• Iidizzen

Ung mamma med prematurt barn?

Hej! Jag är en tjej på 19 år. Min son är prematurfött. Han föddes i vecka 30+6. Han är nu  månder gammal och mår jättebra.
     Finns det någon annan som har ett för tidigt fött barn så hör gärna av er och dela lite erfarenheter. Skulle vara kul o prata med någon i samma sits=)

• Svar på tråden Ung mamma med prematurt barn?
  • MySweetBaby

Hejsan! :)
    Min son föddes i vecka 32.
    Idag är han 15 månader och ett litet busfrö!:P
    Hur mycket vägde din pojke?  och vad vare som gjorde att han föddes förtidigt?
    Kram

• Iidizzen

Hej =).
    Oj, stor pojke =)
    Han vägde 1239 gram =). Hur mycket vägde din son?
    Jag fick havandeskapsförgitning och flödet i moderkakan var dåligt så då betämde dom sig för att ta ut honom.
    Fick du stanna längepå sjukhuset?
    Kram

• MySweetBaby

Ojj!:) liten han var!:) Ja tyckte min son va liten när han föddes, han vägde 1600 :P
    Vi fick stanna 4 veckor på neo. Nidå?

• Proletariatet

Jag var 17 år när min dotter föddes i v.24+1, hon fyller fem år i höst

• Iidizzen
    MySweetBaby skrev 2011-07-16 21:46:00 följande:
    Ojj!:) liten han var!:) Ja tyckte min son va liten när han föddes, han vägde 1600 :P
    Vi fick stanna 4 veckor på neo. Nidå?
    Samma här. Vi fick vara på IVA 16 dagar innan han flyttades till vårat rum.Vi hade sjukvård i 4 veckor.
  • Iidizzen
    Futurum nobis est skrev 2011-07-19 07:54:10 följande:
    Jag var 17 år när min dotter föddes i v.24+1, hon fyller fem år i höst
    Oj vad tidigt. Hur länge fick ni stanna på sjukhuset?
    Stor tjej =)
  • Proletariatet
    Iidizzen skrev 2011-07-21 10:38:32 följande:
    Oj vad tidigt. Hur länge fick ni stanna på sjukhuset?
    Stor tjej =)
    I sexton veckor fick vi vara kvar, sedan hade vi hemsjukvård ytterliggare ett par veckor.
  • Lillafrejasmamma

Hej! jag var 20 när dottern föddes i vecka 34 + 5 hon är idag 14 veckor och mår hur bra som hällst förutom en krånglande mage med mycket magknip och gaser. skulle vara jätte kul att få följas åt och dela erfarenheter med er!

Vet ni varför ni födde tidigt och är ni rädda för att föda tidigt igen om ni ska skaffa syskon? Jag är extremt rädd då de tror att det är mina tarmar (har chrons syndrom) som retar livmodern till sammandragningar och gör attt jag födde tidigt. Sedan att personalen inte trodde på mej när jag kom in i vecka 15 med prematura oregelbundna sammandragningar (som värst hadde jag nog var 5 minut) Men de syntes inte på ctg och jag var för rädd att stå på mej och trodde att det säkert var normala gravidkrämpor så jobbade på som vanligt tills vattnet gick i vecka 34...

• MySweetBaby

Lillafrejasmamma skrev 2011-07-26 23:10:08 följande:

Hej! jag var 20 när dottern föddes i vecka 34 + 5 hon är idag 14 veckor och mår hur bra som hällst förutom en krånglande mage med mycket magknip och gaser. skulle vara jätte kul att få följas åt och dela erfarenheter med er!

Vet ni varför ni födde tidigt och är ni rädda för att föda tidigt igen om ni ska skaffa syskon? Jag är extremt rädd då de tror att det är mina tarmar (har chrons syndrom) som retar livmodern till sammandragningar och gör attt jag födde tidigt. Sedan att personalen inte trodde på mej när jag kom in i vecka 15 med prematura oregelbundna sammandragningar (som värst hadde jag nog var 5 minut) Men de syntes inte på ctg och jag var för rädd att stå på mej och trodde att det säkert var normala gravidkrämpor så jobbade på som vanligt tills vattnet gick i vecka 34...

Min son hade också väldigt mycket problem med magen när han var några månader. Speciellt på kvällen och natten.
    Han kom förtidigt pga av att jag började utveckla havandeskapsförgiftning.

Lät inge roligt att dom inte tog dej på allvar när du berättade om dina sammandragningar:/

• Lillafrejasmamma

Ja jag har fötståt att det är ganska vanligt med en omogen tarm för prematurfödda. Nu slutade jag med mjölk för en vecka sedan med och det har gjort stor skillnad. Nu kanske man inte ska säga för mycket men dottern sover alltid på nätterna. Hon har vaknat upp och skrikit en gång sedan hon föddes annars är det mest skrik och magknip mitt på dagen och kvällen.
    Nä inge kul när folk inte tror på en, inte ens mamma trodde mej utan lugnade mej med att de var normalt med sammandragningar och jag brås väll på hennne och har lite mycket bara. Ska tilläga att hon är barnmorska så jag litade ju tilslut på henne och tyckte nästan det var pinsamt att jag åker in 5 grr med vanliga sammandragningar.
    tur att de upptäkte havandeskapsförgiftningen tidigt:D

Svar på tråden Ung mamma med prematurt barn?