Gotland
Hej!
Om ca 1½ månad åker jag med familjen till Gotland på semester onsdag-söndag. Nu letar jag efter tips på vad som är mysigt att åka och se, och vad vi INTE behäver lägga ned tid på! :)
Tack på förhand!
Hej!
Om ca 1½ månad åker jag med familjen till Gotland på semester onsdag-söndag. Nu letar jag efter tips på vad som är mysigt att åka och se, och vad vi INTE behäver lägga ned tid på! :)
Tack på förhand!
Gå in på gotland.se =)
Vad är ni intresserade av??
Tack för hjälpen!! :)
Här kommer lite tips från en som är född och uppvuxen på Gotland.
Är det något som är riktigt överskattat så är det allt snack om fårö. Det är en stinkande ö med en riktigt överskattad strand (sudersand). Visby är okey ett par dagar, sen tröttnar ni.
Åk ut till kalkbrotten som är vattenfyllda, skit i blå lagunen för det är överfylld med turister då kan du lika gärna vara på tofta (som oxå är överskattat i mina ögon). Åk till Furillen och bada, kolla även in hotellet där. Samt åk till smöjenbrottet och bada där istället för blå lagunen.
I Rute finns det en underbar restaurant som heter sjökrogen, supergod mat och har fått bästa bord i många år i rad.
I Rute finns det även ett bageri som heter stenugnsbageriet som har otroligt underbart fika, men det är nog svinlång kö men det är värt ett besök.
Restauranter i Visby som är bra enligt mig är Joda på hamnen, (glassmagasinet är ett måste!) och även 50 kvadrat är super, fast dyr.
Det är även värt att kolla upp lergravsporten om du är vid furillen, supermysigt café och mysigt med raukarna.
Hoburgsgubben är väl ett måste om man aldrig sett honom, men det är bara en sten som står rakt upp och ner....
När du läser gotlandsguiden, så kan du i princip skita i allt det och leta upp gotlänningar som kommer berätta om ställen som inte står i guiden. vi vill oftast inte berätta det för guiden då det blir överfyllt med turister direkt...typexempel på det är blå lagunen, rute stenugnsbageri...m.fl.
Hoppas ni får det trevligt!
Detta är bara mina tips, ni ska ju givetvis se det som står i guiden om ni finner det intressant. Men det som finns längre ut på landet är ofta oerhört vacker och det är lämnat orört från turisterna.
Tack återigen för tipsen! Vi är ute efter att njuta av Gotland som den underbara och vackra ö det är och då känns det roligare att åka till ställen där det inte är en hel drös med andra turister. Därför är jag väldigt tacksam för alla tips på mer "udda" ställen