• Trix85

Ni som är väl insatta i skvallerträning - kan det vara något för min hund?

Hej på er!

Min hund blir oerhört uppspelt vid hundmöten, han blir blockerad vid åsynen av en annan hund och om den andra hunden skäller eller visar allt för mycket intresse för honom så gör han ett utfall, dock inte ett aggressivt sådant. Jag har tränat och jobbat och försökt få bukt med det hur länge som helst och har provat alla olika varianter jag kunnat komma på utan några häpnadsväckande resultat och har därför nu börjat fundera på skvallerträning. Jag tycker att en fungerande skvallerträning är superbra och anledningen till att jag inte tidigare börjat med det beror på att min hund blir så blockerad vid åsynen av en annan hund och jag har därför inte vetat hur jag ska göra för att få honom att släppa den andra hunden med blicken och börja skvallra. När han sett en hund så spelar det nämligen ingen roll vad jag erbjuder för belöning, han struntar i allt som han annars älskar!

Så, min fråga till er som kan skvallerträning - ska jag göra ett försök med detta? Dvs klicka när han ser en annan hund även om han efter klicket inte tar kontakt för att få belöning? ska jag i så fall belöna verbalt istället, även om han fortfarande bara stirrar på den andra hunden? Jag kan tillägga att vi jobbar väldigt mycket med klicker och kontaktövningar och utan störning så har han allt fokus på mig och trivs med detta, så han vet mycket väl att klicket följs av belöning, samt att kontakt med mig alltid ger belöning.

Min hund är blandras av collie/vinthund/schäfer och är drygt 2 år gammal. Han är en gatuhund från Irland så att andra hundar väcker osäkerhet hos honom kan, vad jag tror, förmodligen förklaras genom att han levt självständigt bland andra hundar på gatorna. Det är dock aldrig några problem när han får hälsa på andra hundar, varken i koppel eller lös. Problemet är att han helt enkelt inte kan slappna av med andra hundar runt omkring och kan därför inte heller släppa dom med blicken.

Tacksam för tips och idéer!!

• Svar på tråden Ni som är väl insatta i skvallerträning - kan det vara något för min hund?
  • Irme

Jag tycker absolut att du ska satsa på skvallerträning. Det viktiga är att alltid, när du har möjlighet, göra så att hunden lyckas. Blir din hund så uppspelt, så får du öka avståndet till den andra hunden. Tills du står på ett avstånd som hunden klarar av att träna utan att blockeras. Då går träningen mycket fortare. Sedan minskar man avståndet mer och mer och ökar kraven på hunden, men det vet du säkert eftersom du säger att du redan klickertränar en del.

• Trix85
    Irme skrev 2011-07-12 13:45:39 följande:
    Jag tycker absolut att du ska satsa på skvallerträning. Det viktiga är att alltid, när du har möjlighet, göra så att hunden lyckas. Blir din hund så uppspelt, så får du öka avståndet till den andra hunden. Tills du står på ett avstånd som hunden klarar av att träna utan att blockeras. Då går träningen mycket fortare. Sedan minskar man avståndet mer och mer och ökar kraven på hunden, men det vet du säkert eftersom du säger att du redan klickertränar en del.
    Tack för ditt svar. Jag vet att man ska börja med långa avstånd och det underlättar självklart träningen avsevärt. Problemet är att jag bor i ett väldigt hundtätt område och man möter hundar runt huskrön hela tiden och det är därför omöjligt att hålla så långt avstånd som skulle behövas med min hund. Jag försöker såklart hålla så stort avstånd som är möjligt, men jag har även en son på 2 månader och har därför alltid barnvagn med mig när jag promenar vilket gör att jag inte kan vika av från vägen hur som helst för att öka avståndet till mötande hundar.

Men om jag klickar när han ser en hund och det klicket inte ger någon reaktion från min hund. Ska jag ändå fortsätta klicka då? Om han inte reagerar på klicket och vill ha sin belöning så fungerar ju det inte liksom...
  • Irme

Då skulle jag, de gånger jag ser andra hundar ute, bara vända och gå åt andra hållet eller svänga in nånstans, ställa mig bakom en bil, byggnad eller träd så att min hund inte ser eller inte ser lika tydligt. Då får han inte en chans att misslyckas och förstärka sitt oönskade beteende ytterligare en gång. Sedan skulle jag be min partner om hjälp, ser att du är förlovad med någon, och ta ut hunden så ofta jag kan utan barnvagn. Bara gå till ett ställe där det passerar många hundar, stå på ett avstånd hunden klarar av, och träna i en timme eller så. Med en superbelöning, som hunden inte kan motstå. En del gör så att de klickar ändå, och ifall de kör med mat- belöning, så trycker de in maten i munnen på hunden. Det brukar ge effekt efter några gånger, på vissa hundar. Eller be någon vän med hund hjälpa dig så du kan testa olika strategier.

