• mia20

grekisk ortodox begravning?

Hej.
    jag ska på en grekisk ortodox begravning på måndag. någon som kan berätta lite om hur det kommer gå till.
    jag vet att kistan kommer vara öppen och att tjejer ska ha sjal på huvudet och långärmat.
    Men vill veta mer.

// maria

Kevin 060228 och lillebror BF 110130
  • Svar på tråden grekisk ortodox begravning?
  • JennieMargareta
    mia20 skrev 2011-07-12 22:16:22 följande:
    Hej.
    jag ska på en grekisk ortodox begravning på måndag. någon som kan berätta lite om hur det kommer gå till.
    jag vet att kistan kommer vara öppen och att tjejer ska ha sjal på huvudet och långärmat.
    Men vill veta mer.

// maria
    Jag ska också på Grekisk-Ortodox begravning på måndag. 
    Som jag förstått det på min fars förklaring (och lite som jag läst på internet) så kommer det gå till som så här;
    Det börjar i kyrkan där männen sitter på ena sidan och kvinnorna på den andra(?). det delas ut ljus till var och en som deltar, som ska hållas tända under hela begravningen(?). man går vid något tillfälle fram till den öppna kistan och tar farväl av den döde genom att kyssa på kors/krusifix på personens kropp, och även kyssa denne i pannan(?).
    Kistan bärs sedan ut av 6 personer till gravplatsen där prästen säger ytterligare några ord. häller lite olivolja(symboliserar livet) i kistan. sen stängs denna och kistan sänks. där kan man sen lägga eventuella blommor man vill att personen ska ha med sig.

En "riktig" grekisk-ortodox begravning kan pågå i upp till 4 timmar.
    en sed är att man efter 3-5 år gräver upp kistan och plockar ut kvarlevorna och tvättar av dessa och lägger i en låda i ett så kallat benhus. detta för att andra personer ska kunna bli begravna också.

En annan sed är att man håller minnesgudstjänst för personen efter 9 dagar, 40 dagar, 90 dagar, 6 månader och ett år. 

Detta blir min första Grekisk-Ortodoxa begravning, så jag är ju inte helt insatt i detaljer och så. men jag hoppas detta har hjälpt dig lite i alla fall!

MVH
    Jennie 
Svar på tråden grekisk ortodox begravning?