• SanMar

ilar under amning?

Jag har ammat min lilla kille i 11 mån nu och har inte längre så mycket mjölk. Jag ammar lite då och då, inga direkta fasta tider längre, nattammar fortf litegrann också. Jag har aldrig haft problem med amningen , inte med min dotter heller och henne ammade jag i 14 mån. I dagarna har jag börjat känna som ilningar i ena bröstet under amningen, det gör riktigt ont. Inte i själva bröstvårtan utan mer som att det strålar in en smärta, som en ilning. Vad kan detta vara? Jag har som sagt aldrig haft problem med någonting under mina amningsperioder så jag känner inte igen detta och kan inte riktigt förstå vad det kan vara?

Nån som känner igen sig?

• Svar på tråden ilar under amning?
  • MammaMia88

Jag hade precis likadant under hela tiden jag ammade, visserligen bara delamning i 3-4 månader, men det var orsaken till att jag slutade helt. Har heller ingen direkt aning om vad det kan vara...

• Iidizzen

Jag har haft likadant. När han äter mycket så blir det oftast så. Har hört att det kan vara mjölkgångarna man får ont i. Men är inte helt 100..

• vargaa

Jag hade ilningar när mjölken rann till vid amning, men det gick över när dottern var 3-4 månader. Sen dess har det inte ilat förrän nu, när jag är gravid igen (ammar fortfarande min dotter som nu är 1 år). Det är mest i början när hon ammar, för då rinner mjölken till i brösten. Hormonellt?

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Yavannie

Jag pumpar ur mjölk och ger på flaska, och kan därför se mjölken när den kommer. Först kommer den lite mer rinniga, genomskinliga lättmjölken i några minuter. Sedan slutar det rinna nästan helt, men efter någon minut till så "ilar" det i bröstet och efter det kommer alltid gräddmjölken. På så vis vet jag att jag inte är färdigpumpad om jag inte känt den där ilningen ännu :)

Svar på tråden ilar under amning?