• helena29

Rhinocort Aqua under graviditet?

Hej!

Kan man använda Rhinocort Aqua under graviditet? Det står att man ska rådfråga läkare, men dem är ju inte alltid så lätt att få tag i?
    Vad har ni fått för info?
    Är även väldig hes? Kan det bero på gravidieten eller på mitt beroende av typ Nezeril och Otrivin?

Hoopas ni kan hjälpa mig!!

• Svar på tråden Rhinocort Aqua under graviditet?
  • Lady without tattoo
    helena29 skrev 2011-07-12 11:40:01 följande:
    Hej!

Kan man använda Rhinocort Aqua under graviditet? Det står att man ska rådfråga läkare, men dem är ju inte alltid så lätt att få tag i?
    Vad har ni fått för info?
    Är även väldig hes? Kan det bero på gravidieten eller på mitt beroende av typ Nezeril och Otrivin?

Hoopas ni kan hjälpa mig!!
    Har du provat att få tag i en sköterska att fråga?
    Yrke: Leg pratkvarn
  • SchumiFerrari

Pröva istället att sluta med nässpray. Om du promt måste ha något så välj Renässans som är ren koksaltlösning.

• helena29

Sluta med nässpray funkar tyvärr inte:( Koksaltlösning tycker jag bara korkar igen näsan ännu mer:( Tyvärr!
    Men vad vet ni om Rhinocort Aqua? Är det Ok?

• icelolly

Jag har diskuterat detta men min läkare som förklarat att de inte rekommenderas under första trimestern men att det inte finns några kända risker övrig tid, det är därför det står att man skall rådfråga.

Jag har fått Tavegyl utskrivet för de första 12 veckorna, men mår pyton av dem så nu är jag både stentrött och har allergiska besvär...

• SchumiFerrari

helena29: anledningen till att det korkar igen när du använder koksaltlösning istället för nässpray är att du har skapat vad som kallas nässprays framkallad snuva dvs att nässpray ger dig snuva. Låter märkligt men sant.

Ang rinocort så hade jag det i början av min grav pga bihålsinflamation och läkaren sa att det var ok eftersom att det var en begränsad period.

• icelolly

Hämtat från fass.se

"Data från drygt 2 000 graviditeter har inte visat på någon generellt ökad risk för missbildning vid behandling med Rhinocort Aqua. En lätt ökad förekomst jämfört med förväntat av lindrig hjärtmissbildning har konstaterats hos barn vars mödrar exponerats för Rhinocort Aqua i tidig graviditet, men ett orsakssamband med exponeringen bedöms som osannolik.

Under graviditet ska lägsta effektiva dos och kortast möjliga behandlingstid av Rhinocort Aqua eftersträvas."

Det verkar ju vara ok att ta vid enstaka tillfällen även i tidig graviditet men inte om man måste behandla hela tiden. Eller ok och ok, man verkar ju inte ha sett ett orsakssamband men vill kanske inte chansa ändå.

• minjalin
    SchumiFerrari skrev 2011-07-12 12:52:18 följande:
    helena29: anledningen till att det korkar igen när du använder koksaltlösning istället för nässpray är att du har skapat vad som kallas nässprays framkallad snuva dvs att nässpray ger dig snuva. Låter märkligt men sant.

Ang rinocort så hade jag det i början av min grav pga bihålsinflamation och läkaren sa att det var ok eftersom att det var en begränsad period.
    Fast det beror ju lite på vad nästäppan beror på också. Jag använde inte nässpary före förra grav och det gick bra fram till 3 mån före förlossning, då blev jag bomtät och var tvungen att ta maxdosen nässpray fram till förlossningen och kände verkligen att "hur ska detta gå, jag komemr ju vara megaberoende av nässpray sen?" men hade liksom inget val då jag var bomtät och får ont i öronen så fort jag blir tät. Men så fort ungen var ute försvann nästäppan och jag behövde ingen kortisonspray för att få ordning på slemhinnorna igen. Den grav är jag redan megatät och har 5,6 månader kvar till förlossning, så att använda nässpray till förlossningen känns ju inte så lockande. Men fick tips om den här kortisonsprayen (kortisonspray är för övrigt inte beroendeframkallande på samma sätt som vanlig nässpray) så jag ska prova den och hoppas verkligen att det funkar! Graviditetsnästäppa beror ju inte på att man använt nässpray för mycket utan pga den höga halten östrogen i kroppen som får slemhinnorna att svälla.
  • adamsmamma

frågade min barnmorska och hon sa att det inte var några problem att använda det., blev också lite nojjig när jag läste det på förpackningen efter att ha använt det ett tag.

jobbigt att man alltid ska behöva bli så orolig att få i sig farliga saker...

• UnderbaraMix

Min bm sa i början av min graviditet att jag kunde använda mig av rhinocort aqua varje dag resten av graviditeten, om jag behövde. Annan nässpray ska bara användas under kortare perioder.

• Findusia

Man kan använda Rhinocort Aqua som gravid. För långtidsbehandling ska inte förkylningssprayerna användas.

// Apotekare

Bf 20110923
  • Nenta

Rhinocort Aqua använder jag, den starkare som är receptbelagd. Det var helt okej sa både läkare och barnmorska till mig.

Svar på tråden Rhinocort Aqua under graviditet?