• Anonym (inspiration tack)

    Hjälp mej hitta inspiration till att abeta på småbarnsavdelning!!

    Lägger detta i känsliga rummet då jag inte vill att föräldrar på min abetsplats ska känna igen mej.

    Har alltid tidigare jobbat med de lite äldre barnen på förskolan och trivts med det. Nu ska jag börja på
    småbarnsavdelningen och skola in en helt ny grupp. Jag behöver verkligen hitta inspiration och lite nya ideér då jag aldrig kännt att jag passar för att arbeta med de minsta. Jag älskar att gå på utflykter med min förskole grupp. Nu ser jag framför mej hur jag kommer bli sittande på gården en hel höst och vinter, ur trist Obestämd
     
    Har ni tips på bra och inspirerande litteratur, dokumentärer eller liknande. Ja, allt som kan få mej att tända till och känna energi och inspiration till att starta upp denna avdelning i augusti. Även lite nytänk kring hur inreda och lägga upp miljön på avdelningen. Har letat på biblioteket och allt jag hittar är jätte gamalt och oinspirerande.

      

      

  • Svar på tråden Hjälp mej hitta inspiration till att abeta på småbarnsavdelning!!
  • Anonym

    Oj, det finns hur mycket som helst som man kan göra med småbarn! Egentligen kan man göra allt man gör med dom stora men kanske på en annan nivå som är mer anpassad för dom mindre.

    Du kan ju fortfarande gå på utflykter men kanske lite mer i närmiljön. Man kan ha en dag i veckan då man går till lite olika platser i närheten för att leka en stund och har frukt med sig och har fruktstunden där.

    Man kan även jobba i projekt med dom yngre barnen utifrån vad man tycker att barngruppen är intresserad av. Vissa säkra kort med småbarn är projektarbete om vatten eller naturen. Och det finns hur mycket som helst at göra inom dessa områden.

    Med småbarn är det bäst att jobba i kanske ännu mindre grupper än vad man gör med dom lite större barnen, kanske 3 barn åt gången. Alla behöver inte göra allt samtidigt utan ett projekt kan sträcka sig under en lång period och då behöver man inte ha så bråttom att alla måste göra allt på kort tid.

    Vi brukar inreda miljön utefter hur man tycker att barngruppen leker. Men ett tips är att göra smårum i rummen tex en liten hörna med bord och stolar till duplo, en hörna där man har bilek, en anna hörna för bygglek osv. Material som vi tycker att barnen kan sköta själva tar vi ner på barnens nivå. Annat material som det kan behövas en vuxenhandledning har vi lite högre upp men synligt för barnen.

  • FisenM

    Har nog inspiration till dig tyvärr då jag själv inte skulle klara av att jobba på förskola över huvudet taget. :-P

    Tycker att du skall prata med din chef istället för att se över möjligheten att vara på någon annan avdelning. Verkar
    inte vara en särskilt smart chef du har..?

    Lycka till!

  • Anonym
    FisenM skrev 2011-07-12 10:11:43 följande:
    Har nog inspiration till dig tyvärr då jag själv inte skulle klara av att jobba på förskola över huvudet taget. :-P

    Tycker att du skall prata med din chef istället för att se över möjligheten att vara på någon annan avdelning. Verkar
    inte vara en särskilt smart chef du har..?

    Lycka till!
    Varför är inte chefen smart? Jobbar man på en förskola så måste man kunna jobba med både stora och små barn.
  • FisenM
    Anonym skrev 2011-07-12 10:14:28 följande:
    Varför är inte chefen smart? Jobbar man på en förskola så måste man kunna jobba med både stora och små barn.
    Måste man? Trodde att det var upp till cheferna på alla arbetsplatser att placera sina anställda i positioner som gynnar arbetsplatsen och de anställda på bästa sätt.
  • Anonym
    FisenM skrev 2011-07-12 10:42:04 följande:
    Måste man? Trodde att det var upp till cheferna på alla arbetsplatser att placera sina anställda i positioner som gynnar arbetsplatsen och de anställda på bästa sätt.
    När man jobbar på en förskola så måste man räkna med att man ibland kan behövas på en småbarnsavdelning. Utbildningen man går är just för att kunna jobba med barn mellan 1-6 år. Och skulle en av pedagogerna säga att jag jobbar inte med småbarn för jag vet inte hur man jobbar med dom, så skulle jag som chef  undra över personens kompetens som pedagog.
  • FisenM
    Anonym skrev 2011-07-12 10:46:40 följande:
    När man jobbar på en förskola så måste man räkna med att man ibland kan behövas på en småbarnsavdelning. Utbildningen man går är just för att kunna jobba med barn mellan 1-6 år. Och skulle en av pedagogerna säga att jag jobbar inte med småbarn för jag vet inte hur man jobbar med dom, så skulle jag som chef  undra över personens kompetens som pedagog.
    Ok, är det på det viset så har jag nog inte mer att tillföra denna tråd. Ber om ursäkt till TS att jag tog upp plats i din tråd.
  • sleepygrodis

