• slemtorsk i din bralla

heltäckningsmatta uppfräschas!?!?!

Hej.. vi köpte ett hus i vintras som är byggt i början av 80-talet.. det är i väldigt fint skick och det märks inte att två barn växt upp här ... ett golv är utbytt och ett rum är omtapetserat under alla år.

I sovrummet är det en heltäckningsmatta.. den är i bra skick och vi har kommit överrens om att den får vara kvar ett tag av just den orsaken att den är fin (utseende mässigt) eftersom det finns några "måsten" som vi MÅSTE åtgärda det närmaste året och det blir en del pengar som ska ut.

Jag föreslog för mannen att vi skulle köpa en skumtvätt och spraya in för att fräscha upp mattan... och sen göra detta med jämna mellanrum (45 kr/ burk på Biltema, en burk ska räcka till MINST en omgång) Vi har en hund som älskar att sova under vår säng och hon har mycket päls som drar in lite smuts om man säger så och det blir lite smutsigt men framför allt luktar det HUND i sovrummet...ja det finns åtgärder att stänga ute hunden från sovrummet men det är inte aktuellt just nu...

Sambon föreslår att vi "sparar" de pengarna och istället sliter ut heltäckningsmattan på semestern och lägger ett golv själva.. JAG VET att det kommer ta typ 4 ggr så lång tid som det borde göra för här går inget snabbt.. det kommer inte bli perfekt vilket jag tycker att ska man fräscha upp och lägga pengar på nytt golv så ska det fanimej bli bra.

Jag tycker att vi ska öka på dammsugningen från var tredje dag till varannan /varje dag och köra skumtvätt typ var tredje månad för att hålla rent o fräscht.. det tycker mannen är att slänga pengar i sjön....

Ska man lägga nytt golv tycker jag också att man faktiskt kan byta tapeter, de gamla är JÄTTEFINA och med lite gammaldags mönster som jag gillar.. men de är lite bortskavda (herregud de har suttit i trettio år) och finns lite märken efter möbler och sånt...syns knappt men ett nytt golv och gamla tapeter???? känns jättefel.. då blir det en utgift till och JAG kan inte tapetsera.. mannen kan det ABSOLUT inte och han vägrar mönstrade tapeter, jag vill inte ha enfärgade, jag vill INTE ha målat (det kan jag iofs )....

Blir galen...finns det några knep att fräscha upp en heltäckningsmatta utan att hyra en mattvätt, utan att köpa skumtvätt.. kan man tex ta tvättmedelspulver o gnugga in så det luktar fräschare.. så jag inte behöver "besvära" mannen med att åka o köpa grejer...och nej jag kan av olika skäl inte själv åka o handla mattvätt just nu...

• Svar på tråden heltäckningsmatta uppfräschas!?!?!
  • Mariohn

Nu menar jag inte alls att vara dryg, jag vill bara ge ett tips i all välmening Jag trodde också att det var svårt och jobbigt att lägga golv. Det var det inte. Jag har aldrig lagt ett golv innan i hela mitt liv och lade laminatgolv i både köket på en dag. I sovrummet tog det 3 timmar! Det är bara att såga och lägga  

• slemtorsk i din bralla
    Mariohn skrev 2011-07-12 14:19:24 följande:
    Nu menar jag inte alls att vara dryg, jag vill bara ge ett tips i all välmening Jag trodde också att det var svårt och jobbigt att lägga golv. Det var det inte. Jag har aldrig lagt ett golv innan i hela mitt liv och lade laminatgolv i både köket på en dag. I sovrummet tog det 3 timmar! Det är bara att såga och lägga  
    jag är totalt opraktisk och kan inte ens sätta upp en hylla.. är väldig bimbo och mår skitdåligt av det när det kommer till praktiska saker...Mannen älskar att greja med sånt och är duktig på det..problemet är bara att det tar tid.. han är skitkass på att avsluta saker och ett golv i ett sovrum känns som att det ska avslutas så fort som det bara går...

