Bra att äta/dricka efter styrketräning
Är det någon som vet om det finns något som är bra/nyttigt att äta eller dricka efter träning? förklara gärna varför det är bra
Är det någon som vet om det finns något som är bra/nyttigt att äta eller dricka efter träning? förklara gärna varför det är bra
Vad är ditt mål med träningen? Att bli så stor som möjligt eller tränar du främst för att gå ned i fett?
Efter träning ska du få i dig protein. Varför? Protein är de byggmaterial din kropp använder för att bygga upp sig med. Sen beror det på vilken tid på dygnet det är - tränar du på morgonen och ska orka en massa saker efter träningen behöver du ju energi och det får du med fett eller kolhydrater. Vad du däremot nästan aldrig behöver är sportdryck med en massa socker i.
Det optimala är att direkt efter träningen skall man inta:
1) Om du vill behålla musklerna och gå ned i fett vikt:
Äta ett snabbt protein, som vassle protein.
2) Om du vill gå upp maximalt i muskelmassa och styrka:
Äta ett snabbt protein som vassle och snabba kolhydrater(druvsocker, maltodextrin, vitargo mm)
Ät aldrig fett direkt efter träningen för det gör att kroppen tar upp proteinet(och kolhydraterna) långsammare. Eftersom direkt efter träningen har kroppen ett stort behov av näringsämnen som det kan ta upp snabbt utan att höja insulinet(som orsakar fett lagring mm)
----------------------------------------------------------
Sedan skall man alltid äta ännu en måltid 1-2 timmar efter sin drink. Denna måltid skall vara mat. Vilken typ av mat beror ju på vilket diet du följer och vilka mål du har. (denna måltid kan du äta fett)
jag kör på proteinshake direkt efter träningen för att behålla muskler och gå ner i vikt. Sedan åker jag hem och lagar middag. Känner mig återhämtad snabbare sen jag började med proteinshakes oxå.
Vissa dagar så kommer jag att träna på morgonen innan skolan, och har hört att det är bäst att träna på morgonen för att då förbränner man fett (?), vad är bäst att äta efteråt så att man orkar fram till lunch?