• gnms71

Dålig riskbedömning?

Jag måste bara skriva av mig och få höra andras åsikter.

Jag har tre barn, 6.5, 5 o 3.5 år och barnens mor och jag är separerade sen ett halvår tillbaka. Det som jag inte vet hur jag skall hantera är den dåliga riskbedömningen som barnens mor har, hon lever bara för veckorna hon inte har barnen, när hon hämtar barnen kan hon säga, ”jag är inte upplagd för en vecka med barnen” eller när jag ville ändra så att vi kan bytta på måndag så sa hon ”Jag vill få helgen avklarad så fort som möjligt” osv. Och nu när det är semester och jag har sex veckor och hon bara två så vill hon att jag har barnen så gott som hela tiden, hon kan inte tänka sig ta dem på helgerna ens, jag anser att barnen måste få träffa sin mor.
    Åter till riskbedömningen, eftersom hon tycker det är jobbigt att ha barnen så orkar hon inte anstränga sig för att skydda barnen. Några exempel

Hon åker själv med tre barnen till badhuset och låter äldsta barnet simma utan armpuffar och hoppa från startpallen, och då klarar äldsta barnen av att bara simma ca 5-10 meter innan hon får panik och inte orkar längre. Anledningen till det är att barnet vill simma utan armpuffar När hon är på badhuset så kan hon lämna två barn i vattnet när hon går på toaletten med det tredje. Hon kan lämna ett barn i bubbelpolen utan uppsikt. En gång så tänkte hon även ta med en kompis till barnen dvs gå själv med 4 barn ingen över 6 år, då fick jag ta ledigt och följa med. När hon har barnen i bilen så spelar hon musik på hög nivå, kan tänka mig att det är maxvolym, när jag säger till henne att inte ha så hög volym för det kan vara skadligt för barnen så svara hon ”Dom vill ha hög volym” När hon är ute och cyklar med barnen så åker hon före barnen utan uppsikt över barnen. Jag vet ju inte vilka mer risker som hon utsätter barnen för eftersom jag bara är med henne och barnen ytters sällan.

Nu när hon har semester och skall ha barnen själv en hel vecka så hade hon fundering på att åka själv med alla tre barnen till Astrid Lindgrens Värld. Jag har sagt till henne att hon inte får efter som vi hade fullt upp förra året att hålla red på dem och då var vi två personer.

Är jag bara nojig, vad skall jag göra? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Dålig riskbedömning?
  • Cailyn

Att lämna barnen själv i vatten tycker jag låter väldigt läskigt, det borde hon förstå... Kan ni inte sätter er ner och prata om det?

• gnms71

Jag har försökt att prata med henne men hon tycker bara jag är larvig och vill inte att barnen skall bli försiktiga som mig. En del saker har hon blivit bättre på säger hon men hur skall jag veta det.

• mia maria

Alltså alla är vi olika, o min spontana tanke är att du får helt enkelt lita på att ditt ex tar väl hand om barnen på sin tid, o så länge barnen är glada o mår bra så får du försöka att bortse från att ni sköter om barnen olika.

Du kommer aldrig att kunna övervaka hur hon sköter om barnen ändå, o det går liksom inte att göra så mkt åt att hon cyklar före barnen ibland eller spelar radio på hög volym i bilen.

Det är sådant du får lära dig leva med.

Vad du kan göra är ju att prata med henne, men i det långa loppet så måste du släppa detta o försöka att slappna av.

//Från en mamma som också lät sin 6-åring hoppa utan armpuffar från startpallen, spelar hög volym på bilstereon ibland (o sjunger i kör med barnen!) samt även cyklar före äldsta sonen ibland!

Svar på tråden Dålig riskbedömning?