• Anonym (knoppen)

Otäck hudvuvärk som kommer plötsligt och känns som ett hårt slag i huvudet. Lite orolig..

Hej,

Sedan några månader tillbaka har jag problem med huvudvärk som kommer sådär jätteplötsligt.
    Jag har haft migrän sedan jag var barn och det är inte vad det här är.

Jag kan vara helt huvudvärkslös när det plötsligt, som en blixt från klar himmel, känns som att någon huggit in en kniv i huvudet. Var det gör ont varierar och det kan vara i tinnigen eller bakhuvudet eller mitt på huvudet och ibland framåt halsen eller nacken..
    Så gör det sådär ont så att jag nästan reagerar med att säga AJ!
    Det gör ont i 10 sekunder - några minuter. Försvinner lika snabbt som det kom.
    Oftast inträffar det någon eller några gånger per dag.

Första gångerna trodde jag att jag hade fått en hjärnblödning men det verkar uppenbarligen inte så eftersom detta sker dagligen och jag fortfarande står på benen.

Jag har sökt läkare och träffat neurolog som inte alls kunde känna igen vad jag beskrev...

Undrar om någon annan varit med om samma huvudvärk?

• Svar på tråden Otäck hudvuvärk som kommer plötsligt och känns som ett hårt slag i huvudet. Lite orolig..
  • Anonym

alltid samma sida = hortons huvudvärk
    olika sidor = migärn.

Har du aura innan din mirgän?

• Anonym (knoppen)
    Anonym skrev 2011-07-12 21:22:45 följande:
    alltid samma sida = hortons huvudvärk
    olika sidor = migärn.

Har du aura innan din mirgän?
    Nix, ingen aura..

Men jag tror inte på Migrän eller Horton då denna smärta kommer varje dag i episoder men går över efter max ett par minuter.
    Mina migränanfall brukar sitta i minst ett par timmar...
  • Anonym
    Anonym (knoppen) skrev 2011-07-12 21:27:36 följande:
    Nix, ingen aura..

Men jag tror inte på Migrän eller Horton då denna smärta kommer varje dag i episoder men går över efter max ett par minuter.
    Mina migränanfall brukar sitta i minst ett par timmar...
    Jag vet vad migrän är, det kommer inte som anfall.
    Men patienter med aura vid migrän lider större risk att ha andra tillstånd.

Försök tänk:
    Utlöser kyla, vind eller beröring det?
    Är det någonsin i ansiktet?
    Är du snuvig=
  • Anonym (knoppen)
    Anonym skrev 2011-07-12 21:32:40 följande:
    Jag vet vad migrän är, det kommer inte som anfall.
    Men patienter med aura vid migrän lider större risk att ha andra tillstånd.

Försök tänk:
    Utlöser kyla, vind eller beröring det?
    Är det någonsin i ansiktet?
    Är du snuvig=
    Jag får alltid ont av blåst och kyla eller om jag doppar huvudet under vattnet när jag badar i havet, även om det är 24 grader...
    Men då är det mer en stark huvudvärk över hela huvudet och öronen och nacken,

Den här huvudvärken jag beskrev i TS är verkligen som om någon dunkar in en kniv i huvudet och vrider om och det gör bara ont på just ett ställe av storlek av en femkrona kanske. Men det är olika ställen varje gång..
    Och smärtan släpper automatiskt efter max några minuter..
  • Anonym
    Anonym (knoppen) skrev 2011-07-12 21:38:05 följande:
    Jag får alltid ont av blåst och kyla eller om jag doppar huvudet under vattnet när jag badar i havet, även om det är 24 grader...
    Men då är det mer en stark huvudvärk över hela huvudet och öronen och nacken,

Den här huvudvärken jag beskrev i TS är verkligen som om någon dunkar in en kniv i huvudet och vrider om och det gör bara ont på just ett ställe av storlek av en femkrona kanske. Men det är olika ställen varje gång..
    Och smärtan släpper automatiskt efter max några minuter..
    Smärta som utlöses av kyla, värme, vind och beröring i samband med smärta i annsiktet kan röra sig av en av våra 12 annisktsnerver.

Det finns andra nerver som kan vara skadade som ger liknande smärta.

Men för att veta vad man ska misstänka så måste man veta så mycker som möjligt.
    Vad triggar anfallen, finns det samband. Vad skedde vid första anfallet osv osvc
  • Anonym

Jag kan få något liknande men det är när jag reser mig upp . . Händer inte varje dag kanske någon gång i veckan eller så . . . .

• Anonym

Jag har ngt liknande..kommer oftast i samband med förkylning...blixtvärk som försvinner lika fort som den kom(håller på ett par sek)är öm i hårbotten på den sidan värken är,kan även vara öm i munnen..

Men besvären har blivit mkt bättre sen jag sakffade glasögon när jag läser och ser på tv/dator

• Anonym

Det första jag tänker på är att det är någon nerv som bråkar med dig

• Anonym (Sara)

Jag får så också ibland, dock inte ofta. Känns som ett knivhugg eller liknande och det försvinner efter ett par sekunder. Fick höra att det berodde på någon nerv och att det inte var farligt iallafall. 

• OssyBossy

Känner igen. Fick det för några år sedan i orgasmögonblicket under sex. Kändes som någon sparkade mig i bakhuvudet.

Neuorologen diagnoserade hjärnmigrän orsakad av stress i hjärnan, tex orgasm, tungt lyft(såsom i ett gym) eller liknande. Ofta ärftligt och väldigt vanligt.
    Kan hända ofta eller en gång. Ha föreslog att jag tog en tablett 2 timmar innan sex eller chansade. Han förklarade att det kan hända nästa gång, om 3 veckor , 15 år eller aldrig igen.  Detta har inte hänt mig igen.

• Anonym

Kan också få som blixtar eller stick. Gör tväront men går över på en gång, dock är det kanske bara nån gång i månaden.

• Mayen

Jag fick ruskigt ont i bakhuvudet, som om någon stuckit in en kniv där. Särskilt om jag böjde huvudet  framåt, typ över handfatet. Annars fick jag ont i huvudet (det riktigt dunkade) när jag låg ner.
    Men det gjorde alltid ont på samma ställe. I övrigt fick jag även yrsel då jag låg ner. Hela rummet snurrade runt.

Jag hade en hjärntumör som då opererades bort. Den var godartad - så jag hade tur! Efter operation och 6 mån sjukskrivning mår jag nu som innan.

Men din värk som flyttar sig låter som nåt annat.

Svar på tråden Otäck hudvuvärk som kommer plötsligt och känns som ett hårt slag i huvudet. Lite orolig..