• Tinzi

Skillnad i pengar på VAB eller sjukskrivning?

Är det 80% av ens inkomst i båda fallen? Enda skillnaden är väl att om man blir sjuk så drar jobbet en kalensdag väl?

• Svar på tråden Skillnad i pengar på VAB eller sjukskrivning?
  • Tinzi
    She is Me skrev 2011-07-13 00:25:07 följande:
    Ja det stämmer.
    oki, bra bra tack :)
  • She is Me

Om man inte tjänar mer än 7,5 prisbasbelopp om året,då blir det inte 80% av lönen, man kan max få ca 660 kr om dagen minus skatt.

• Försäkringskassan

Hej!

Om du har lön och andra ersättningar i pengar hela året kan din årsinkomst beräknas med hjälp av den totala lönen så här:

månadslön x 12 veckolön x 52 eller timlön x antalet arbetade timmar

Ersättningsnivån i de flesta försäkringar ligger på 80 procent. Men innan ersättningen beräknas multipliceras den sjukpenninggrundande inkomsten med 0,97. Din ersättning blir alltså något lägre än 80 procent av den sjukpenninggrundande inkomsten.

När det gäller tillfällig föräldrapenning (VAB) och sjukpenning är årsinkomsttaket 321 000 kr (gäller år 2011). Det som skiljer är att VAB utbetalas för arbetsdagar/timmar, sjukpenning utbetalas per kalenderdag. Det innebär att ersättning per dag för sjukpenningen blir mindre per dag.

Uträkning för VAB: årsinkomst x 0,97 x 0,8 / årsarbetstiden
    Uträkning för sjukpenning: årsinkomst x 0,97 x 0,8 / 365 dagar

Hälsningar
    Maria, handläggare

• Konvaljen
    Försäkringskassan skrev 2011-07-15 13:42:35 följande:
    Hej!

Om du har lön och andra ersättningar i pengar hela året kan din årsinkomst beräknas med hjälp av den totala lönen så här:

Ersättningsnivån i de flesta försäkringar ligger på 80 procent. Men innan ersättningen beräknas multipliceras den sjukpenninggrundande inkomsten med 0,97. Din ersättning blir alltså något lägre än 80 procent av den sjukpenninggrundande inkomsten.

När det gäller tillfällig föräldrapenning (VAB) och sjukpenning är årsinkomsttaket 321 000 kr (gäller år 2011). Det som skiljer är att VAB utbetalas för arbetsdagar/timmar, sjukpenning utbetalas per kalenderdag. Det innebär att ersättning per dag för sjukpenningen blir mindre per dag.

Hälsningar
    Maria, handläggare

Jag tycker att du som representant för Försäkringskassan även ska nämna att din uträkning enbart gäller den som är anställd. Är man som jag egen företagare räknas min årsarbetstid som 365 dagar och min ersättning vid VAB delas alltså på det. Jag förväntas alltså jobba även lördag och söndag, dock får jag ju av naturliga skäl ingen barnomsorg då.
    Det här innebär att jag, som har en högre SGI än min make som är anställd, får lägre ersättning vid VAB än vad han får.
    Sjukt!
  • Försäkringskassan

Hej!

Informationen gäller för de som har anställning. Ber om uräkt för att jag inte var tydlig nog.

Om du är egen företagare delas din sjukpenninggrundandeinkomst med 260 dagar, och sedan beräknas din ersättning per dag utifrån den summan. Du kan få tillfällig föräldrapenning under högst fem dagar per sjudagarsperiod.

Jag skickar länk till det faktablad som finns på vår hemsida där du kan läsa mer.
    Ny regel infördes den 1 juli 2010.

http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/ff_tfp_4089a_tillfallig_foraldrapenning_vid_vard_av_barn.pdf

Hälsningar
    Maria, handläggare
  • Tinzi
    Försäkringskassan skrev 2011-07-15 13:42:35 följande:
    Hej!

Hälsningar
    Maria, handläggare

OKej, tusen tack :)
Svar på tråden Skillnad i pengar på VAB eller sjukskrivning?