• Anonym (aj)

Tryck bakom ögonen och huvudvärk

Jag har sen en tid tillbaka haft ett jobbigt tryck bakom ögonen, främst höger öga. Nu har jag även en bultande/skärande huvudvärk som kommer och går.
    Någon som vet vad detta kan vara? (har en läkartid men är dagar dit)

• Svar på tråden Tryck bakom ögonen och huvudvärk
  • Linnika

Migrän kanske
    Min migrän känns så, tryck bakom ögonen, oftast mest bakom ena och en jäval huvudvärk. 

ღ Linus ღ
  • Anonym

Migrän?
    Jag har så ont ibland att det känns som om ögonen ska ploppa ur.. man spyr för att det gör så ont..
    Kan blixtra framför ögonen oxå. Uscha mig. 

• Anonym (??)

Högt blodtryck
    Fel på ögonen/glasögon
    Hortons huvudvärk
    Stress/oro..psykiskt
    Tänderna..hur är de?

• Serahjay

Det kan vara spänningshuvudvärk. aka dålig syn
    Har du glasögon? Märkt om synen förändrats?

Om man fått sämre syn och inte använder linser eller glasögon så kämpar ögonen extra för att kunna se tydligt vilket resulterar i mycket stark smärta.

Om du har glasögon kanske det är dax för ett återbesök?

• Anonym (aj)

Precis, det känns som att ögonen är på väg att ramla ur! Vad gör jag åt detta då? Har haft det så ett bra tag, och klarar knappt gå utanför dörren utan att ha på mina allra mörkaste solglasögon..

• Anonym

Jag skulle också tro att det är migrän. Jag har en liknande huvudvärk när jag har migrän - då måste jag ligga i ett mörkt och tyst rum för att ens stå ut..

• Maddisen80
    Anonym (aj) skrev 2011-07-12 11:45:48 följande:
    Jag har sen en tid tillbaka haft ett jobbigt tryck bakom ögonen, främst höger öga. Nu har jag även en bultande/skärande huvudvärk som kommer och går.
    Någon som vet vad detta kan vara? (har en läkartid men är dagar dit)
    Hej jo men de kan vara migrän för jag hade de så och jag låg inne på medmottagningen i en vecka för de trodde att jag hade hjärnblödning så de gjorde skallröntgen,ryggmärgsprov men de var svår migränhuvudvärk så fick jag zomig utskrivet och åt dem där medans jag låg inne och fick recept så mår mycket bättre
  • Maddisen80
    Anonym skrev 2011-07-12 11:50:01 följande:
    Jag skulle också tro att det är migrän. Jag har en liknande huvudvärk när jag har migrän - då måste jag ligga i ett mörkt och tyst rum för att ens stå ut..
    hej jo de är samma här jag måste ligga i mörkt rum och tyst sen kan man inte koncentrera sig att läsa eller se på tv då vill man bara vara ensam
  • Linnika
    Anonym (aj) skrev 2011-07-12 11:49:57 följande:
    Precis, det känns som att ögonen är på väg att ramla ur! Vad gör jag åt detta då? Har haft det så ett bra tag, och klarar knappt gå utanför dörren utan att ha på mina allra mörkaste solglasögon..
    Mörkt, tyst rum, kall handduk på huvudet och receptbelagt pronaxen, funkar oftast på mig. Vid en rejäl attack är jag utslagen i dagar.
    ღ Linus ღ
  • Anonym (aj)

Tänderna har jag inte problem med..
    Glasögon har jag när jag sitter vid datorn, och kollade synen bara för ett pae månader sen..
    Blodtryck vet jag inte..

Men där är mer..
    Jag är yr, fruktansvärt trött, ont i leder, ont i muskler, klarar inte av värme (över 20+ är bara jobbigt!).. + detta med ögonen och huvudet. På högra ögat känns det som att det är suddgt emellanåt.. och jag har fruktansvärt svårt att koncentrera mig på något som är stilla..

• Maddisen80
    Anonym (aj) skrev 2011-07-12 11:53:48 följande:
    Glasögon har jag när jag sitter vid datorn, och kollade synen bara för ett pae månader sen..
    Blodtryck vet jag inte..

Men där är mer..
    Jag är yr, fruktansvärt trött, ont i leder, ont i muskler, klarar inte av värme (över 20+ är bara jobbigt!).. + detta med ögonen och huvudet. På högra ögat känns det som att det är suddgt emellanåt.. och jag har fruktansvärt svårt att koncentrera mig på något som är stilla..
    Det är en svår migrän du har
  • JPKL

Så hade jag också det. Det visade sig att jag var översynt så jag överansträngde ögonen och kunde inte gå ut i solen, titta på snön, läsa, se på tv eller något utan att det kändes som att ögonen höll på att sprängas... Fick glasögon som mörknar när det blir förljust..

once up on a time there was a girl who believed in fairytales until someone broke her heart
  • Anonym
    Blodtryck vet jag inte..

Men där är mer..
    Om du har mer symptom är det ju svårt... Går det inte att få en snabbare tid hos läkaren?
  • Maddisen80
    Blodtryck vet jag inte..

Men där är mer..
    När har du tid till läkaren då ?
  • pyret 95

Ont över vänster öga, maler liksom o huvudvärk, har glasögon,var på synundersökning för knappt ett år sedan..Mycket obehagligt i alla fall.Vad kan det vara eller bero på?

• hulken

Jag har tryck över högra ögat, har läst att det kan vara en nerv som är skadat bakom ögat.

vad kan man göra? Har haft mer ont när jag har suttit och jobbat 180 tim framför datorn. Ögat gnisslat när man trycker på det. Huvudvärk och sen migrän.

• Johan Oxie

Tror det är vädertelaterad migrän. Blir ofta tryck i ögonen då när trycket i luften förändrads. Snabbare förändringar ger en mera "pang på" migrän. Som vid åska. Annars vid säsongomslag har jag det ibland i flera veckor. Har med röntgat huvud och allt annat men läkare säger bara att set inte är migrän, eftersom jag inte kräker...,,

I Sydeuropa är man mera "troende" på det här med vädermigrän. Det påverkar leder och annat med. De kallar visa rapporter för Biologiska väderrapporter, just för hur det påverkar oss. Har inget bra svar för hur man blir av med det men själv kan jag ha trycket i ögonen, tvinga mig att gå och träna kondition. För då ökar luftflödet i bihålorna samt blodflödet. Då har jag inget tryck längre. Sen kan tyvärr komma tillbaka direkt igen efter träningen ;(

• Anonym (Kan det vara...)

Kan det vara Hortons huvudvärk?

Svar på tråden Tryck bakom ögonen och huvudvärk