• Trix85
    Irme skrev 2011-07-12 14:40:49 följande:
    Då skulle jag, de gånger jag ser andra hundar ute, bara vända och gå åt andra hållet eller svänga in nånstans, ställa mig bakom en bil, byggnad eller träd så att min hund inte ser eller inte ser lika tydligt. Då får han inte en chans att misslyckas och förstärka sitt oönskade beteende ytterligare en gång. Sedan skulle jag be min partner om hjälp, ser att du är förlovad med någon, och ta ut hunden så ofta jag kan utan barnvagn. Bara gå till ett ställe där det passerar många hundar, stå på ett avstånd hunden klarar av, och träna i en timme eller så. Med en superbelöning, som hunden inte kan motstå. En del gör så att de klickar ändå, och ifall de kör med mat- belöning, så trycker de in maten i munnen på hunden. Det brukar ge effekt efter några gånger, på vissa hundar. Eller be någon vän med hund hjälpa dig så du kan testa olika strategier.
    Jo, jag försöker gå åtminstone en promenad om dagen utan barnvagnen, men dagtid är ju min man inte hemma och då måste jag ju såklart ha med mig min son när vi är ute.

Jag brukar varva belöning med godis och med leksak. Har provat att trycka in godiset i munnen på honom men dt är fullkomligt omöjligt och leksaken bryr han sig inte heller ett dugg om i dessa lägen. Jag skulle kunna vifta med en blodig oxfilé framför nosen på honom i dessa lägen och han skulle inte se den, så tvärfokuserad är han på andra hundar. Försöker som sagt hålla så stort avstånd som möjligt till andra hundar men i vissa lägen är det helt enkelt omöjligt. Om jag vänder och går åt ett annat håll så går han ju och tittar bakåt åt den hunden hela tiden och jag får dra lite i kopplet för att han ska  fortsätta gå åt mitt håll. Hur gör jag i en sån situation? Klickar jag då också?
  • Irme

Jag skulle inte göra det, jag skulle anstränga mig för att hitta ett ställe som är bra att träna på, eller helt enkelt hitta avståndet som det funkar på, även om det är 500meters håll. Kanske har du inte hittat rätt belöning för din hund :)

• Irme

Kolla även trådar på forumet Allt om hundar, där finns massor om skvallerträning och belöningar, om du söker.

• Trix85

Tack, jag håller helt med dig men det är ju det som gör det hela så problematiskt eftersom jag inte kan ta bilen långt ut i skogen för att hitta ett bra ställe med lite hundar att träna på. Jag måste ju liksom gå ut med honom runt omkring där vi bor.. Men självklart strävar jag efter att hålla avstånd. Allt om hundar-forumet har jag varit inne och kikat på. Har du några tips på bra belöningar? Jag har testat favoritgodis, korv, köttbullar, pipleksak, kamptrasa, tennisboll.. Allt som han annars älskar!

• Irme

Finns hur mycket som helst hehe. En läderbit En bit päls från något djur Mjukost på tub Blodpudding Spengummin från mjölkmaskiner för kor, har jag hört att många hundar älskar att leka med! Gamla kläder Pannkaka Kattmat, gärna små bitar kattunge-torrfoder brukar vara en höjdare för vissa hundar Eller en burk med blöt kattmat som man ger med sked till hunden. Harbajs eller hästbajs hehehe Grisöra kampa med kopplet Lekbita i mattes tröja En gammal sko en filt som en löptik har legat på (för hanhundar) Sen menade jag inte att du skulle dra iväg långt ut i skogen, utan till en plats nära hemmet där du bara kan stå och låta hundar gå förbi. En fotbollsplan, en träddunge, en parkering där man kan gömma sig bakom bilar ifall han förlorar kontrollen, nån öppen plats där du kan ståmpch låta din hund titta på andra hundar på långt avstånd. Jag brukar stå vid kanten av en liten liten skogsdunge med min hund och titta på hundar som går på andra sidan vägen, om jag märker att han förlorar kontrollen, så backar jag så många steg jag behöver, så tränar vi därifrån. Du skrev att det går många hundar förbi i ditt område, då har du ju utmärkta chanser att träna massor.

• Irme

Förlåt, radbrytningen verkar inte funka när jag skriver på min iPad.

• Trix85
    Irme skrev 2011-07-12 22:05:24 följande:
    Finns hur mycket som helst hehe. En läderbit En bit päls från något djur Mjukost på tub Blodpudding Spengummin från mjölkmaskiner för kor, har jag hört att många hundar älskar att leka med! Gamla kläder Pannkaka Kattmat, gärna små bitar kattunge-torrfoder brukar vara en höjdare för vissa hundar Eller en burk med blöt kattmat som man ger med sked till hunden. Harbajs eller hästbajs hehehe Grisöra kampa med kopplet Lekbita i mattes tröja En gammal sko en filt som en löptik har legat på (för hanhundar) Sen menade jag inte att du skulle dra iväg långt ut i skogen, utan till en plats nära hemmet där du bara kan stå och låta hundar gå förbi. En fotbollsplan, en träddunge, en parkering där man kan gömma sig bakom bilar ifall han förlorar kontrollen, nån öppen plats där du kan ståmpch låta din hund titta på andra hundar på långt avstånd. Jag brukar stå vid kanten av en liten liten skogsdunge med min hund och titta på hundar som går på andra sidan vägen, om jag märker att han förlorar kontrollen, så backar jag så många steg jag behöver, så tränar vi därifrån. Du skrev att det går många hundar förbi i ditt område, då har du ju utmärkta chanser att träna massor.
    Tack för tipsen! Blodpudding eller mjukost låter nog som nåt som skulle falla min kräsne kille i smaken...

Jag ska absolut ut och leta en bra plats att stå och kika på andra hundar. Tack för att du tog dig tid att svara! :)
Svar på tråden Ni som är väl insatta i skvallerträning - kan det vara något för min hund?