• LillaLady

    Frågor och tankar från en nittonåring

    Hej!

    Jag har sen jag nog börja tänka på barn alltid velat adoptera från asien.
    Nu är mina tankar såhär, om man kan få egna barn och t.ex har två stycken redan innan, är risken stor att man kanske inte alls får adoptera då?

    Någon som vet hur lång tid och kostnad det är på att adoptera från asien?

    Och självklart så måste man vara gift också va?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Frågor och tankar från en nittonåring
  • Von Ellsen

    Är det verkligen så att man MÅSTE  vara gift? Singelmammor får väl adoptera? Eller går det inte i asien?

  • Smulan1973
    Von Ellsen skrev 2011-07-13 00:18:57 följande:
    Är det verkligen så att man MÅSTE  vara gift? Singelmammor får väl adoptera? Eller går det inte i asien?
    Jodå det går att singelmammor adopterar, men är man ett par så måste man vara gift.
  • villsågärna38
    Von Ellsen skrev 2011-07-13 00:18:57 följande:
    Är det verkligen så att man MÅSTE  vara gift? Singelmammor får väl adoptera? Eller går det inte i asien?
    Det varierar från land till land. För många asiatiska länder måste man även vara 30 år gammal även om man kan få medgivande för adoption i Sverige redan som 25-åring. Länderna ställer själva de krav de vill att man ska uppfylla. För Taiwan t ex tror jag inte att ensamstående får adoptera utan som jag förstått det är det endast gifta par som är minst 30 år gamla och ej har över 30 i BMI som får adoptera. Man ska även varit gift 2 år för att få adoptera därifrån. När det gäller Kina t ex så kan singelmammor adoptera, kraven är som nedan (från Barnens Vänners hemsida):

    Krav på sökande kvinnliga ensamstående


    Sökande ska vara kvinna mellan 30 och 50 år Krav på BMI och hälsa, samma som för par Krav på tillsvidareanställning och årsinkomst, samma som för par Den sökandes nettoförmögenhet ska motsvara minst 100.000 USD Sökande ska ha utbildning inom vård eller pedagogik, god barnerfarenhet samt ett starkt nätverk Sökande får ha max 2 barn sedan tidigare, det yngsta ska ha fyllt 6 år Inga anteckningar i polisregistret
  • Hjärtat längtar

    Kanske skulle Sydkorea kunna vara något. Det räcker att vara 25 år. Jag tror man helst ska ha eftergymnasial utbildning. Gift 3 år. kostar ca 250 000.
    Men den sammanlagda kötiden är för närvarande 4,5 år och kommer bli längre så ställ dig i kö i tid. Läs mer info på ac.se

Svar på tråden Frågor och tankar från en nittonåring