• Jackie85

Vedpanna och Ackumulatortank?

Skall börja buda på en villa som är på 93 kvm boarea samt 43 kvm biarea. I källaren står en combipanna ved samt elpatron från 2003. Villan ligger på landet men vi har inte egen skog och kommer få köpa färdigkapad ved som levereras hem. Hörde från en bekant att man bör skaffa en ackumulatortank för att slippa elda mer än en gång per dag samt att man kan nyttja varmvattnet på sommaren (kan ha hört fel). Villan ligger högst upp på ett berg så jag börjar ju självklart fundera på bergvärme, men efterssom pannan är såpass ny som -03 så känns det ju enbart korkat. Har försökt läsa mig till vad en ackumulatortank egentligen är för något samt hur en vedpanna fungerar och hur mycket jobb som krävs för att driva runt det men finner inga svar tyvärr. Någon som vet vad en "normal" livslängd på en vedpanna ligger på? Det kanske rent av är så att en panna från 2003 är gammal och behöver bytas ut snart. Har massor av frågor men få svar så ni får gärna hjälpa mig lite på traven.

• Svar på tråden Vedpanna och Ackumulatortank?
  • Jackie85

Glömde ju en fråga. Hur stor ackumulatortank bör man ha? Räcker en på 750 liter?

• Mirris

Min är från -84 still going strong *peppar peppar*

Ackumulatortankar ska jag äntligen sätta in jag med...fy satan vilket ojämt klimat man har inne annars om man bara ska leva på den inbyggda tanken i ´pannan!!!

Hade 11+ härinne en dag i vintras.. fick tokelda hela dan för att komma upp till 19+ innan jag somnade.. och på morronen var det typ 14 igen :)

Har ca 100 liter i pannan o det vattnet blir ju kallt hur fort som helst på vintern. Får starta pannan 3 gånger om dan för att det ska hålal sig runt 22+ inne. Men det tar ju några timmar på mornarna att få upp värmen.

Så nu ska oljetanken ut o vattentankar in... skulle vilja byta till en pelletspanna också men det blir om ett par år. Ved skräpar NÅT SÅ IN I H****** . Och är ett himla jobb.

• Mirris

Kan ju säga att jag nu har överlevt 3 vintrar (varav 2 vargavintrar) o fått nog!!!!
    Kosta va det kosta vill!

• Jackie85
    Mirris skrev 2011-07-11 12:18:38 följande:
    Min är från -84 still going strong *peppar peppar*

Ackumulatortankar ska jag äntligen sätta in jag med...fy satan vilket ojämt klimat man har inne annars om man bara ska leva på den inbyggda tanken i ´pannan!!!

Hade 11+ härinne en dag i vintras.. fick tokelda hela dan för att komma upp till 19+ innan jag somnade.. och på morronen var det typ 14 igen :)

Har ca 100 liter i pannan o det vattnet blir ju kallt hur fort som helst på vintern. Får starta pannan 3 gånger om dan för att det ska hålal sig runt 22+ inne. Men det tar ju några timmar på mornarna att få upp värmen.

Så nu ska oljetanken ut o vattentankar in... skulle vilja byta till en pelletspanna också men det blir om ett par år. Ved skräpar NÅT SÅ IN I H****** . Och är ett himla jobb.
    Okej så du skulle rösta på bergvärme direkt eller?
  • Mirris

Nä bergvärme skulle inte löna sig i mitt lilla hus (75 kvm + lika mycket källare) det kostar ju ändå runt 125 000... och så ska det drivas på el och när det blir för kallt så slår ändå elpatronen på o då blir dyrt ändå!

Men det skulle ju iofs vara skönt att slippa ALLT jobb... men ändå inte värt det! :)

• Jackie85
    Mirris skrev 2011-07-11 12:23:12 följande:
    Nä bergvärme skulle inte löna sig i mitt lilla hus (75 kvm + lika mycket källare) det kostar ju ändå runt 125 000... och så ska det drivas på el och när det blir för kallt så slår ändå elpatronen på o då blir dyrt ändå!

Men det skulle ju iofs vara skönt att slippa ALLT jobb... men ändå inte värt det! :)
    Okej, med andra ord är det värt arbetet att mata in ved en gång per dag och ha en STOR ackumulatortank, men däremot inte att inte ha en ackumulatortank utan enbart vedpanna med elpatron och istället vara tvungen att hiva in ved 3 ggr per dag?
  • Jackie85

Är det ökad brandrisk i ett hus som har vedpanna i källaren? Måste man "vakta" den som med en spis?

• Mirris
    Jackie85 skrev 2011-07-11 12:24:50 följande:
    Okej, med andra ord är det värt arbetet att mata in ved en gång per dag och ha en STOR ackumulatortank, men däremot inte att inte ha en ackumulatortank utan enbart vedpanna med elpatron och istället vara tvungen att hiva in ved 3 ggr per dag?
    Exakt. Det är ju bättre för både panna o vedåtgång och svett! Dessutom är det jobbigt att känna att man har lite panik när man åker hem från jobbet, för man vet att det första man måste göra är att tända i pannan!!

Däremot har jag ju iallafall installerat en varmvattenberedare (för 2 år sen)  LYX säger jag efter att ha varit tvungen att elda även för varmvatten.
    Ett elände var det på sommaren att behöva elda 2 timmar för att kunna duscha :)

Det här är min drömpanna.. verkar såååå bra.
    http://www.ctcvarme.se/web/Vedpannor/Helprodukter/CTC_-_varme/Varmepannor/Vedpannor/CTC_V20-144.aspx

Pellets kommer hem till dörren och skräpar inte lika mycket, kostar kanske lite mer än ved.. men ack så lite arbete :)
  • Mirris
    Jackie85 skrev 2011-07-11 12:27:04 följande:
    Är det ökad brandrisk i ett hus som har vedpanna i källaren? Måste man "vakta" den som med en spis?
    Det man behöver tänka på är att inte elda för hårt.. och elda torr ved så det inte blir tjära i skorstenen som kan bli soteld om man har otur.. då får man eldningsförbud tills det är fixat o under den tiden fryser man ihjäl :)

Sen får man ju inte elda så vattnet börjar koka.. det är inte så bra. Jag brukar hålla ca 70-75 grader på vattnet.
Svar på tråden Vedpanna och Ackumulatortank?