• Goonie

Det här med madrasser...

Liten fråga. Ska köpa en ny säng och sitter nu och försöker lista ut vilken sorts madrass man ska ha längst ner i en sängram. Det blir madrasser från IKEA och det finns kategorierna skummadrass, latexmadrass, resårmadrass, resårbotten och madrassbotten (och bäddmadrass då men den vet jag vad den är till för). Så hjälp..

• Svar på tråden Det här med madrasser...
  • Goonie
    Sale skrev 2011-07-11 13:48:30 följande:
    Har du läst IKEAs broschy om sängar och madrasser? Den hjälpte mig mycket när vi skulle köpa nya.

Det finns också en madrassguide på deras hemsida:

www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departm.../
    Tack för tipset. Men går det att stoppa en resår- eller madrassbotten i en sängram eller ska de madrasserna fungera som egna sängar utan sängram?
  • Sale

vi har ahft en resårbotten (trä undertil) och den är bara att lägga i ramen förutsatt att det finns "skenor" för den att vila på.

När vi köpte nytt bytte jag bort resårbotten mot en resårmadrass (behöver ribbotten) helt enkelt för att den går att vända på på flera olika sätt och därmed minskas belastningen och man får ett "rumphål". Visst det tar sin lilla tid att lyckas med det, men det känns bättre!

• Goonie
    Sale skrev 2011-07-11 14:05:17 följande:
    vi har ahft en resårbotten (trä undertil) och den är bara att lägga i ramen förutsatt att det finns "skenor" för den att vila på.

När vi köpte nytt bytte jag bort resårbotten mot en resårmadrass (behöver ribbotten) helt enkelt för att den går att vända på på flera olika sätt och därmed minskas belastningen och man får ett "rumphål". Visst det tar sin lilla tid att lyckas med det, men det känns bättre!
    Hmm.. men skulle man inte kunna ha en ribbotten (som det står på IKEA's hemsida att sängen ska ha) och sen lägga i resårbottnen? Anledningen till varför vi vill ha det är för att få en lite högre säng. Ursäkta alla frågor men jag blir helt ställd när det finns så många olika alternativ haha.
  • Sale

Du kan säkert göra så men jag tror att den kan bli lite "vind". En Resårbotten är hård i kanterna vilket betyder att om du ställer den på ribbotten som buktar tror jag att det kan bli gungit.

Men jag är ingen expert på detta. Åk till IKEA och fråga vad de rekomenderar. I den sängramen som vi har finns det två lägen, en lite högre och en lägre.

Lycka till! =)

Svar på tråden Det här med madrasser...