Liten hund i hundgård??
Vi har nu äntligen hittat vår drömvilla ute på landet. Detta passar oss och vår taxtik perfekt. Tidigare har Ella (taxen) gått på "dagis" hos mina svärföräldrar på dagarna. Nu kommer vi inte att kunna lämna henne där längre eftersom det är för långt bort. På vår tomt finns det en isolerad friggebod med el på 10 kvm som vi skall göra om till hundhus och bygga hundgård i anslutning så att Ella kan gå in och ut som hon vill. Vi känner dock att vi måste skaffa en kompis till henne då det blir tråkigt för henne att vara själv. Vi motionerar Ella ca. 1-2 timmar per dag, tränar viltspår och jagar med henne. Som det är nu är hon ute mellan 5-10 timmar per dag alla årstider (hon har stor inhängnad tomt hos svärisarna)., så vi vet att hon klarar av att vara i hundgård med uppvärmt hundhus. Skaffar vi en till hund kommer vi att fortsätta med motionen i samma nivå samt att vi kommer att ha inhägnad tomt runt villan.
Min fråga är om vi skulle kunna en liten hund som sällskap, t.ex. en bichon fris'e, dvärgpinscher eller dvärgschauser och de skulle vara ute i hundgården på dagen. Klarar en "ren sällskapshund" detta? De har sällskap av varandra och kan gå in och ut som de vill. Ella är ju en ren sällskapshund för oss förutom då två månader då hon jagar. Jag har alltid drömt om en Bichon frise, och nu skulle det vara det perfekta tillfället att skaffa en. Taxen är nämligen en kompromiss mellan en hamiltonstövare och en bichon frise...:)
Det här blev ett långt inlägg, jag är tacksam för tankar och funderingar
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-11 12:26
Jag har tagit reda på vilka regler för att ha hund i hundgård och de behöver rastas på annan plats dagligen. De bor ju inne med oss, de skulle bara vara i hundgården på dagen. Under dagen kommer ju hundarna att få gå "på toaletten" ute i hundgården, varför skulle det vara ett problem? Då kan de göra sina behov när de vill. Inne har de ett stort isolerat innerum, samtidigt som de kommer att få motion före de sätts i hundgården.
Tillbaka till min fråga, tror ni att en Bichon skulle klara av detta?