Obehagligt med bristningarna!
Jag fick andra gradens bristningar. Nu är det 3 dagar sedan jag blev sydd. Har självupplösande stygn och sprack nedåt mot analen en bit men inte ända fram. Och på lite fler olika ställen.
Jag tycker det är obehagligt och skrämmande med bristningarna!
Jag har inte vågat titta hur jag ser ut. När jag tvättar mig känns det så svullet. Det svider när jag rör mig och när avslaget rinner ut och träffar "såren".
Det är jobbigt att knipa för då stramar och svider det. Det är svårt att kissa men jag klarar av det. Sköljer alltid med vatten efteråt. Använder Always Bindor och byter efter varje toabesök.
Någon som kan lugna mig? Komma med goda råd? Hur lång tid ska jag stålsätta mig? När blir det bättre? Ska jag göra på annat sätt än jag gör nu?
Mycket tacksam för svar!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-13 22:06
Egentligen är det otroligt dåligt att man inte får mer information om eftervården. Man blir liksom lämnad åt sitt öde när man åkt från BB.
Man ser inte alls ut som innan och vet inte hur man ska reagera på det. Är det normalt att se ut som man gör efteråt? Hemorrojder och/eller blödningar ur analen, smärta, skavsår, allt ser utvidgat ut, buktar ut på vissa ställen, och bristningarna kanske inte har läkt ihop utan nu är det "öppet" där det förut var "stängt", det känns mycket skrämmande att ha sex efter förlossningen att man avstår, man vill inte visa upp sig för sin partner av rädsla för att han ska känna sig avtänd när han ser hur man ser ut...
Jag har inte fått mycket information om eftervården. Det går inte att läsa särskilt mycket om det. Tips och råd är svåra att hitta. Och det är upp till mig att gå på efterkontroll på MVC men det känns inte naturligt för mig att visa upp mig där när jag inte eals gjort det i ett tidigare skede... och så vidare!
Håller ni med mig?