SchumiFerrari skrev 2011-07-12 12:52:18 följande:
helena29: anledningen till att det korkar igen när du använder koksaltlösning istället för nässpray är att du har skapat vad som kallas nässprays framkallad snuva dvs att nässpray ger dig snuva. Låter märkligt men sant.
Ang rinocort så hade jag det i början av min grav pga bihålsinflamation och läkaren sa att det var ok eftersom att det var en begränsad period.
Fast det beror ju lite på vad nästäppan beror på också. Jag använde inte nässpary före förra grav och det gick bra fram till 3 mån före förlossning, då blev jag bomtät och var tvungen att ta maxdosen nässpray fram till förlossningen och kände verkligen att "hur ska detta gå, jag komemr ju vara megaberoende av nässpray sen?" men hade liksom inget val då jag var bomtät och får ont i öronen så fort jag blir tät. Men så fort ungen var ute försvann nästäppan och jag behövde ingen kortisonspray för att få ordning på slemhinnorna igen. Den grav är jag redan megatät och har 5,6 månader kvar till förlossning, så att använda nässpray till förlossningen känns ju inte så lockande. Men fick tips om den här kortisonsprayen (kortisonspray är för övrigt inte beroendeframkallande på samma sätt som vanlig nässpray) så jag ska prova den och hoppas verkligen att det funkar! Graviditetsnästäppa beror ju inte på att man använt nässpray för mycket utan pga den höga halten östrogen i kroppen som får slemhinnorna att svälla.