Jag har en son på RE förskola sen 3,5 år tillbaka och vill nog hävda att det visst kan skilja sig på en "vanlig" förskola och en RE (beroende på vilken stad och stadsdel så klart).
Där sonen går så är RE otroligt genomsyrat i allt dom gör - matborden och stolarna är på barnens nivå och fröknarna får sitta på dessa små stolar, dom förvarar olika material på barnens nivå, mycket dokumentationer genom bilder, foton, teckningar, saker dom har gjort av tex lera, gips, trä, metall osv (som dom dessutom sätter upp på väggar, montrar, på bord, golv, tak osv). Redan på småbarnsavd så börjar dom med olika projekt - när dom är mellan 1-2 år så har dom tex projektet "i möte med andra". Man har olika projekt där barnen får välja vad som passar dom och deras intressen (dock med lite hjälp av fröknarna...tex min son behövde vara i en grupp som är i lite mindre antal och lugnare barn) och dessa projekt dokumenteras väldigt noga med bilder, teckningar och saker som barnen gör. Vid projektens slut buntar pedagogerna vissa saker och hänger upp för display och att vi föräldrar får ta del av det.
Barnen har väldigt mycket olika material att testa och jobba med och vi föräldrar är väldigt mycket insatta i verksamheten.
Min dotter har denna våren gått på en Montessoriförskola..eller snarare, dom kallade småbarnsavd för Montessori-inspirerad och jag kan säga att det var absolut inte mkt dom gjorde där med dessa små. Sonen fick hem teckningar efter teckningar och andra saker han har gjort redan första terminen...dottern fick bara 2 som hon hade målat med målarfärg och resten, 5 st, som hon hade bara kladdat med färgkritor. På sonens RE så har dom ordentliga ataljeer med staflier och andra redskap. Alltså, jag kan nog skriva jättelånga utläggningar på vilka otroliga skillnader det har varit och nu till hösten så ska lillasyster börja på sonens förskola.
Själv så har jag jobbat på en "vanlig" förskola och där hade vi vanliga höga vuxenmöbler där vi åt och höga barnstolar, vi dokumenterade inte lika ofta och mycket och barnen fick inte jättemkt fria tyglar att själva välja.
Visst, det är säkert skillnader på alla sk REförskolor med och vissa är bara RE inspirerade men i det hela så tror jag att din dotter kommer få det bra.
Jo en annan sak...när sonen började på förskolan så började han prata väldigt snabbt och lärde sig många ord under första terminen medan syrran inte kan så många ord. Visst, jag förstår att det inte bara beror på förskolan men jag tror att hade hon börjat på brorsans förskola från början så hade det nog exploderat lite mer och snabbare.