Konflikt på grund av en hund som löper
Hej. Nu hoppas jag på en tråd utan påhopp utan jag vill ha konkreta förslag och hjälp. Vi äger en tik på snart två år. Hon, precis som andra tikar, löper två gånger om året. När vår tik löper så vill vi så klart att vi samt släktingar med hanhundar har lite extra koll på våra hundar så att inget oförutsett händer. Vi försöker i möjligaste mån att inte träffa hanhundar under löpet men ibland är det oundvikligt. Vi har redan varit till veterinären en gång på grund av en eventuell tjuvparning och vi vill absolut inte behöva göra det igen. Vi bad därför vid senaste löpet att vi under ett släktkalas höll extra öga på våra hundar. Vi tyckte att hundarna kan vara i olika rum eller åtminstone hölls isär med hjälp av koppel. Detta föll inte i god jord hos ena släktingen (den vars hund som orsakade ultraljudsundersökningen) som då vägrade komma på kalaset. Vår hund och en annan hanhund var där och det gick hur bra som helst, de var i olika rum och lugna och inte alls uppjagade. Väldigt skönt. Den här konflikten har nu gått så långt så att vi nu inte är välkomna hem till den andre släktingen oavsett när vår tik löper. Vi har inte ens pratat med varandra sen dess. Och jag undrar var det verkligen så upprörande av oss att be om extra koll på hundarna? Det är ju ett stort stressmoment för vår hund att ha två hanhundar som jagar efter henne hela tiden liksom det är stressande för hanhundarna att springa runt och försöka betäcka och få utlösning på grund av upphetsningen. Vi försökte ju bara utgå från hundperspektivet men det blev helt galet och en personlig konflikt. Jag vill förstå varför. Vad hade ni gjort?