• Bullan1978

Obehagligt med bristningarna!

Jag fick andra gradens bristningar. Nu är det 3 dagar sedan jag blev sydd. Har självupplösande stygn och sprack nedåt mot analen en bit men inte ända fram. Och på lite fler olika ställen.

Jag tycker det är obehagligt och skrämmande med bristningarna!

Jag har inte vågat titta hur jag ser ut. När jag tvättar mig känns det så svullet. Det svider när jag rör mig och när avslaget rinner ut och träffar "såren".

Det är jobbigt att knipa för då stramar och svider det. Det är svårt att kissa men jag klarar av det. Sköljer alltid med vatten efteråt. Använder Always Bindor och byter efter varje toabesök.

Någon som kan lugna mig? Komma med goda råd? Hur lång tid ska jag stålsätta mig? När blir det bättre? Ska jag göra på annat sätt än jag gör nu?

Mycket tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-13 22:06
    Egentligen är det otroligt dåligt att man inte får mer information om eftervården. Man blir liksom lämnad åt sitt öde när man åkt från BB.

Man ser inte alls ut som innan och vet inte hur man ska reagera på det. Är det normalt att se ut som man gör efteråt? Hemorrojder och/eller blödningar ur analen, smärta, skavsår, allt ser utvidgat ut, buktar ut på vissa ställen, och bristningarna kanske inte har läkt ihop utan nu är det "öppet" där det förut var "stängt", det känns mycket skrämmande att ha sex efter förlossningen att man avstår, man vill inte visa upp sig för sin partner av rädsla för att han ska känna sig avtänd när han ser hur man ser ut...

Jag har inte fått mycket information om eftervården. Det går inte att läsa särskilt mycket om det. Tips och råd är svåra att hitta. Och det är upp till mig att gå på efterkontroll på MVC men det känns inte naturligt för mig att visa upp mig där när jag inte eals gjort det i ett tidigare skede... och så vidare!

Håller ni med mig?

• Svar på tråden Obehagligt med bristningarna!
  • Lillafridaa

Åh lider med dej.   Hade likadant efter förlossningen och kunde varken sitta,ligga,gå eller kissa på 3 dar men det tog nog två veckor innan jag ens vågade titta åt det hållet.  Men det blev bättre fort, jag tror du kommer känna det dag för dag.  

Det verkar som du gör allt du kan.
    Forsätt kämpa så hoppas vi på att det känns bättre snart!

• KramKalas

det går över rätt fort. ge det några dagar och gör inga knipövningar just nu. Vänta tills det känns bättre. Och svullnaden gav sig rätt fort för mig, efter ett par veckor kände jag inget av stygnen.

• k girl

Jag hade första graden, sydde med totalt ca femton stygn. Hade ont/sveda rätt länge och torkade mig med en våt tvättlapp efter toabesök ett par veckor. Fick dessutom ett hematom stort som en persika bakom ett stygn som blev infekterat, så att hela underlivet svullnade och ömmade (och halva skinkan!). Gör som det känns bäst. Jag började inte knipa förrän jag hade läkt helt, det gjorde för ont pga hematomet.

• Bollen2

Känner igen det där.. Efter ett par veckor blev det lite bättre för mig sen blev det bättre varje dag. Var dock svullen länge och kan säga att det tog många veckor innan jag vågade titta där nere. Kunde inte tro att det skulle göra så ont efter.. Det blir bättre!

• KingstonNova

Jag vet inte vilken grads bristningar jag fick, men jag kan meddela att jag sprack så in i h'lvete både till höger å vänster där nere, och (vill inte skrämma dig nu) men det gjorde braaa ont tills säkert 2 veckor efter förlossningen. Nu går det ju bra för dig att kissa, det KUNDE inte jag, jag gjorde ett helhjärtat försök men började gråta, så jag fick vackert ställa mig i duschen varje gång jag skulle kissa och spola på med vatten samtidigt vilket hjälpte jätte mycket. Men jag fick någon bedövande salva av min barnmorska på BB, jag tyckte den hjälpte liiite, men vet folk som tycker den vart en stor räddare i nöden, kommer självklart inte på vad den heter, men fråga på apoteket!

• k girl

Angående dina funderingar... Jag tittade mig inte i en spegel förrän långt efter förlossningen. När jag hade hematomet var det riktigt läskigt eftersom hela underlivet var svullet och ömt, och det dröjde några månader innan det hade försvunnit helt. Sex dröjde det till ett år efter förlossningen innan vi hade. Jag hade ingen lust, kanske pga amningshormonerna. 

Men jag upplever inte att mitt underliv är förändrat sedan det läkte ordentligt. Det känns inte konstigt eller annorlunda att ha sex heller. Det enda kvarstående problem jag har är en analfissur som är väldigt svårläkt.

Jag hade en kanon barnmorska som gav mig väldigt goda råd när jag var på efterkontroll, så där upplever jag inte att det brast. Men visst kan jag villigt erkänna att jag skulle ha velat vara mer beredd på hur det kunde vara efter en förlossning, men man är ju så himla fokuserad på allt innan dess...   

Svar på tråden Obehagligt med bristningarna!