• Anonym (undrande)

Barnförsäkring och astma?

Jag är ensamstående med två barn och har alltid betalat in för barnens försäkringar, liksom för att man ska bara. Men jag har aldirg vetat varför man ska göra det egentligen (dumt jag vet).

Nu fick jag höra att en bekant till oss har fått ut pengar för att barnet har astma och de köper så mycket mediciner. Mitt barn har också astma och vi har alltid köpt massor med mediciner, vissa år har vi fått frikort....så på min ensamma inkomst har det tärt hårt. Had ejag kunnat anmäla dessa kostnader, eller nåt av dem, till försäkringsbolaget, jag också?

Ursäkta om det är en dum fråga.

Ett barn har även ramlat och slagit sig många gånger, slagit ut en tand, brytit en arm, fått hjärnskakning och liknande. Skulle jag ha anmält dessa olyckor också? Förresten en tandskada har jag annmält för att dagis sa det, men sen hände inget. Är det för om det blir framtida problem?

• Svar på tråden Barnförsäkring och astma?
  • Anonym (undrande)

OK, antar att det inte var en dum fråga då eftersom ingen annan heller visste svaret

• 6barnsmamman

Jag hoppas du får fler svar, jag är oxå nyfiken! Har en dotter som vi har fått veta att hon har förkylningsastma,vet att jag får ersättning från försäkringsbolaget när vi fått sova kvar på sjukhuset. Vet inte hur mycket för jag har inte skickat in papperen änGlad
    Beträffande tandskadan så har jag haft liknande med en son, o ja, vi fick anmäla ifall det skulle bli problem i framtiden.

• lillaknas

Anmäl så kräver försäkringsbolaget in journaler från sjukhuset och så bedömer dom om ersättning ska utbetalas.
    Vi väntar just nu på besked då våran dotter har astma, krupp och flera allergier som orsakar sjukhusbesök och mediciner

• Anonym

Ring försäkringsbolget och gör anmälan på de skador/sjukdomar dina barn råkat ut och be dem skicka ut formulär om dessa som du kan fylla i samt skicka in sjukvårdsjournaler så kommer försäkringsbolaget att göra en utredning samt betala ut pengar för åtminstånde en del av de saker du radat upp. Du kan också fråga direkt vilka kostnader försäkringsbolaget står för nu och i framtiden för just astman (som medicin- och läkarkostnader) ev. extra vab och liknande så du vet vilka kostnader som är dina och vilka du får hjälp med.

• la dolce vita

Vid en skada måste man alltid uppsökt läkare för att kunna få ersättning. Vad gäller astman står det  väl i försäkringsbrevet om detta täcks, och kolla ävcen preskriptionstiden. Men det enklaste är väl att ringa och fråga. Lycka till!

• Anonym

Man ska alltid anmäla saker till bolaget jag har anmält att min son har astma även köldallergi men det är inget som betalas ut förens vid 18 år o ingen ersättning för medicin heller

Svar på tråden Barnförsäkring och astma?