borta?

Tusen tack för hjälpen :)
  • SilverEmma

Jag kör 1-2 ggr/vecka, resterande dagar rengör jag utan ricinolja.

Jag lägger handduken över ansiktet tills den svalnat och trycker sen över ansiktet innan jag lyfter bort den. Gör så fyra, fem gånger sen är oljan borta.

Var noga med blandningen av ricinolja och den andra oljan, för mycket ricin torkar ut huden som sjutton.

• SilverEmma

Tänk också på att det kan ta en stund, jag brukar gå och sätta mig och titta på tv under tiden. Det kan ta 30-45 minuter för mig innan jag känner mig klar.

• en rund boll

Ånga ansiktet med kamomill och kläm försiktigt på de svarta ytliga pormaskarna. 
    Rör inte de djupa utan att desinfektionera händerna, och tvätta noga med med "tvål" anpassat för DIN hudtyp.
    Och nej, det är inte brudigt att gå och göra behandlingar, det är smart.

OMC funkar inte på alla. det kan tvärtom bli värre på vissa.

Så kolla med ett proffs vad du har för hudtyp innan du sätter igång med nått, skitviktigt! 

• Maac

Mitt bästa tips är faktiskt att boka tid på nåt ansikts-behandlings-ställe

De brukar dock försöka sälja på dig en massa dyra produkter. Men kan vara värt att testa, samt få din hud bedömd.

Svar på tråden Bli av med pormaskarna! Hur?!