• apanssonsmamma

    SF mått i vecka 28, 28 cm, kallad på akut tillväxt-ul imorn, varför?

    Hej.

    Mitt andra barn, har en treåring hemma.

    Var hos BM som mätte fram 28 cm nu i vecka 28.
    Hon tyckte det var extremt stort och skickar iväg mig på tillväxt UL imorn bitti.

    Vad jag läst så ska måttet ungefär ligga +/- 2 cm i samma vecka man är.
    Så om mitt ligger på 28 cm i vecka 28 så är det väl inge märkvärdigt?

    Nån som vart med om liknande?
    Om ni varit på tillväxt UL för stora barn (enl sf måttet..) var barnen extremt stora när dom föddes?

  • Svar på tråden SF mått i vecka 28, 28 cm, kallad på akut tillväxt-ul imorn, varför?
  • Kazeer

    När jag väntade första barnet gjordes bara två mätningar av SF-måttet:

    vecka 27+: 31 cm
    vecka 31+: 35 cm

    BM skickade mig på tillväxt-UL, eftersom hon tyckte att min mage var stor. Det visade sig att bebisen var liten för tiden. När sonen föddes i vecka 36+3 vägde han 2095 g (-25%).

    När jag väntade andra barnet blev resultatet av mätningarna så här:

    vecka 25+1: 24 cm
    vecka 28+6: 28 cm
    vecka 30+1: 31-32 cm (tvärläge)
    vecka 31+2: 31 cm (tvärläge)
    vecka 32+0: 31 cm (tvärläge)
    vecka 33+0: 33 cm (tvärläge)

    I den här graviditeten gjordes tillväxt-UL på rutin och även denna gång visade det sig att bebisen var liten för tiden. Sonen föddes i vecks 35+3 och vägde 1510 g (-44%).


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • snappi81

    Tycker inte du ska oroa dig, jag låg lite över med mitt första barn och fick göra ett tillväxt ul. Inget konstigt där, han va lite stor för sin "ålder" men inget onormalt.  Min bm sa alltid som du skrivit att +/- några cm gentimot den veckan man är i är helt normalt.


    Linus 070808 Lucas 090707
  • apanssonsmamma
    snappi81 skrev 2011-07-11 20:36:46 följande:
    Tycker inte du ska oroa dig, jag låg lite över med mitt första barn och fick göra ett tillväxt ul. Inget konstigt där, han va lite stor för sin "ålder" men inget onormalt.  Min bm sa alltid som du skrivit att +/- några cm gentimot den veckan man är i är helt normalt.
    Mmm men min har tjatat 2 gånger i rad nu att bebisen kommer bli en jättebebis osv.
  • apanssonsmamma
    Kazeer skrev 2011-07-11 20:35:44 följande:
    När jag väntade första barnet gjordes bara två mätningar av SF-måttet:

    vecka 27+: 31 cm
    vecka 31+: 35 cm

    BM skickade mig på tillväxt-UL, eftersom hon tyckte att min mage var stor. Det visade sig att bebisen var liten för tiden. När sonen föddes i vecka 36+3 vägde han 2095 g (-25%).

    När jag väntade andra barnet blev resultatet av mätningarna så här:

    vecka 25+1: 24 cm
    vecka 28+6: 28 cm
    vecka 30+1: 31-32 cm (tvärläge)
    vecka 31+2: 31 cm (tvärläge)
    vecka 32+0: 31 cm (tvärläge)
    vecka 33+0: 33 cm (tvärläge)

    I den här graviditeten gjordes tillväxt-UL på rutin och även denna gång visade det sig att bebisen var liten för tiden. Sonen föddes i vecks 35+3 och vägde 1510 g (-44%).
    Med min dotter fick jag göra TUL pga att måtten var "för små".
    Hon kom ut o vägde 3700 ca.
    Jaja, får väl se imorn, tycker bara det verkar onödigt då jag inte alls tycker mina mått verkar extrema.
  • snappi81
    apanssonsmamma skrev 2011-07-11 20:42:48 följande:
    Mmm men min har tjatat 2 gånger i rad nu att bebisen kommer bli en jättebebis osv.

    Vilken konstig bm du har, sf måttet säger ju inte HUR stor bebisen är men kan va en indikation, det visar ju egentligen bara att livmodern växer i "rätt" takt. Det kan ju lika bra va en liten knatte där inne.
    Linus 070808 Lucas 090707
  • Verkligen

    Vad märkligt ändå. Jag låg på samma SF som grav.vecka under de största delarna av graviditeten men ingen sa nåt om tillväxtUL. Och ut kom ju ändå en liten tjej trots högt SFmått i slutspurten.


    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.se
  • apanssonsmamma
    Verkligen skrev 2011-07-11 20:45:35 följande:
    Vad märkligt ändå. Jag låg på samma SF som grav.vecka under de största delarna av graviditeten men ingen sa nåt om tillväxtUL. Och ut kom ju ändå en liten tjej trots högt SFmått i slutspurten.
    Ja det är det jag menar..
    Vet att hon däremot var "underviktig" om dom nu kan va det ;) på KUB-UL men hon var väldigt lång då.
    Lång men smal..
    Så jag vet inte.

    Får väl se imorn helt enkelt.
  • apanssonsmamma
    snappi81 skrev 2011-07-11 20:45:04 följande:
    Vilken konstig bm du har, sf måttet säger ju inte HUR stor bebisen är men kan va en indikation, det visar ju egentligen bara att livmodern växer i "rätt" takt. Det kan ju lika bra va en liten knatte där inne.
    Ja o det var inte det konstigaste.
    Vi har ju fått med 99% säkerhet att det är en tjej där inne.
    O det vet BM, ändå började hon dilla om att det MÅSTE va en kille eftersom magen är så stor!
    En REJÄL kille kommer ni få..

    Eh.. ? :/
Svar på tråden SF mått i vecka 28, 28 cm, kallad på akut tillväxt-ul imorn, varför?