heltäckningsmatta uppfräschas!?!?!
Hej.. vi köpte ett hus i vintras som är byggt i början av 80-talet.. det är i väldigt fint skick och det märks inte att två barn växt upp här ... ett golv är utbytt och ett rum är omtapetserat under alla år.
I sovrummet är det en heltäckningsmatta.. den är i bra skick och vi har kommit överrens om att den får vara kvar ett tag av just den orsaken att den är fin (utseende mässigt) eftersom det finns några "måsten" som vi MÅSTE åtgärda det närmaste året och det blir en del pengar som ska ut.
Jag föreslog för mannen att vi skulle köpa en skumtvätt och spraya in för att fräscha upp mattan... och sen göra detta med jämna mellanrum (45 kr/ burk på Biltema, en burk ska räcka till MINST en omgång) Vi har en hund som älskar att sova under vår säng och hon har mycket päls som drar in lite smuts om man säger så och det blir lite smutsigt men framför allt luktar det HUND i sovrummet...ja det finns åtgärder att stänga ute hunden från sovrummet men det är inte aktuellt just nu...
Sambon föreslår att vi "sparar" de pengarna och istället sliter ut heltäckningsmattan på semestern och lägger ett golv själva.. JAG VET att det kommer ta typ 4 ggr så lång tid som det borde göra för här går inget snabbt.. det kommer inte bli perfekt vilket jag tycker att ska man fräscha upp och lägga pengar på nytt golv så ska det fanimej bli bra.
Jag tycker att vi ska öka på dammsugningen från var tredje dag till varannan /varje dag och köra skumtvätt typ var tredje månad för att hålla rent o fräscht.. det tycker mannen är att slänga pengar i sjön....
Ska man lägga nytt golv tycker jag också att man faktiskt kan byta tapeter, de gamla är JÄTTEFINA och med lite gammaldags mönster som jag gillar.. men de är lite bortskavda (herregud de har suttit i trettio år) och finns lite märken efter möbler och sånt...syns knappt men ett nytt golv och gamla tapeter???? känns jättefel.. då blir det en utgift till och JAG kan inte tapetsera.. mannen kan det ABSOLUT inte och han vägrar mönstrade tapeter, jag vill inte ha enfärgade, jag vill INTE ha målat (det kan jag iofs )....
Blir galen...finns det några knep att fräscha upp en heltäckningsmatta utan att hyra en mattvätt, utan att köpa skumtvätt.. kan man tex ta tvättmedelspulver o gnugga in så det luktar fräschare.. så jag inte behöver "besvära" mannen med att åka o köpa grejer...och nej jag kan av olika skäl inte själv åka o handla mattvätt just nu...