• Idaamelia

Hjälp.. Glömt P-pillren!

KOm nyss på att jag glömt ge katten P-piller. Hon sku´lle fått i onsdags men jag har helt glömt det! Vad ska jag göra. Ge ett nu eller vänta tills nästa onsdag och sedan köra på som vanligt?..
    Vi som varit på landet me och hon har ju sprungit ute dygnet runt. Om hon nu skulle vara dräktig kan då p-pillerna ska fostret om jag ger?! Hur vet man om hon skulle vara på smällen, finns det grav-test för katter?

Någon som vet?

• Svar på tråden Hjälp.. Glömt P-pillren!
  • alifewithoutme
    Idaamelia skrev 2011-07-11 01:35:00 följande:
    KOm nyss på att jag glömt ge katten P-piller. Hon sku´lle fått i onsdags men jag har helt glömt det! Vad ska jag göra. Ge ett nu eller vänta tills nästa onsdag och sedan köra på som vanligt?..
    Vi som varit på landet me och hon har ju sprungit ute dygnet runt. Om hon nu skulle vara dräktig kan då p-pillerna ska fostret om jag ger?! Hur vet man om hon skulle vara på smällen, finns det grav-test för katter?

Någon som vet?
    Sålänge hon inte löper (om du nu har koll på det) så bör det inte vara någon fara, men håll koll på spenar! Ser du någon som helst förädring så in till veterinären med katten!
    Sedan: kastrera? 
  • nemo1

Kastrera henne, hon kan mycket väl vara dräktig. Hon kan ha haft ett tyst löp som inte riktigt komit igång och ni inte hunnit uppmärksamma. P-piller kan skada ev. foster. Kastrera bums så slipper ingreppet bli så stort, för ni har ingen aning om vad för katt som isf är pappa till ungarna. Begriper inte hur ni kan utsätta katten för så stor risk som det medför med p-piller och en katt kan även bli dräktig trots p-piller. Ring och boka tid.

• Havanna82

Givetvis bokar du tid för kastrering omgående, så slipper du detta problem ;) Katter kan bli dräktiga fastän de inte löper, däremot är väl risken ganska liten. Hon kan ju även vara en tyst löperska och löpa fastän ni inte märker det. Men jo, fostren kan skadas om du ger ppiller om hon är dräktig, därför är kastrering det enklaste.

• Alexandra77

Ja kastrera henne så fort som möjligt även om hon är dräktig, dom tar bort ungarna samtidigt så slipper du problemet med en massa ungar som ingen vill ha. P-piller orsakar både livmoderinflammation och juvertumörer.

• Idaamelia

har inte råd just nu.. Sparar för att kastrera därför valt p-piller till jag har råd. Vad ska jag göra ge p-piller eller ej?

• IceJossan

Finns det ingen du kan låna en ynka tusenlapp av och betala så fort du sparat ihop till det? Det handlar ju om kattens bästa här!
    P-piller ger stora risker för juvertumörer och livmoderinflammation - vill du utsätta din katt för det? 

• nemo1

Om du väntar blir det ett betydligt större ingrepp för att eventuella ungar har blivit större och en större risk för mamman.

• Havanna82

Antingen fortsätter du och ger ppiller och är beredd på konsekvenserna ( behöver inte bli några alls, men kan även resultera i missbildade ungar, kanske missfall) eller så håller du katten inomhus och slutar ge ppiller till du kan konstatera en dräktighet. Däremot är det inte bra att ge ppiller så oregelbundet och det är som att be om en pyo. En allvarlig sådan kan sluta i akuttid hos veterinären och det är inte billigt.
    Sedan måste jag hålla med dom andra, en kastrering är ingenting jämfrt med vad kattungarna kostar. Det låter som att man tjatar varje gång, men vad händer om honan inte får ut ungarna under förlossningen, har du då råd att åka in akut till veterinären och snitta fr si så där 7000 kr?

• ForReal
    IceJossan skrev 2011-07-11 20:57:17 följande:
    Finns det ingen du kan låna en ynka tusenlapp av och betala så fort du sparat ihop till det? Det handlar ju om kattens bästa här!
    P-piller ger stora risker för juvertumörer och livmoderinflammation - vill du utsätta din katt för det? 
    Håller med. Låna av någon och kastrera nu.
  • skorpionen80

Kastrera hos distriktsveterinären, där får du faktura. Och de brukar inte vara snabba med att skicka ut den ;)

Svar på tråden Hjälp.. Glömt P-pillren!