• kg8

    Reggio Emilia

    Hej.
    Jag har fått lite panik här hemma. Jag hade tänkt gå hemma med min lilla tills hon var minst två år, men så dök drömjobbet upp, som jag fick över en natt och nu måste jag sätta henne på förskola trots att hon bara är ett år.
     Jag får inte plats åt henne på storasysters förskola utan måste därför hitta en annan. 
    Det verkar som om det bara finns plats på några olika förskolor med Reggio emilia-inriktning.

    Jag har försökt läsa lite om detta men undarar om någon kan förklara med enkla ord vad det innebär och vad det innebär för en ett-åring. Vad är skillnaden mot en vanlig förskola?
     
     

  • Svar på tråden Reggio Emilia
  • caroline88

    Jag personligen tycker inte att det är så stor skillnad! Idag använder man mycket konst i vanliga fsk oxå. Jag har jobbat på både och! Mycket skapande verksamhet. Det handlar
    Om att se individen i en grupp. Men det gör man även på vanliga förskolor med portfolio och så

  • emmizenma

    Det som skiljer från "vanliga" förskolor är synsättet och hur man arbtar.

    I enkelhet kan man säga att det är att göra allt på barnen nivå, att ta deras tankar och ideér och att bvarnen är väldigt mycket med i det som hände roch sker på förskolan.

    Vissa reggio inspererade har tex inte traditionella samlingar längre utan hittar på annat som just barnen är intreserade av föt tillfället.
    Det hanldar mycket om att fångar barnens intrsse och utveckla de i sina tankegångar.

    Pedagogerna anväder sig utav dokumentation och reflektion för att bedriva verksamheten framåt.  

    Sedan beror det ju på  om de verkligen är en reggio inriktad förskola, inspererade eller bara har lite "reggiotänk".         

  • kg8

    Okej, det låter ju bra. Jag vet inte, jag känner mig lite nervös för att hamna på en förskola där man liksom inte låter en så liten "vara" eller hur jag nu ska förklara. Jag hittade en förskola där det stod i reglerna, att när man kom på morgonen så skulle man vänta i hallen tills fröken kom och tog emot, säga god morgon och sen tyst och lugnt gå in och sätta sig på din plats och måla eller pussla eller liknande. Det känns inte som något för mina tjejer

  • trassan

    har haft barn på reggio emilia förskola och det var verkligen ingen skillnad melan den och en vanlig förskola i pedagogiken och sysslorna mer än att personalen var elaka mot oss och mobbade vårt barn (fick inte vara med på fotografering medans alla andra barn fick mm) men det var ju personalen i sig och kanske inte förskolan över lag. men inga vidare positiva erfarenheter därifrån.
    men du kan ju ta en plats på en sådan förskola och endå stå kvar i kö för en annan så gjorde vi. Du och ditt barn kanske trivs jätte bra på en sådan förskola!

  • caroline88

    Det pedagogiska synsättet som man idag utbildar förskollärare i, är precis det som emmizemma skriver. Att ta barnens perspektiv och Inte använda sig av ett barnperspektiv. Samt att utgå från barnens egna intressen och nivåer. Därför skiljer det i princip ingenting på en "vanlig" fsk och en med reggio emilia. Dokumentation och reflektion är oxå något som genomsyrar utbildningen och läroplaner idag!

  • glassen

    Mina barns förskola jobbar enligt Reggio emilia. Det innebär att de slått ihop två avdelningar till en jättegrupp på ca 50 barn. De får sedan möjlighet att välja aktiviteter, dvs om de ska vara inne eller ute, vad de vill leka med mm.  Samlingar och delta i projekt är frivilligt. De skapar projekt efter något eller några barns intressen. Det är väl de som är mest framåt som styr mest.
    Om jag förstått det hela rätt så ska man på detta sätt ta tillvara barnens egna resurser och intressen.

  • HeartsOnFire
    glassen skrev 2011-07-12 22:31:00 följande:
    Mina barns förskola jobbar enligt Reggio emilia. Det innebär att de slått ihop två avdelningar till en jättegrupp på ca 50 barn. De får sedan möjlighet att välja aktiviteter, dvs om de ska vara inne eller ute, vad de vill leka med mm.  Samlingar och delta i projekt är frivilligt. De skapar projekt efter något eller några barns intressen. Det är väl de som är mest framåt som styr mest.
    Om jag förstått det hela rätt så ska man på detta sätt ta tillvara barnens egna resurser och intressen.