    Ett tema som vi hade på småbarnsavdelningen jag arbetate på förut var Petter och hans fyra getter. Vi gjorde en sagolåda och berättade för barnen och de älskade sagan, så vi jobbade vidare med den. Vi både läste boken och dramatiserade sagan med figurerna i lådan. Sedan fick barnen måla utifrån sagan, t ex ett stort papper som de målade med röda nyanser och hade på rött glitter och klistrade fast röda saker. Trollet Ludenben fick följa med på alla möjliga äventyr och dök upp när vi var på skogsutflykt osv... Barnen fick göra en egna getter till sin egen sagolåda, tror att det var kottar de fick måla. Sedan på ett föräldramöte fick föräldrarna göra en Ludenben till sitt barns låda. En idé i alla fall =)

  • Anonym (inspiration tack)

    Anonym skrev 2011-07-12 10:11:13 följande:
    Oj, det finns hur mycket som helst som man kan göra med småbarn! Egentligen kan man göra allt man gör med dom stora men kanske på en annan nivå som är mer anpassad för dom mindre.

    Du kan ju fortfarande gå på utflykter men kanske lite mer i närmiljön. Man kan ha en dag i veckan då man går till lite olika platser i närheten för att leka en stund och har frukt med sig och har fruktstunden där.

    Man kan även jobba i projekt med dom yngre barnen utifrån vad man tycker att barngruppen är intresserad av. Vissa säkra kort med småbarn är projektarbete om vatten eller naturen. Och det finns hur mycket som helst at göra inom dessa områden.

    Med småbarn är det bäst att jobba i kanske ännu mindre grupper än vad man gör med dom lite större barnen, kanske 3 barn åt gången. Alla behöver inte göra allt samtidigt utan ett projekt kan sträcka sig under en lång period och då behöver man inte ha så bråttom att alla måste göra allt på kort tid.

    Vi brukar inreda miljön utefter hur man tycker att barngruppen leker. Men ett tips är att göra smårum i rummen tex en liten hörna med bord och stolar till duplo, en hörna där man har bilek, en anna hörna för bygglek osv. Material som vi tycker att barnen kan sköta själva tar vi ner på barnens nivå. Annat material som det kan behövas en vuxenhandledning har vi lite högre upp men synligt för barnen.

    Tack för tipsen. På denna förskola jag arbetar arbetar man på ett sätt utifrån att första terminen är man bara på förskolan och att det är tillräckligt nytt och utvecklande för de minsta. Detta att gå på utflykter är mest mitt behov och inte de minsta barnens behov. 

    Vet du några bra lite nyare böcker kring småbarnspedagogik?  
  • Anonym (inspiration tack)
    Anonym skrev 2011-07-12 10:46:40 följande:
    När man jobbar på en förskola så måste man räkna med att man ibland kan behövas på en småbarnsavdelning. Utbildningen man går är just för att kunna jobba med barn mellan 1-6 år. Och skulle en av pedagogerna säga att jag jobbar inte med småbarn för jag vet inte hur man jobbar med dom, så skulle jag som chef  undra över personens kompetens som pedagog.

