• Anonym (!!??)

Kan inte använda tampong efter att jag fött barn!!!!!!

Jag kan inte använda tampong efter att jag har fött barn!!! Är det någon annan som har samma problem????

Det gör jätteont när jag sätter in tampongen, svider och bränner och är svår att sätta in. I början trodde jag att det var för att jag fött nyligen/ammade/kroppen inte var återställd men nu är den yngsta snart 1,5 år så det känns ju som att kroppen borde vara någorlunda återställd. Jag har två barn som är födda med kejsarsnitt, däremot var jag öppen 10 cm innan det blev ks. Känns som att jag har blivit torr på något sätt där nere. Kan även göra ont vid sex. Blir man torr efter att man varit gravid?

Vad är detta för något??? Kan det åtgärdas? Mår så dåligt av att inte kunna använda tampong utan måste ha binda. Någon som haft detta och det försvunnit eller lindrats?? Alla tips mottages =)

• Svar på tråden Kan inte använda tampong efter att jag fött barn!!!!!!
  • HannaS86

Skulle varmt rekommendera menskopp och det är nog många fler som kommer rekommendera det med :) Det finns massa modeller i olika hårdhet, omkrets och längd och man kan testa sig fram även om det finns lite olika rekommendationer baserat på ålder och om man fött barn.

www.m-kopp.se/shop/

Här kan man bl.a. köpa från. M-kopp är bra eftersom den inte är så "torr" som tamponger att föra in och om du känner att det svider kan du ta på barnolja/glidmedel på kanten av den innan du för in den. Sen torkar den inte ut slemhinnorna som tamponger gör och du kan använda den när du badar, tränar, ja allt :D Jättesmidigt. Man känner inte att man har den inne och man behöver inte tömma den lika ofta som man byter tampong, jag tömmer den kanske 2 ggr/dygn när jag har mens. Sen är det mycket mer ekonomiskt också, man kan använda den ca 10år och de kostar runt 250-300kr :)

• ElizaDay

Jag har precis samma problem! Gör jätteont och känns som den ska åka ut hela tiden. Vet inte alls vad det kan vara, har aldrig haft det problemet innan. Men nu efter barn nr 2, som förlöstes med kejsar snitt krånglar det hela tiden... Inte kul att anv binda hela tiden :(

• Anonym

Jag fick barn för tre månader sedan och har varit tvungen att gå upp i storlek ordentligt för att kunna ha tampong. Men jag har köpt en menskopp. Har inte använt den än, men ser fram emot att prova.

Du kan ha någon hormonrubbning som gör att du blir torr. Prova att sätta lite vaselin eller glidmedel på tampongen när du sätter in den. Eller prova menskopp, det kanske kan vara något för dig?

• Anonym (!!??)

Tack för era svar.
    Menskopp var något nytt, har jag inte hört talas om innan. Kan ju vara värt att prova helt klart! Men det som jag också undrar är varför problemet uppstår med att man inte kan använda tampong. Det kanske är som du skriver Anonym att det är en hormonrubbning. Jag kanske ska uppsöka en gynekolog och se vad man kan få för tips. Uppenbarligen finns det fler med liknande problem!!!

• Anonym

Läste tidigare idag i en gravid tidning att de kvinnliga hormonet minskar efter förlossningen och det gör att slemhinnorna blir torra.
    Att använda vaselin är nog inte så smart eftersom det är vattenavstötande och tampongen förlorar sin uppgift. Det blir ju som ett skikt på den då.

• Anonym (!!??)
    Anonym skrev 2011-07-11 22:57:09 följande:
    Läste tidigare idag i en gravid tidning att de kvinnliga hormonet minskar efter förlossningen och det gör att slemhinnorna blir torra.
    Stod det något om hur länge det kunde vara så? Eller gäller det livet ut det kvinnliga hormonet minskade?
  • Anonym (!!??)

Puffar

• Anonym

Jag har haft exakt samma problem, den skavde o gjorde ont. Men nu, nästan 12 mån senare fungerar det perfekt att använda tampong. Flört

• HannaS86

Det är absolut värt att testa menskopp, finns många trådar på fl som hyllar den och när man väl testat går man inte tillbaka till tampong igen :)

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (!!??) skrev 2011-07-11 23:30:21 följande:
    Stod det något om hur länge det kunde vara så? Eller gäller det livet ut det kvinnliga hormonet minskade?
    Minst så länge du ammar och förmodligen en tid till efter det tills hormonerna stabiliserat sig.
  • Anonym (!!??)
    Anonym (Wildrat) skrev 2011-07-12 14:48:20 följande:
    Minst så länge du ammar och förmodligen en tid till efter det tills hormonerna stabiliserat sig.
    jag slutade amma vid årsskiftet. tycker att kroppen borde vara återställd, men det kanske tar längre tid.... jag får vänta och se.
  • Anonym

Det stod tyvärr inte hur länge det kunde vara så. Bara att det efter en period går tillbaka till "normal" hormonproduktion.

• SABL

Prata med din gynläkare/barnmorska, hade problem med slemhinnorna efter jag fick barn. Fick då salva och vagiatorer. Super! Nu är det två år sen och det börjar vara återställt :)

• Care69

Instämmer med många andra att menskopp är helt suveränt.
    Blir ju klart skonsammare mot slemhinnor än vad tampong är. 

:*¨¨*:♥ Jag är inte ung nog att veta allt ♥:*¨¨*:
  • Anonym (prova)

Prova köpa medel för torra slemhinnor för klimakteriet, jag fick det tipset från gyn och ska prova.

• Sophiebysophie

Jag kan rekommendera tampongen Tampax, den sitter i en hylsa, så den är jätte lätt att föra in. Du behöver inte vara nere o pilla och trycka in den med fingern utan du bara trycker på hylsan så åker den in-klart!
    Jag använder inga andra tamponger än dom, hatar ob osv.

• Momalicious

Såg på Apoteket att dom har östrogen salva/vagitorier receptfritt för just torra slemhinnor.

• Anonym (!!??)
    Anonym skrev 2011-07-12 13:05:14 följande:
    Jag har haft exakt samma problem, den skavde o gjorde ont. Men nu, nästan 12 mån senare fungerar det perfekt att använda tampong. Flört
    Vad gjorde du för att det skulle gå över? Eller gjorde det det av sig själv?
  • Anonym (!!??)

Någon mer som varit med om detta???

Svar på tråden Kan inte använda tampong efter att jag fött barn!!!!!!