    Att slå ihop avdelningar till en stor grupp har väl ändå ingenting med Reggio Emilia att göra? Det är väl bara ett sätt som den förskolan har valt att jobba på?
  • glassen

    De slog ihop avdelningarna utifrån att de började jobba utifrån Reggio emilia. De var väldigt tydliga med att det var därför de gjorde det, för att på så sätt kan de utnyttja lokalerna på ett annat sätt och inte behöva avbryta barnens lek. I de papper vi fick hem beskrev de att sammanslagningen berodde på att de skulle börja jobba utifrån Reggio emilia. Jag utgår ifrån att personalen inte använder det som svepskäl och har någon annan bakomliggande orsak.

  • Lyckliga stunder
    Allt man gör på R-E inspirerade förskolor är noga genomtänkt utifrån barnets perspektiv.
    Jag är för R-E förskolor, inboxa mig om du vill veta mer .
    Jag tycker att det skiljer en hel del från de vanliga traditionella förskolorna, men å andra sidan är läroplanen skriven utifrån det tankesättet som präglar RE, så det är ju bara positivt om man blir mer och mer lika varandra (traditionella och RE).
  • modestyclara

    Våra barn har bara gått på reggio-inspirerade förskolor så jag har inget att jämföra med men jag tycker det har varit toppen även när de var ett år. Man tvingar inte in barnet i någonting utan utgår från barnet ovh vad barnet vill göra. Dock erbjuder man teman och möjligheter men sedan gör barnet vad det vill med detta... Jag tycker du ska be att få besöka de förskolar där du har möjlighet att få plats och känna efter själv. Det är ju ens egen magkäsnla som är viktigast i det långa loppet -känner du förtroende för personalen?

  • HeartsOnFire
    glassen skrev 2011-07-13 21:45:24 följande:
    De slog ihop avdelningarna utifrån att de började jobba utifrån Reggio emilia. De var väldigt tydliga med att det var därför de gjorde det, för att på så sätt kan de utnyttja lokalerna på ett annat sätt och inte behöva avbryta barnens lek. I de papper vi fick hem beskrev de att sammanslagningen berodde på att de skulle börja jobba utifrån Reggio emilia. Jag utgår ifrån att personalen inte använder det som svepskäl och har någon annan bakomliggande orsak.

    Okej då förstår jag.
  • minSaile

    Jag har en son på RE förskola sen 3,5 år tillbaka och vill nog hävda att det visst kan skilja sig på en "vanlig" förskola och en RE (beroende på vilken stad och stadsdel så klart).
    Där sonen går så är RE otroligt genomsyrat i allt dom gör - matborden och stolarna är på barnens nivå och fröknarna får sitta på dessa små stolar, dom förvarar olika material på barnens nivå, mycket dokumentationer genom bilder, foton, teckningar, saker dom har gjort av tex lera, gips, trä, metall osv (som dom dessutom sätter upp på väggar, montrar, på bord, golv, tak osv). Redan på småbarnsavd så börjar dom med olika projekt - när dom är mellan 1-2 år så har dom tex projektet "i möte med andra". Man har olika projekt där barnen får välja vad som passar dom och deras intressen (dock med lite hjälp av fröknarna...tex min son behövde vara i en grupp som är i lite mindre antal och lugnare barn) och dessa projekt dokumenteras väldigt noga med bilder, teckningar och saker som barnen gör. Vid projektens slut buntar pedagogerna vissa saker och hänger upp för display och att vi föräldrar får ta del av det.

    Barnen har väldigt mycket olika material att testa och jobba med och vi föräldrar är väldigt mycket insatta i verksamheten.  

    Min dotter har denna våren gått på en Montessoriförskola..eller snarare, dom kallade småbarnsavd för Montessori-inspirerad och jag kan säga att det var absolut inte mkt dom gjorde där med dessa små. Sonen fick hem teckningar efter teckningar och andra saker han har gjort redan första terminen...dottern fick bara 2 som hon hade målat med målarfärg och resten, 5 st, som hon hade bara kladdat med färgkritor. På sonens RE så har dom ordentliga ataljeer med staflier och andra redskap. Alltså, jag kan nog skriva jättelånga utläggningar på vilka otroliga skillnader det har varit och nu till hösten så ska lillasyster börja på sonens förskola.

    Själv så har jag jobbat på en "vanlig" förskola och där hade vi vanliga höga vuxenmöbler där vi åt och höga barnstolar, vi dokumenterade inte lika ofta och mycket och barnen fick inte jättemkt fria tyglar att själva välja.

    Visst, det är säkert skillnader på alla sk REförskolor med och vissa är bara RE inspirerade men i det hela så tror jag att din dotter kommer få det bra.

    Jo en annan sak...när sonen började på förskolan så började han prata väldigt snabbt och lärde sig många ord under första terminen medan syrran inte kan så många ord. Visst, jag förstår att det inte bara beror på förskolan men jag tror att hade hon börjat på brorsans förskola från början så hade det nog exploderat lite mer och snabbare.           

Svar på tråden Reggio Emilia