• Rosesarered

Rödvinsfläckar hjälp!

Fick rödvinsfläckar på linneduk, bommulsduk och klänning. Tvättade och nu har alla 3 mörkröda fläckar :( Vad skall jag göra, går det att rädda!?!?

• Svar på tråden Rödvinsfläckar hjälp!
  • IsaViolia

Salt, ha på salt på en gång. Annars blöter du på med lite vatten, och på med salt. Massor, sen svosch, in i tvättmaskinen med vanish!

• SilverEmma

Jag tycker det bästa är att omgående hälla vitt vin på fläcken, det neutraliserar det röda och sen tvättar man som vanligt. Vet inte om det jan funka nu när du redan tvättat.

• Länisen

Skulle tipsa om vitt vin och salt, men ser att du redan fått de tipsen. Ha på det direkt efter olyckan nästa gång. 

Casper 2010-06-09
  • Den allsmäktige

Mineralvatten! Alltså kolsyrat

• Rosesarered

Ville bara berätta att fläckarna gick bort av regnvatten. Jag hade dukarna utomhus på tork, vips kom världens regnskur och när det torkat var fläckarna borta. Billigt och bra ;)

• Hjälper gärna

Rödvinsfläckar har jag erfarenhet av :)

Kort och gott! Rödvin får man bort med vitvin (ingen helst inget billig vattnig söt skit utan rickigt vin och gärna torrt enligt min erfarenhet). Glöm salt som ibland gör det värre! ta på vitvin direkt och gnugga, om det är någonting du kan stoppa i tvättmaskinen efteråt så gör det.

På en inflyttningsfest i min lägenhet var det ett syskonpar som spillde ett stort glas rödvin på min dyra ljusa matta... alla blev förfärade och ropade på mig som var i köket... *suck* jag gick till kylskåpet och tog fram ett bra vitvin och ställde mig över fläcken på mattan. ALLA tittade på mig och dom skyldiga var nära gråten... "titta nu vad ni ställt till med" sa jag... hällde vitvinet på mattan och ställde mig på fläcken o gnuggade med mina strumpbeklädda fötter i ca 30 sekunder... resultatet blev att alla stod med öppen mun o kollade på mattan som inte visade något tecken på att ha haft en ca 50 x 60 cm stor rödvinsfläck. Snacka om kraftfull demonstration. "ni fick mig att slösa på ett av mina fina vitviner i onödan" sa jag med ett leende på dom två stackars tjejerna som orsakat spektaklet. "men nu har jag åtminstone gett er alla en bra anledning att alltid ha ett vitvin hemma och glömma saltkaret"

Jag har fått en stor fläck på min nya vita kavaj när jag hjälpte en vän på hans bröllop (vi var ombedda att ha vitt på oss vid serveringen) med att servera drickan. Inget vitvin fanns och inget som kom i närheten av det ens... alla sa åt mig att ta på salt... jaja suckade jag och tog på salt och resultatet blev att den mörkröda fläcken blev MÖRKLILA istället Tyst "seriöst folk var har ni lärt er att salt skulle vara bra?"
    Ett antal timmar senare kom jag hem, min fru hade galltvål som jag bearbetade kavajen med, men det gav inget resultat alls. Jag tog då till den ett torrt vitvin (fungerar säkert med annat också) och gnuggade och hällde på mer och upprepade i några minuter. Sedan stoppade jag kavajen i tvättmaskinen (en mycket bra kavaj men helt ok att ha i tvättmaskinen) och startade kall-tvätten, när den var klar tog jag ut den och hängde den på tork... nästa kväll hade jag på mig den när jag mötte gästerna från bröllopet igen och dom stirrade på mig... INGEN FLÄCK ALLS, INTE ENS DET  MINSTA SPÅR EFTER GÅRDAGENS KATASTROF. Salt och galltvål gå o släng dig i väggen Tungan ute

jag har haft fler tillfällen och mina vänner har testat (ibland efter att testat annat) och det har gett samma tillfredsställande resultat... Kan ju också tillägga att jag fått botemedlet från mina tyska vänner och att vitvin är det mest kända rödvins-fläck botemedel i Tyskland och att dom bara skratta när man säger salt.

hoppas ni får bukt på fläckarna och att ni haft glädje av läsningen Flört

Svar på tråden Rödvinsfläckar hjälp!