• Hansen

    katt svullen runt munnen

    Hej. Går och oroar mig för min 14 åriga perserhane. I lite mer än ett år så har han haft en liten knöl under hakan. Eftersom att han är till åren så har jag tagit förgivet att det är en fettknöl. Jag har hållt koll på den, knölen har växt lite men den påverkar honom ingenting och smärtar inte. Den sitter inte direkt fast i hakbenet utan är lite rörlig. Hade det varit elakartad cancer så skulle han ha blivit dålig för länge sedan enligt min mening. Nu till en annan sak. Hans underläpp och ena sidan på överläppen har svullnat upp. Varit så i 2 veckor ca men det konstiga är att det har försvunnit för att återkomma. Till det här så upptäckte jag att jag hade ett getingbo på balkongen där hans kattlåda står och han brukar vara där ute rätt mycket på dagarna. Jag har sett honom jaga flugor stora som getingar så han verkar inte kolla efter om det är en fluga eller geting som han kan få ett stick utav. Igår stängde jag dessutom in getingboet så att ingen kunde ta sig in eller ut från boet och resultatet blev minst 20 arga getingar som cirkulerar där ute. Slagit ihjäl två st på 20 minuter i mitt sovrum just nu bara. Tog in hans låda igår och han fick vara inne, han hade ingen svullnad igår och var inte öm längre. Men nu idag vid lunchtid så ser jag att svullnaden har kommit tillbaka, underläppen är ordentligt uppsvälld och lite på ena sidan utav överläppen också. Han har dessutom ett litet litet sår. på överlappen. Jag kan tänka mig att han kan ha fått ett stick där och sedan varit framme med tassen. Jag har inte sett honom jaga just en geting men tycker att det är konstigt och att det återkommer. Jag ska ringa vet imorn men är intresserad vad andra tror att det kan vara. Kan knölen under hakan vara orsaken eller låter det som getingstick? Vad tror ni? Mvh

  • Svar på tråden katt svullen runt munnen
  • Kea

    Knölen på hakan som han haft i ett år hade jag faktiskt inte brytt mig om om han är obesvärad av den. För vad blir åtgärden? Söva och operera bort? Inget man direkt vill utsätta en gammal katt för. Svullnaden kan bero på getingarna men också annat, hur ser tänder och tandkött ut? Om du gör dig av med getingarna så märker du om svullnaden återkommer.

    Lycka till

  • Hansen

    Jag förstår väl också att jag måste göra någonting åt det om det inte försvinner och om han skulle lida utav det. Men ena sekunden har det försvunnit och kommit tillbaka efter några dagar, när det håller sig borta 4 dagar och sedan kommer tillbaka för att försvinna igen så är det inget jag har sprungit till veterinären för. Jag har dessutom skrivit att jag ska ringa vet så varför skriva att jag ska kolla upp det när jag redan har skrivit att jag ska göra det? Kan inte kopiera in inlägg i svar för skriver från min mobil. Kea: tandkött och tänder ser jag inge fel på utan är just över och underläppen och att han är lite öm när han är svullen men ömar inte när svullnaden har försvunnit. Svullnaden har dock hållt i sig över natten och har inte gått ned än. Ja det är ju så att återgärden blir operation när det gäller knölen men som du säger så vill jag inte utsätta honom för det så länge som han inte besväras utav den. Men om det skulle visa sig vara cancer som kanske spridit sig så kommer jag inte kämpa för honom om det är därför han blir svullen, han får vara kvar så länge han mår bra om man kan göra något som hjälper honom mot svullnaden. Jag har kämpat alldeles för mycket för mina djur tidigare där min perserhona också fick cancer men inte en knöl utan hon var full utav dem, sen kom en hjärnblödning och hon blev helt blind över en natt, min andra perserhane blev njursjuk och även honom kämpade jag för in i det sista. Min papillontik avlivade jag för 6 månader sedan efter 3 års kämpande mot hennes magböld, även om vi fick bort den så var närliggande organ påverkade och hon spydde galla flera gånger i veckan. Det jag menade med det jag nyss skrev är att jag inte skiter i min katt men jag tänker inte gå igenom och kämpa mot en sjukdom som jag endå till slut kommer att förlora imot om det skulle visa sig vara cancer, jag tänker inte utsätta honom för det bara för att jag själv ska få ha kvar honom lite längre. Jag var bara intresserad vad andra kunde tro att det berodde på bara för att tillfälligt stilla min egen oro. Mina djur har betytt allt för mig under de senaste 15 åren och vill gärna inte ha nedlåtande kommentarer för jag bryr mig visst. Det sista jag skrev var inte menat till kea.. Till vet spelar de ingen roll vad man säger för de vill boka in tid för allt, men ska avvakta här idag och se om svullnaden försvinner, sedan om den skulle försvinna för att sedan komma tillbaka så vet jag ju att det inte beror på getingar för svullnaden borde vara borta senast ikväll. Klart jag ska boka in en tid men är svullnaden borta till imorn så avbokar jag tiden och skulle det komma tillbaka igen så är det bara att boka om och gå på besöket. Men tack för svaren! Nu råkade det bli ett inlägg där jag försvarade mig själv istället..

