vill ha familjehem - men står i vårdnadstvist
Hej!
Jag vet inte hur man ska orka skriva om sånt här.
Jag fick barn för 5 år sedan och är en ung mamma med två diagnoser och en kronsik sjukdom.
Jag och barnets pappa skildes snabbt efter graviditeten och jag har haft praktiska vårdnaden sedan 0 års ålder,
Bland annat medan han avtjänade ett fängelsestraff och då umgängen varit sporadiska.
För 1 år sedan ansökte jag om vårdnaden. Det var en tid efter att vi åter provat bo ihop, inte som ambo utan för att han eventuellt skulle ta över huvudansvaret.
Det visade sig dock bli så att han inte klarade ta konflikterna som blev stora med vårt gemensamma barn.
Han använde straffmetoder. Om han inte borstade tändrna en gång, och gick med på det så skulle han få göra det 3 gånger istället sa han
Han kallade honom fula saker. Han sa tt jag inte hade något att säga till om kring vårt barn och jag var i beroendeställning till honom, fick min kronsika sjukdom under denna perod och kände vanmakt när han slog honom i ansiktet så att han gråtandes höll i kläderna på honom och grät "pappa varför slår du mig".
Nu har jag ensam vårdnad till huvudförhandlingen. Det har varit många turer då min föräldraförmåga utretts innan jag fick mina diagnoser. En av gångerna ville man LVU-placera honom. Jag har varit själv på dessa hem med min son utan att pappan varit särskildt inblandad.
Dessa utredningar har handlat om min ork, att den har varit sviktande.
Jag ansåg att jag klarade av det om jag inte bodde i den storstad jag gjorde, vilket jag också hade rätt i till en början.
Jag har idag stora problem med vårt barn och jag börjar känna att jag inte orkar längre.
Jag anser att det är mitt ansvar att säga till när det inte går längre.
Jag sitter i en rävsax. Ingen förstår hur jobbigt dett här är.
Jag vågar inte säga något till soc, även fast de är dom jag behöver hjälp av.
Jag vågar inte öppna mig för jag är rädd att det ska leda till att han får flytta till honom och får leva med att bli slagen istället.
Jag har papper på att han sagt att han ska föra med han utomlands även om detta var i samband med utvisningshot, han har tillfälligt uppehållstillstånd som räcker till slutet på året, inte permanent.
Jag har begärt en utredning för adhd på vårt barn som ska komma igång efter sommaren, men jag känner att vi är i en sådan ond spiral att jag inte vet om vi kommer ur den. Dessa bråk, skrik, vredesutbrott, vill förstöra itt rum, behöver ständig aktivitet till 23.00 på kvällarna innan X kan komma till ro.
Jag har INGEN avlastning .
Står i kö till kontaktfamilj, de förstår inte hur jobbigt jag har det och tror jag orkar hur länge som helst.
Jag går på knäna... jag letar flera kvällar jag får hitta "falsk egen tid" då jag sitter uppe på kvällarna för att sedan inse när klockan är 2-4 på natten att det kanske är dags att gå och lägga sig,
vaknar nästa morgon och känner mig som en pundare, då känner jag mig ännu mer orkeslös. Det hade inte hjälpt att sova heller. Då kommer bara käsnlorna... "orka tills tvisten är över".... " orka tills hans utredning är klar".... ändå har jag kämpat så länge så jag är helt slut. Jag orkar inte se på hans grimarserande, orkar inte svara när han försöker bestämma och håller långa föredrag när man sagt ett nej, eller får ett raseriutbrott, avbryter när vuxna pratar.
Jag har inget eget liv, det känns som han styr hela min tillvaro. Jag är totalt låst och var jag än kommer upplevs han som "jobbig".
Jag tänker för mig själv att jag skulle orkar ge honom 110% när jag väl såg honom.
Samtidigt är det så jobbigt att tänka så här, och jag gråter nu när jag skriver det här.
Jag brukar tänka att han förtjänar någon som inte ser honom som "jobbig", någon som har mycket ork, och att han behöver nya ögon som inte vart inne i denna jobbiga spiral, som skulle orka med... nytänkande.
Istället för en mamma som är nära att kollapsa totalt.
Tyvär så biter ag mig i läppen på grund av vårdnadstvisten. Jag vågar inte öppna käften (för att tala klarspråk)
En placering behöver väl inte va för evigt, men så länge den här onda spiralen pågår och utan hjälp så måste jag snart skriva in mig på psyk. Och jag känner mig totalt maktlös på grund av vårdnadstvisten.