Ni som är väl insatta i skvallerträning - kan det vara något för min hund?
Hej på er!
Min hund blir oerhört uppspelt vid hundmöten, han blir blockerad vid åsynen av en annan hund och om den andra hunden skäller eller visar allt för mycket intresse för honom så gör han ett utfall, dock inte ett aggressivt sådant. Jag har tränat och jobbat och försökt få bukt med det hur länge som helst och har provat alla olika varianter jag kunnat komma på utan några häpnadsväckande resultat och har därför nu börjat fundera på skvallerträning. Jag tycker att en fungerande skvallerträning är superbra och anledningen till att jag inte tidigare börjat med det beror på att min hund blir så blockerad vid åsynen av en annan hund och jag har därför inte vetat hur jag ska göra för att få honom att släppa den andra hunden med blicken och börja skvallra. När han sett en hund så spelar det nämligen ingen roll vad jag erbjuder för belöning, han struntar i allt som han annars älskar!
Så, min fråga till er som kan skvallerträning - ska jag göra ett försök med detta? Dvs klicka när han ser en annan hund även om han efter klicket inte tar kontakt för att få belöning? ska jag i så fall belöna verbalt istället, även om han fortfarande bara stirrar på den andra hunden? Jag kan tillägga att vi jobbar väldigt mycket med klicker och kontaktövningar och utan störning så har han allt fokus på mig och trivs med detta, så han vet mycket väl att klicket följs av belöning, samt att kontakt med mig alltid ger belöning.
Min hund är blandras av collie/vinthund/schäfer och är drygt 2 år gammal. Han är en gatuhund från Irland så att andra hundar väcker osäkerhet hos honom kan, vad jag tror, förmodligen förklaras genom att han levt självständigt bland andra hundar på gatorna. Det är dock aldrig några problem när han får hälsa på andra hundar, varken i koppel eller lös. Problemet är att han helt enkelt inte kan slappna av med andra hundar runt omkring och kan därför inte heller släppa dom med blicken.
Tacksam för tips och idéer!!