• Anonym

orkar inte med att det läcker!

ännu en månad med stekande värme och sol och självklart mens!!
    undrar om jag är ensam i världen med att det hela tiden läcker?
    får använda både tampong och binda, för att det läcker så himla mkt.
    10 min efter man satt in en ny tampong så börjar de läcka, och så får man ta ut tampongen vilket gör ont!! och det är knappt nått på den...
    vf blir det såhär??
    nån mer som har samma problem eller haft??
    tacksam för tips!!!

• Svar på tråden orkar inte med att det läcker!
  • Anonym (Wildrat)

Nu innan jag blev gravid hade jag en jättetunn mens som rann fruktansvärt. Det var för lite för att använda tampong men rann förbi alla vanliga bindor.

Min lösning var att köpa extra långa bindor, helst med vingar. Då täcker man så långt som möjligt. Vanliga bindor med trosskydd framtill och baktill som förlängning är också en lösning.

Hade tänkt att testa menskopp men hann inte köpa nån innan jag blev gravid men jag ska nog göra det sen... Tror den är bättre att använda än tampong, den lär inte suga fast och fastna iaf...

• Nyfiken gul

har du fött barn kanske du är lite för stor därnere för en tampong så att den helt enkelt inte gör någon nytta?

Om du bara använder binda då? Hur blir det då?  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • mammaNena

håller med #1, testa menskopp. jag har en , men kan tyvärr inte använda den de första dagarna, då jag har såna jä**a smärtor i magen, men de resterande dagarna är den kanon + att när du väl har betalat av den, dvs om du istället hade haft något annat binda eller tampong, så är den ju gratis sen!
    Men nu har jag ju inte mens mer än någon gång om året, så min är nog inte betald än

johnsliv.bloggplatsen.se/ en sida om våran muskelsvaga john
  • Anonym

har inte fött barn... och helst vill jag inte använda binda, för jag tkr det är så ohygieniskt och det luktar.. har även vart med om att det läckt en gång i skolan och det var fruktansvärt pinsamt!

• Anonym
    mammaNena skrev 2011-07-11 13:24:43 följande:
    håller med #1, testa menskopp. jag har en , men kan tyvärr inte använda den de första dagarna, då jag har såna jä**a smärtor i magen, men de resterande dagarna är den kanon + att när du väl har betalat av den, dvs om du istället hade haft något annat binda eller tampong, så är den ju gratis sen!
    Men nu har jag ju inte mens mer än någon gång om året, så min är nog inte betald än
    har funderat på att prova menskopp, jag har hört både bra och dåligt om den..
    men det negativa jag hört är att den har en liten "knopp" man tydligen ska klippa av och att den kan kännas, sen att den kan hamna snett och att det då börjar läcka..
    hur vet man vilken storlek man ska ha? är den inte krånglig att sätta in?
  • mammaNena
    Anonym skrev 2011-07-11 13:31:09 följande:
    har funderat på att prova menskopp, jag har hört både bra och dåligt om den..
    men det negativa jag hört är att den har en liten "knopp" man tydligen ska klippa av och att den kan kännas, sen att den kan hamna snett och att det då börjar läcka..
    hur vet man vilken storlek man ska ha? är den inte krånglig att sätta in?
    på hemsidan står det typ "ta denna om du inte har fött barn" så det är bara att läsa sig till
    Jag klippte inte av knoppen, sen har JAG aldrig varit med om att den hamnat snett och läckt. Men, om jag ska till stan, tex. oxh brukar jag ha ett trosskydd oxå för säkerhets skull.. men det har aldrig kommit till nytta.
    johnsliv.bloggplatsen.se/ en sida om våran muskelsvaga john
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-07-11 13:28:09 följande:
    har inte fött barn... och helst vill jag inte använda binda, för jag tkr det är så ohygieniskt och det luktar.. har även vart med om att det läckt en gång i skolan och det var fruktansvärkt pinsamt!

det luktar bara om man inte byter när man ska. Så är det ju  med tampong också. Det luktar om tamponger om det inte har bytts på länge. 

3-4 timmar max för en tampong inne och 2-3 timmar för en binda - sen ska det bytas.

ohygieniskt blir det först när man går med skydden för länge oavsett vad man använder. En menskopp blir också ohygienisk om man inte rengör den som man ska och tömmer den när det behövs.

Läcker gör alla nån gång under sin mensvecka. Inget pinsamt i det så länge man är medveten om det. Och en fläck i trosan är inte hela världen så länge man inte blöder igenom stora fläckar och gör avtryck på soffor och sånt.

och kanske något som ingen tänker på - en renrakad mus är inte det bästa när man har mens. Då har blodet ingenstans att ta vägen och det läcker då ut överallt istället för att bli hjälpt av lite hår och rinner dit det ska.  Blodet så att säga halkar ju bara omkring om det inte har någonstans att ta vägen, och då läcker man. Så kanske spara ut lite stubb när man har mens så läcker man mindre.           

• Anonym (ojss)

man kan få "medicin" när man blöder  mkt kanske skulle va något?

• Nyfiken gul

om du har riktigt stora blödningar finns det Cyklo-f på apoteket receptfritt du kan ta under mensveckan.

Hjälper inte dom kan du prata med din gynekolog eller barnmorska så finns det andra typer av tabletter att få. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • chiquita71

Jag har använt menskopp i ett antal år nu och hittills har det bara läckt en enda gång då jag glömde att tömma den... Den känns inte i huvudtaget, det största problemet är att komma ihåg att man har den.

Fördelen är att den är gjord av gummi så den påverkar inte slemhinnorna, man torkar inte ut så att säga som man gör med tampong. Se till att koka den efter varje period bara så är det hygieniskt, eller gör som jag och ha två som du varvar - en som används och en  som du kokar och byter till.

Det där med knoppen är ett obetydligt problem, testa att ha koppen som den är och känner du av knoppen klipper du av den.

Det kan ta ett par gånger innan man lärt sig hur man ska sätta in den bäst, du får prova lite och se vad som fungerar för dig, men när man väl fått in snitsen går det fort och lätt, det är inte svårare än att sätta in en tampong egentligen - bara en annan teknik.  Det är absolut värt besväret att lära sig eftersom man har nytta av det i så många år efteråt. 

• Anonym

ja, men jag tror inte jag har mer mens än nån annan..
    det läcker ju me en gång efter jag satt in en ny tampong, jag har provat massa olika märken på tamponger och olika storlekar.. provat sätta in den olika med, nu använder jag tampax för jag tkr den införningsgrejen är bra, men ändå läcker det, och det hamnar inte på tampongen utan allt hamnar utanför och kladdar runt!

Svar på tråden orkar inte med att det läcker!