Anonym skrev 2011-07-12 19:22:05 följande:
Andra personers panik smittar av sig på mig så jag också får panik

Jag förstår, mer än vad du tror. Panik är ett fruktansvärt tillstånd som man gör allt - ALLT - för att undvika jag vet inte om du ä redo att ta in mina ord än (det var inte jag under många år) men panik och ångest är naturligt när man drabbas av en olycka. Att gå och vara rädd för att denna olycka ska komma att ske skapar så kallad "förväntansångest" oftast till 99 % helt i onödan för, lets get real, hur ofta händer det att folk sätter i luftstrupen egentligen? Inte särskilt ofta skulle jag vilja påstå och det är slöseri med energi att gå omkring och oroa sig för den sortens panik som då uppstår.
Jag har som sagt upplevt sådan panik, helt obefogat, det är verkligen inte behagligt, det är en hemsk upplevelse men det jag har lärt mig är att den är falsk. Så länge som jag inte sätter i halsen eller drunknar så är den falsk. Den är en mental händelse i sinnet - ingenting mer. Och jag lovar dig; om någon faktiskt någon gång skulle sätta i halsen på riktigt så garanterar jag dig att du kommer att agera på autopilot och göra det som krävs i skarpt läge, paniken kanske kommer efteråt men låt den då komma, den kommer inte att döda dig även om det känns så, för den är falsk.