• Herr Lindström

Hon betyder mycket för mig men jag orkar inte med hennes egenskaper.

Jag och min tjej har varit tillsammans snart i 3 månader och till en början var nästan allting hundra. Vi kunde dock bara ses helger eftersom jag har mitt jobb på min ort och hon har sin utbildning på sin ort. Jag har tidigare längtat efter henne varje gång och har haft det jättemysigt men nu börjar det gå på mitt humör. Anledningen till det är att hon har ett starkt kontrollbehov. Hon ska ifrågasätta allt, spelar ingen roll vad det än gäller. Kollar vad man gör, ställer ibland känsliga frågot till mig då jag svarar så ärligt som möjligt utan att försöka såra. Hon blir förbannad på svaret ibland och jag blir förbannad på henne och frågar; ställ inte såna frågor då om du riskerar få ett dåligt svar! Ibland går hon in på mina sidor på nätet och kollar upp vad jag skriver och hon har hela tiden ett behov av närhet. Hon tjatar hela tiden om vissa personer, ifrågasätter hur dom tänker och jag vill inte höra mer. Det hela börjar bli för mycket för mig vilket påverkar mitt humör. Idag när hon åkte hem så kände jag faktiskt att det var skönt att hon åkte och det hela gör mig så förbannad för att i början när vi träffades så ville jag inget annat än att träffa henne. Jag saknade henne och blev glad varje gång hon kom. Nu känns allt bara jobbigt och jag vill samtidigt inte bli av med henne. Jag bryr mig om henne men jag klarar inte att hantera hennes svartsjuka, behov m.m. Igår gick vi ner på gården för att sola litegrann. Jag hade ett ärende att handla och jag sa att jag kommer snart,m måste handla inför middag! När jag kom tillbaks efter en halvtimme ungefär så låg hon där helt förtvivlad och trodde att jag lämnat henne. Jag fattar inte varifrån hon får såna här idéer och tankar och jag vet inte hur länge jag orkar med detta. Det hela känns som att man har hand om ett barn i bland som hamnat i trots åldern. Något råd som kan hjälpa?

• Svar på tråden Hon betyder mycket för mig men jag orkar inte med hennes egenskaper.
  • Emmi27

Jag skulle nog bryta om jag var du, speciellt som det är så tidigt i relationen. Att komma till rätta med någons kontrollbehov kan vara jävligt svårt om personen själv inte inser att de håller på som en osäker barnunge. Hur gammal är hon? Fast du bör nog prata med henne ordentligt först, om du vill ge det en chans. och säga ärligt som det är att hennes kontrollbehov och osäkerhet gör att hon stöter bort dig och får dig att tvivla på relationen. Om hon inte förstår så skulle jag inte ödsla tid på det om jag var du. Men det är bara min åsikt =)

• Anonym

Nja det kunde lika gärna varit jag som är som din tjej. Därför tycker jag inte du ska bryta! visst handlar det om dålig sjävlkänsla och jag kan garantera att hon mår skitdåligt när hon får "fel" svar... men börja med att prata med henne över hur dåligt du mår av detta också

• Somsocker

När man har varit tillsammans i tre månader ska det bara vara bra.
    Hur tror du att det kommer kännas efter tre år?
    Gör slut.

• Anonym (mmm)

tänker direkt att hon verkar ha dåligt självförtroende, kanske just för att ni inte kan ses varje dag. Men jag tänker också att 3 mån är väldigt kort tid och om du redan blir irriterad och känner dig kontrollerad, tja, då kanske det inte ska vara ni två?

berätta vad du tänker och se hur hon reagerar. Blir hon förbannad och tycker du är dum, ja då är väl valet enkelt

• Furie

Redan sagt men ja sånt är riktigt svårt att ändra på... Jag har varit ungefär som hon (men jag sa inget, bara kände och tänkte) och det är ett helvete för henne, men det är ett likadant helvete för den som är på andra sidan. Jag har varit där du är också och det drev mig till vansinne - att aldrig känna sig betrodd och ärlig.. fy.

Du får nog helt enkelt välja om du vill vänta tills HON förstår att hon måste få hjälp med det, eller lämna. Får det bara vara orört blir det aldrig bättre. 

• Herr Lindström

Jag försöker få henne att se lösningar på problem men så fort jag tar upp något så hamnar hon i ett eget sinne som gör att man oftast inte kan nå henne. Det är precis som att vi inte kan prata om problemen. Idag t .e.x så pratade jag med henne hur hon skulle kunna få mer vänner och föreslog föreningsliv eller liknande och det var tvärstopp! Hon är som sagt rätt ensam och har inga vänner och bor hemma hos sina föräldrar och sin hund. Jag är kluven just nu hur jag vill ha det med henne och ärligt talat så saknar jag henne inte nu, det känns skitrist att säga det men det är så fel alltihop. Hon är så go, omtänksam att ha att göra med annars men det andra börjar ta överhand just nu. Jag är lite rädd också hur hon skulle reagera om jag gör slut just nu? Då har hon ingen alls och då är jag lite rädd hur hon skulle reagera på det och bete sig efteråt?

• Herr Lindström
    Mistelstein skrev 2011-07-11 19:02:27 följande:
    Du tror inte hon kan ha borderline? Det låter lite som det.

Borderline, vad är det för något?
  • Anonym (M)

Ok, det är bara att pricka av varningssignalerna. Jag skulle dra mig ur om jag var du. Hon är uppenbarligen f*cked up av någon anledning, personlighetstörd eller bara allmänt jobbig. Jag har tyvärr dåliga erfarenheter av ett ex som är konstaterat personlighetsstörd och skulle aldrig ens ta risken att komma i närheten av en sådan person igen.

Oavsett varför hon beter sig som hon gör så är det antagligen en lång process för henne att förändras och frågan är om det är värt det. 

Inte för att skrämma upp dig men jag gissar på att hon kommer att tracka dig rätt rejält om du gör slut nu men jag kan ha fel. Jag känner bara igen beteendet i din beskrivning.   

• Nyctophilia

Googla så finner du mycket info! Jag känner igen mig själv en del i det du skriver om din flickvän. Och jag har borderline problematik! Dock så har jag kommit väldigt långt nu och är medveten om det! För en riktigt sjuk med borderline så finns inte självinsikten utan allt är svart eller vitt!
    Har precis börjat hos en psykolog för att få hjälp och redskap att klara de jobbigaste bitarna utöver medicinen som jag måste ta. Min man har inte haft det lätt, men han har stått ut.
    Har kommit väldigt långt vilket är skönt.

Svar på tråden Hon betyder mycket för mig men jag orkar inte med hennes egenskaper.