Sen vill jag inte heller ta första bästa billigaste golv.. han mailade nyss över en länk på nåt laminat från Ikea för under hundringen /kvm...alltså visst vi kan inte ha trägolv pga hunden (blir ju repigt direkt) men billigaste golvet man hittar är väl inte ultimat heller.. jag kollar på golven i övrigt i huset... de har hållit i 30 år och börjar bli slitna på sina ställen NU..inga billiga skitgolv direkt och jag är ingen inredartyp som gillar att ändra o greja vartannat år så jag vill ha ett rejält och fint golv DIREKT...så nej..att byta golv över en dag på semestern är inte aktuellt i nuläget. Klickgolv går fetbort alltså.. inget trä utan det handlar om matta.

Hur får man heltäckningsmattan att bli fräschare var frågan (även om jag förstår ditt råd.. )

Vi har renoverat sommarstugan under några år så jag vet lite hur det går till med tapetsering, golvläggning och målning.. och vet vad jag kan och inte kan...tyvärr
  • Mariohn
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-07-12 14:33:33 följande:
    jag är totalt opraktisk och kan inte ens sätta upp en hylla.. är väldig bimbo och mår skitdåligt av det när det kommer till praktiska saker...Mannen älskar att greja med sånt och är duktig på det..problemet är bara att det tar tid.. han är skitkass på att avsluta saker och ett golv i ett sovrum känns som att det ska avslutas så fort som det bara går...

Sen vill jag inte heller ta första bästa billigaste golv.. han mailade nyss över en länk på nåt laminat från Ikea för under hundringen /kvm...alltså visst vi kan inte ha trägolv pga hunden (blir ju repigt direkt) men billigaste golvet man hittar är väl inte ultimat heller.. jag kollar på golven i övrigt i huset... de har hållit i 30 år och börjar bli slitna på sina ställen NU..inga billiga skitgolv direkt och jag är ingen inredartyp som gillar att ändra o greja vartannat år så jag vill ha ett rejält och fint golv DIREKT...så nej..att byta golv över en dag på semestern är inte aktuellt i nuläget. Klickgolv går fetbort alltså.. inget trä utan det handlar om matta.

Hur får man heltäckningsmattan att bli fräschare var frågan (även om jag förstår ditt råd.. )

Vi har renoverat sommarstugan under några år så jag vet lite hur det går till med tapetsering, golvläggning och målning.. och vet vad jag kan och inte kan...tyvärr
    Ok då förstår jag Jag tänkte bara försöka tipsa ändå! Då går jag till tips nummer två. Hyr en matt-tvätt! De rengör effektivt och ordentligt. Det är ganska likt att dammsuga faktiskt och det går mycket snabbare än att skumtvätta. Nu vet jag inte vart du bor men fråga på närmsta kemtvätt så hänvisar de dig säkert till någon som hyr ut! Det brukar inte vara särskilt dyrt heller! 
  • slemtorsk i din bralla
    Mariohn skrev 2011-07-12 14:40:20 följande:
    Ok då förstår jag Jag tänkte bara försöka tipsa ändå! Då går jag till tips nummer två. Hyr en matt-tvätt! De rengör effektivt och ordentligt. Det är ganska likt att dammsuga faktiskt och det går mycket snabbare än att skumtvätta. Nu vet jag inte vart du bor men fråga på närmsta kemtvätt så hänvisar de dig säkert till någon som hyr ut! Det brukar inte vara särskilt dyrt heller! 
    var mitt förslag också... men det gick inte hem.. lika lite som skumtvätten.. Det var därför jag letade upp skumtvätten som alternativ (som är billigare men kräver lite mer jobb från mig)

Vi bor ute på landet och det innebär att vi får leta runt lite.. närmaste kemtvätt tror jag ligger sisådär 8 mil bort (iaf som hyr ut mattvätt - har kollat nämligen hihi) och tja.. jag får väl helt enkelt fortsätta som tidigare..dammsuga och spraya "lukta gott" i rummet.....känns totalt omotiverat att ta ett billigt skitgolv när vi eg behöver hålla i pengarna till garagetak (som förmodligen kommer börja läcka in vilken sekund som helst) och fuktläckage i badrummet......varför är karlar så tröga.. samma karl har varit hemma i en vecka när jag har jobbat (jag är hemma 75% i vanliga fall och han jobbar heltid)... det har gått tre tvättar och EN diskmaskin och det luktade APA i köket.....grrrrrrrrr (lite OT men det bara rullade på)
Svar på tråden heltäckningsmatta uppfräschas!?!?!