    Precis, så är det. Och jag är fullt kapabel att arbeta med de små, men känner inte samma energi och inspiration som jag gjort med de äldre. Känner att jag är lite låst vid att göra saker som passar de äldre. Så jag hoppas hitta ny inspiration och försöker se detta som en utmaning.
  • Anonym (inspiration tack)
    sleepygrodis skrev 2011-07-12 20:02:58 följande:
    Ett tema som vi hade på småbarnsavdelningen jag arbetate på förut var Petter och hans fyra getter. Vi gjorde en sagolåda och berättade för barnen och de älskade sagan, så vi jobbade vidare med den. Vi både läste boken och dramatiserade sagan med figurerna i lådan. Sedan fick barnen måla utifrån sagan, t ex ett stort papper som de målade med röda nyanser och hade på rött glitter och klistrade fast röda saker. Trollet Ludenben fick följa med på alla möjliga äventyr och dök upp när vi var på skogsutflykt osv... Barnen fick göra en egna getter till sin egen sagolåda, tror att det var kottar de fick måla. Sedan på ett föräldramöte fick föräldrarna göra en Ludenben till sitt barns låda. En idé i alla fall =)

    Tack! det låter roligt med sago tema.
  • Anonym
    Anonym (inspiration tack) skrev 2011-07-13 15:18:39 följande:
    Tack för tipsen. På denna förskola jag arbetar arbetar man på ett sätt utifrån att första terminen är man bara på förskolan och att det är tillräckligt nytt och utvecklande för de minsta. Detta att gå på utflykter är mest mitt behov och inte de minsta barnens behov. 

    Vet du några bra lite nyare böcker kring småbarnspedagogik?  
    Men vet du, jag tror faktiskt inte att det handlar om bara ditt behov utan även småbarnen tycker om att få komma iväg en stund! Våra småbarn har älskat våra promenader. Det handlar inte om några jätteavancerade promenader utan det har räckt med att gå till en en ny lekplats i närheten, att gå en promenad i närheten av förskolan och titta på bilarna, fåglarna, samla löv osv osv. Om jag ska vara ärlig så låter den där ursäkten dom har mer som lathet än ett arbetssätt. Dessutom behöver inte saker och ting vara som dom alltid har varit. Man kan faktiskt testa nya saker och promenad i närmiljön en gång i veckan kan ju vara ngt nytt som du inför!

    Vad gäller böcker så arbetar vi väldigt mycket utifrån Reggio Emilia filosofin, så mycket utav våra böcker och föreläsningar utgår ifrån det.
  • Anonym (inspiration tack)
    Anonym skrev 2011-07-13 16:24:05 följande:
    Men vet du, jag tror faktiskt inte att det handlar om bara ditt behov utan även småbarnen tycker om att få komma iväg en stund! Våra småbarn har älskat våra promenader. Det handlar inte om några jätteavancerade promenader utan det har räckt med att gå till en en ny lekplats i närheten, att gå en promenad i närheten av förskolan och titta på bilarna, fåglarna, samla löv osv osv. Om jag ska vara ärlig så låter den där ursäkten dom har mer som lathet än ett arbetssätt. Dessutom behöver inte saker och ting vara som dom alltid har varit. Man kan faktiskt testa nya saker och promenad i närmiljön en gång i veckan kan ju vara ngt nytt som du inför!

    Vad gäller böcker så arbetar vi väldigt mycket utifrån Reggio Emilia filosofin, så mycket utav våra böcker och föreläsningar utgår ifrån det.

    Håller med. Har försökt komma med lite nya synsätt angånde det att gå på promenader utflykter med de minsta men de andra tar inte till sej det riktigt. Det är ledningen som tycker så här och hävdar inga promenader/utflykert på de pågund av pedagogiska orsaker och på grund av säkerhet. Vi har inte ens några vagnar som vi kan använda utan tanken är att man ska gå på utflykter när barnen kan gå långt själva. Detta känns lite trist då man måste ju själv känna inspiration och glädje i det man gör med barnen för att kunna förmedla glädje och kunna inspirera barnen.

    Ja vi ska ju vara en Reggio Emilia inspirerad förskola dock ser jag inte så mycket av det. Denna pedagogik/filosofi tilltalar mej jätte mycket och försköker jobba mot att vi ska arbeta så. Är det "Pedagogiska Kullerbyttor " ni använder er av? Något mer?  
Svar på tråden Hjälp mej hitta inspiration till att abeta på småbarnsavdelning!!