• Sunniva

Faktura för flyttstäd, har vi rätt att bestrida?

Vi hyrde ett hus av en privat hyresvärd/mindre firma, vid inflytt fick vi inget besiktnings protokoll och ingen besiktning genomfördes, borde kanske dragit öronen år oss där och då men det är lätt att vara efterklok.
    Huset var inte precis i tipp-topp kondition, men det är väldigt svårt att få boende i vår kommun så vi sa ingenting, samt samhället är litet och ville inte bli omtalade som gnällpellar. Hur som haver bodde vi i huset många år utan problem med hyresvärden.

Vi flyttstädade och flyttade ut efter bestämmelse då vi hittat nått boende, känner personen som flyttade in litegranna så ringde henne för att se om hon var nöjd med städningen.
    Det visade sig att var hon inte, så vi satte oss i bilen och åkte genast dit. Vi hade faktist missat en del damm bakom elementen , samt en garderob var under all kritik, lite smågrejer här och där. Skämdes som hundar, och erbjöd oss såklart att städa det hon inte var nöjd med, erbjöd detta flera gånger där och då (hyresvärden var då närvarande och hörde allt som sades)
    Hon sa att trots att hon inte var nöjd, så skulle hon ta det själv. Vi tackade och bad om ursäkt igen, kändes oss ganska dumma när vi körde hemmåt. Vi hade trots allt slarvat.

Nu 2 månader senare dimper det ner en räkning från hyresvärden på 2000 kr för städning!
    Mig veteligen har det inte varit någon städfirma på plats, och även om det var det så var det ett 20-minuters jobb!

På fakturan finns ingen specefikation på vad som är städad eller av vem, bara "Städning 2000 kr" samt förfallodatum.

Hur bestrider vi detta bäst? Är inte med i hyresgästföreningen(attans).

Tacksam för hjälp eller synpunkter.

• Svar på tråden Faktura för flyttstäd, har vi rätt att bestrida?
  • mion

Ni får väl bita i det sura äpplet o betala helt enkelt...  Varför ska ni bestrida fakturan?  Den finns ju pga att ni slarvat helt enkelt....

• Sunniva

mion skrev 2011-07-11 16:41:53 följande:
    Ni får väl bita i det sura äpplet o betala helt enkelt...  Varför ska ni bestrida fakturan?  Den finns ju pga att ni slarvat helt enkelt....

Därför att vi erbjudit oss att åtgärda städningen samma dag( vilket jag förstår man har rätt till?), samt  att vi vill veta hur fakturan kan ligga på 2000 kr.
    Om du fick en telefonräkning på samma belopp utan specifikation på vad du faktist betalar för hade du "bitit i det sura äpplet" och betalat?

• SilverLadyG

Eftersom någon har sålt en tjänst har ni rätt till en kvitto där det står vem som har utfört arbetet osv. Tjänsten var inte beställt från er samt utan en kontrakt från er. Ni måste ha godkänt städningen, eller åtgärdat det själv. Kontakta konsumentverket och hör med dem, kontakta hyresgästföreningen och prata även med dem. Ni erbjöd er att städa själva utan några konstiga utgifter...skit fult av hyresvärden att inte ta kontakt med er.

• mion
    Sunniva skrev 2011-07-11 16:48:38 följande:

Därför att vi erbjudit oss att åtgärda städningen samma dag( vilket jag förstår man har rätt till?), samt  att vi vill veta hur fakturan kan ligga på 2000 kr.
    Om du fick en telefonräkning på samma belopp utan specifikation på vad du faktist betalar för hade du "bitit i det sura äpplet" och betalat?

Ni vet ju varför ni får den,o om inte annat så ring o be om en specifik faktura då....
  • FasterK

Be att få räkningen specificerad. Vad som städats, av vem och hur lång tid det tagit i anspråk. Det låter lite märkligt att man skulle kunna avböja att ni städade det som inte var bra, åta sig att själv ta det sista och sedan skicka en faktura. Ni, nya hyresgästen och hyresvärden var alltså närvarande vid samtalet om städningen - där inget sades om en framtida faktura. Ja, jag tycker det låter lite märkligt.

• FasterK

Kontakta konsumentvägledaren i er kommun och be om råd.

• Teskedsmamman

Klart ni kan bestrida fakturan! Det kan man alltid.

Framgår det av hyreskontraktet att städfirma inkallas om flyttstädningen inte är ok? Har för mig att det ska göras nämligen.

Ni har erbjudit er att städa extra och det luktar bara som att hyresvärden vill ha ut mer pengar och fejkar en flyttstädning.

Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Myran 08

Vi fick liknande fast på en mindre summa. Vi visste att vi hade städat ordentligt (3 ggr) för att vara på säkra sidan. Vi tog en kopia på fakuran och så skrev vi ett brev till bolagets chef och skrev att vi här med skickar tillbaka fakturan och bestrider den. 

Efter någon vecka fick vi en ny faktura som var makulerad.

Hon skulle ha låtit er fått en chans att rätta till felen igen. Vi fick två chansen hos ett annat bolag vi bodde hos (var mörkt när vi städare). 

Be om en specifikation kan ni ju göra och be att få reda på bolaget så kan ni göra en koll själv om dom har städat. Sedan att det kommer två månader efter, sånt hatar man! Jag hade överklagat men det är jag.  

Svar på tråden Faktura för flyttstäd, har vi rätt att bestrida?