• VIldamary

Liten hund i hundgård??

Vi har nu äntligen hittat vår drömvilla ute på landet. Detta passar oss och vår taxtik perfekt. Tidigare har Ella (taxen) gått på "dagis" hos mina svärföräldrar på dagarna. Nu kommer vi inte att kunna lämna henne där längre eftersom det är för långt bort. På vår tomt finns det en isolerad friggebod med el på 10 kvm som vi skall göra om till hundhus och bygga hundgård i anslutning så att Ella kan gå in och ut som hon vill. Vi känner dock att vi måste skaffa en kompis till henne då det blir tråkigt för henne att vara själv. Vi motionerar Ella ca. 1-2 timmar per dag, tränar viltspår och jagar med henne. Som det är nu är hon ute mellan 5-10 timmar per dag alla årstider (hon har stor inhängnad tomt hos svärisarna)., så vi vet att hon klarar av att vara i hundgård med uppvärmt hundhus.  Skaffar vi en till hund kommer vi att fortsätta med motionen i samma nivå samt att vi kommer att ha inhägnad tomt runt villan.

Min fråga är om vi skulle kunna en liten hund som sällskap, t.ex. en bichon fris'e, dvärgpinscher eller dvärgschauser och de skulle vara ute i hundgården på dagen. Klarar en "ren sällskapshund" detta? De har sällskap av varandra och kan gå in och ut som de vill. Ella är ju en ren sällskapshund för oss förutom då två månader då hon jagar.  Jag har alltid drömt om en Bichon frise, och nu skulle det vara det perfekta tillfället att skaffa en. Taxen är nämligen en kompromiss mellan en hamiltonstövare och en bichon frise...:)

Det här blev ett långt inlägg, jag är tacksam för tankar och funderingar 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-11 12:26
    Jag har tagit reda på vilka regler för att ha hund i hundgård och de behöver rastas på annan plats dagligen. De bor ju inne med oss, de skulle bara vara i hundgården på dagen. Under dagen kommer ju hundarna att få gå "på toaletten" ute i hundgården, varför skulle det vara ett problem? Då kan de göra sina behov när de vill. Inne har de ett stort isolerat innerum, samtidigt som de kommer att få motion före de sätts i hundgården.

Tillbaka till min fråga, tror ni att en Bichon skulle klara av detta?

• Svar på tråden Liten hund i hundgård??
  • Joico

Ska hundarna alltså vara i hundgården under tiden ni jobbar? Hur lång tid handlar det om? När sker rastningen?

• Monica82

Viktigt är väl att tänka på att träna mentalt och inte mins om ni tänkt er dvärgpinscher eller dvärgschnauzer då det är aktiva hundar och inte bara små och slöa som vissa tycks tro, säger inte att ni tycker så. Har själv dp och många blir förvånade över att de kräver träning/motion som en större hund. Bischonen är ju oxå en härlig ras som behöver träningen den med.  Hur lång tid skulle de sitta där och hur ofta under en vecka? Lyckas ni balansera med träning så de inte blir stissiga/utråkade i hagen borde de nog funka bra. HAde en granne tidigare vars hund stod o skällde i sin hundgård 10timmar/5 dagar i veckan. Vare sig hunden eller grannar mår ju bra av det.

• VIldamary

Ja tanken är att de ska vara där medan vi arbetar. Vi arbetar om varandra tiden de kommer att där är mellan 6-8 timmar 5 dagar i veckan. Som vi har det nu får Ella ca. 1 timme promenad på morgonen eller cykelträning och rastning. På kvällen eller eftermiddagen ca. 30 minuter promenad eller t.ex. träna viltspår. Alternativet är att de är ensamma längre på dagarna, dvs. inne och får en lunch promenad (min sambo kan ta längre lunchrast, men då får hundarna vara ensamma längre under dagarna än när vi arbetar om varandra.)

• Joico

Men hunden/hundarna behöver ju rastning mitt på dagen också! Det är inte OK att inte rasta på 6-8timmar! Framför allt inte 5 dagar i veckan!

Jag tycker inte att det är OK att rasta på morgonen och sen inte rasta igen förrän på kvällen/eftermiddagen, eller har jag missuppfattat? 

• Monica82
    VIldamary skrev 2011-07-11 11:49:49 följande:
    Ja tanken är att de ska vara där medan vi arbetar. Vi arbetar om varandra tiden de kommer att där är mellan 6-8 timmar 5 dagar i veckan. Som vi har det nu får Ella ca. 1 timme promenad på morgonen eller cykelträning och rastning. På kvällen eller eftermiddagen ca. 30 minuter promenad eller t.ex. träna viltspår. Alternativet är att de är ensamma längre på dagarna, dvs. inne och får en lunch promenad (min sambo kan ta längre lunchrast, men då får hundarna vara ensamma längre under dagarna än när vi arbetar om varandra.)
    Är de så att de kommer komma bra överens vad gäller man kan ni kanske lägga ut kong(ar)( undrar om det heter så i pluralis) med lite godis/mat/leverpastej i så det har lite tidsfördriv eller slänga ut mat i hundgården. 1 timmas promenad innan är ju jätte bra, tror inte många hundar har den lyxen som är ensamma i hem när man jobbar.
  • adina01

Hundar i rastgård behöver enligt lag endast rastas 1 gång per dag utanför rastgården

• Monica82
    Joico skrev 2011-07-11 11:51:33 följande:
    Men hunden/hundarna behöver ju rastning mitt på dagen också! Det är inte OK att inte rasta på 6-8timmar! Framför allt inte 5 dagar i veckan!

Jag tycker inte att det är OK att rasta på morgonen och sen inte rasta igen förrän på kvällen/eftermiddagen, eller har jag missuppfattat? 
    Dom måste väl kunna uträtta sina behov i rasthagen?
  • dezibel
    Monica82 skrev 2011-07-11 12:08:31 följande:
    Dom måste väl kunna uträtta sina behov i rasthagen?
    Dom flesta hundar unviker att göra sina behov i rastgårdar där dom ligger och "bor" hela dagarna, det är lite som att pinka inne.Min tik skulle aldrig göra sina behov ens på min tomt som är 3000m2.
  • Monica82
    dezibel skrev 2011-07-11 12:30:32 följande:
    Dom flesta hundar unviker att göra sina behov i rastgårdar där dom ligger och "bor" hela dagarna, det är lite som att pinka inne.Min tik skulle aldrig göra sina behov ens på min tomt som är 3000m2.
    Men många hundar gör de i sin rasthage med.... har väl hört om fler som gör det där än tvärtom.
  • dezibel
    Monica82 skrev 2011-07-11 12:36:27 följande:
    Men många hundar gör de i sin rasthage med.... har väl hört om fler som gör det där än tvärtom.
    Visst finns det hundar som gör sina behov i rastgårdar för att dom inte har något val eftersom dom inte blir rastade men är det rätt att tvinga hundar att göra något som är onaturligt för dom? Tycker hundgård är ett jättebra alternativ till att ligga inne men inte mer än 4 timmar och inte för att man slippa rasta dom.
Svar på tråden Liten hund i hundgård??