  • Ramborg

    Sorry TS, om du uppfattade mitt inlägg som kritik så var det iallafall inte meningen, beklagar allt jobbigt med dina husdjur sista tiden och hoppas den här katten får leva flera år till.

  • Hansen

    Ramborg: tack men det var inte ditt inlägg utan det första jag reagerade på. Fast jag överreagerade nog lite också. Ville bara att det skulle komma fram att det inte är så att jag letar efter svar här och skippar veterinären för det. Utan ville bara ventilera lite

  • alifewithoutme
    Shabby skrev 2011-07-11 17:24:46 följande:
    Ramborg: tack men det var inte ditt inlägg utan det första jag reagerade på. Fast jag överreagerade nog lite också. Ville bara att det skulle komma fram att det inte är så att jag letar efter svar här och skippar veterinären för det. Utan ville bara ventilera lite
    Ber om ursäkt, måste ha missat det med veterinären! Klockan var ju ändå 03:19 när jag svarade! ;) Hade nog läst fel tråd innan och var inte på mitt bästa humör..så: FÖRLÅT! =)
  • Hansen
    alifewithoutme skrev 2011-07-12 11:26:41 följande:
    Ber om ursäkt, måste ha missat det med veterinären! Klockan var ju ändå 03:19 när jag svarade! ;) Hade nog läst fel tråd innan och var inte på mitt bästa humör..så: FÖRLÅT! =)
    Tack, men det är ingen fara:) Jag överreagerade nog lite också och tog det på fel sätt.
  • Hansen

    Tyckte att svullnaden hade gått ner lite imorse men kom hem ikväll och det har inte gått ned något, vet inte om det blir värre när han äter torrfoder så att svullnaden återkommer. Jag märkte svullnaden första gången efter att han började springa efter mig som om han var hungrig fast han hade massa torrfoder kvar. Så började med blötmat som han glatt åt. Sen när han blev bättre så ville han inte ha blötmaten igen och återgick till torrfoder. Så jag vet mellan gångerna att han har blivit bättre och sedan sämre igen. Getingarna är helt borta nu och ingen förbättring har skett. Imorgon bokas det in tid hos veterinären. Hoppas det bara är något tandproblem men jag tror tyvärr inte det..

  • Hansen
    Ramborg skrev 2011-07-13 04:45:47 följande:
    Hoppas det är något som veterinären kan hjälpa honom med. Håller tummarna för er imorgon.
    Tack:) Men jag fick inte en tid förs på onsdag. Veterinären jag brukar gå till tänker jag inte använda mig utav för gillar inte deras attityder och tycker inte att de är bra dessutom. Den andra veterinären jag har använt mig lite utav har semester och nu när jag ringde kliniken som vi fick tid hos så återkommer hon från semesterna nästa vecka och då fanns första lediga tiden på onsadgen.

    www.katter.nu/vet/granulom.htm

    linjära granulomet

    Vad jag kan tolka så är det de här symtomen han har:
    förtjockade sår röda upphöjda eksem linjära granulom Underliggande bas är allergisk reaktion, jag har aldrig märkt att han är allergisk imot något. Men katter tål inte getingstick som jag förstår det så kan nog vara det som har satt igång allt..
  • Hansen

    Det var som jag trodde, ställde själv rätt diagnos. Så nu blir det kortison ett tag så att det försvinner och så hoppas jag på att det inte kommer tillbaka sen! Skönt att inget var kopplat till hans knöl, så det är en fettknöl iaf. Glad att jag får ha kvar honom ett tag till

  • Hansen

    En uppdatering. Katten blev bättre i några dagar. Sedan fick han ont i munnen igen och blev lite uppsvullen. Näsan blev igensnorad och andningsproblem uppstod, nös konstant och fick dessutom feber. Han fick dessutom ögoninfektion i samma veva. Åkte in till veterinären och kom fram till att han hade utvecklat sår i ögat och luftrörsinfektion. Han fick dropp och jag fick sluta med cortisonbehandlingen. Så nu äter han antibiotika istället och får ögondroppar. Han mår lite bättre idag och febern är borta. Så nu hoppas jag bara på att han ska bli helt frisk igen

Svar på tråden katt svullen runt munnen