• Christaline

    Hjälp! Min katt flyttar till en granne...vad göra????

    Vi har skaffat ny valp i huset och har tre sedan tidigare hundvana katter. Vår gamla hund dog för ett par år sedan.

    MEN:

    Valpen är stor, burdus och klumpig - han är inte alls aggressiv men vill leka och springer efter katterna som undviker honom som pesten.

    Katterna är Maine Coon som går ute och behöver borstas varje dag, särskilt nu på sommaren. De har blivit rätt toviga eftersom de håller sig undan så att jag inte kan sköta deras päls. Särskilt en av katterna har inte ens kommit in när det regnat vilket har gjort mig oerhört orolig.

    Vi fick valpen för nästan sju veckor sedan.

    Katterna har en lucka i garaget och ytterdörren står öppen denna årstid till tomten som är stor med staket och gränsande till allmänning i ett lugnt område.

    Om jag hinner se en katt före hunden så jagar han inte katten när jag säger till - annars är det oemotståndligt tydligen.

    Igår kom en granne tre hus bort och frågade om det var vår katt som flyttat in hos dem sedan två veckor tillbaka. Det är två pensionärer som jag sällan sett och som är hemma hela dagarna. Hon sa att de inte ge honom mat, men vatten - och att han kommer in under dagarna i huset och på deras tomt. Han ligger hemma hos dem och i deras sängar. De släpper dock ut honom på kvällen så han inte är där under natten.

    Jag såg på henne att hon trodde att vi på något sätt misskötte katten eller struntade i den. Säkerligen eftersom han har tovor i pälsen och ser ut som en övergiven katt från katthemmet eller så. Dessutom är han lite magerlagd sedan han fått dra ut en massa tänder det senaste året eftersom han drabbats av tandsjukdom vilket har kostat multum att åtgärda.

    Jag försökte förklara situationen för henne och att han är en i normala fall mycket bortskämd raskatt och han får tovor på ett par veckor på sommaren. Jag gick även hem till dem nästa dag och lämnade mina telefonummer samt kom överens med henne om att de ska fortsätta att inte mata honom och stänga ute honom på natten.

    Inatt kom han in och fick mat och lade sig att sova bredvid min säng. Han var borta i morse för då låg valpen i sängen.

    Jag blir så oerhört ledsen eftersom det är min speciella katt som alltid haft en särskild plats i mitt hjärta. Samtidigt måste det kännas pestigt för honom att det kommit en hund och snott alla hans platser hemma.

    I normala fall är han den av katterna som är den som bara sitter på en svans när det kommer besökande hundar och talar om att "här bestämmer jag". Så att just han är den som ruttnar är mycket otippat.

    Jag känner lite att det kanske inte gör så mycket om han får vara lite lånekatt dagtid hos ett par pensionärer - han måste ju få ha det lugnt och lyckligt - eller? Och katter kan man ju inte stänga in och bestämma över.

    Fast hur ska han då någonsin vänja sig vid valpen om han flyttar ut?

    Jag är såå tacksam för råd och hjälp - jag vill ju inte förlora min katt!!! Barnen är superledsna och det känns hemskt.

    De andra katterna är hemkära trots valp fast håller sig undan helt enkelt.

    Vi har öppen planlösning i huset och kan inte spärra av med galler mer än vad som är nu. Vi har dock barngrindar mellan de tre våningarna så valpen kan inte springa hur som helst bara i mitten av huset som har förbindelse med trädgården.

    Är det bättre att jag säger åt henne att aldrig släppa in vår katt? Men tänk om han då vandrar iväg? Nu vet jag iaf var han finns.

    Nästa vecka åker vi till landet inklusive alla. Får se hur det går.

    Finns någon som vet hur jag ska göra?

     

  • Svar på tråden Hjälp! Min katt flyttar till en granne...vad göra????
  • Alexandra77

    TYVÄRR HAR JAG INGA RÅD MEN TÄNKER LITE SOM DIG ATT DET ÄR BÄTTRE ATT HAN ÄR HOS GRANNEN ÄN GÅR LÄNGRE BORT, SÅ LÅT DOM FORTSÄTTA LÅTA HONOM KOMMA IN, SÅ KANSKE HAN KOMMER TILLBAKA TILL ER NÄR VALPEN BLIVIT STÖRRE OCH LÄRT SIG ATT LÄMNA KATTEN IFRED. nI MÅSTE JU LÄRA HUNDEN ATT HAN INTE GÅR NÄRA KATTERNA. OM DET INTE FUNKAR SÅ MÅSTE NI JU ÖVERVÄGA ATT OMPLACERA HUNDEN, SIST IN FÖRST UT LIKSOM.

  • nemo1

    Helt rätt men tyvärr blir det alltid katten som ryker då hunden har större värde, inte bara i pengar.

  • Alexandra77
    nemo1 skrev 2011-07-13 15:45:09 följande:
    Helt rätt men tyvärr blir det alltid katten som ryker då hunden har större värde, inte bara i pengar.
    Oftast är det ju så, men jag vet om dom, eller ja en, som låtit hunden flytta med principen sist in först ut. Jag skulle också göra så om jag tog en hund och det inte funkade. Nu vet jag på förhand att det aldrig skulle funka, min ena katt skulle aldrig förlåta mig tror jag och han skulle aldrig vänja sig vid en hund i huset så jag låter helt enkelt bli att skaffa hund även om jag väldigt gärna skulle vilja ha en :)
  • Christaline
    Alexandra77 skrev 2011-07-13 15:29:43 följande:
    TYVÄRR HAR JAG INGA RÅD MEN TÄNKER LITE SOM DIG ATT DET ÄR BÄTTRE ATT HAN ÄR HOS GRANNEN ÄN GÅR LÄNGRE BORT, SÅ LÅT DOM FORTSÄTTA LÅTA HONOM KOMMA IN, SÅ KANSKE HAN KOMMER TILLBAKA TILL ER NÄR VALPEN BLIVIT STÖRRE OCH LÄRT SIG ATT LÄMNA KATTEN IFRED. nI MÅSTE JU LÄRA HUNDEN ATT HAN INTE GÅR NÄRA KATTERNA. OM DET INTE FUNKAR SÅ MÅSTE NI JU ÖVERVÄGA ATT OMPLACERA HUNDEN, SIST IN FÖRST UT LIKSOM.
    Jo, det är så jag tänker eftersom jag inte har något val. Eftersom han fortfarande får maten här hemma och att de stänger ute honom på natten är planen att göra om källarvåningen så att det blir katternas egen "förstavåning" där de kan känna att de alltid får vara ifred.

    Vi har kattluckan i garaget och där innanför ligger tvättstugan där de har sin mat och vatten. Där nere ligger även mitt och yngsta sonens sovrum och de andra två brukar sova i hans våningssäng längst uppe - deras plats.

    Men allrummet utanför tvättstugan tänkte jag göra iordning med mysig soffa, ett till katt-träd och mysigt. ( Det är även dit de släpper sina byten på natten...)

    Nu åker jag till landet nästa vecka och då åker grannarna bort 3 veckor de med. Planen är att åka till landet i helgen och endast ta med katterna. Lämna valpen hemma och hämta dit honom efter helgen. Sedan är vi där 3 veckor och kommer hem igen.

    Jag älskar ju min katt och vill inte omplacera honom! I höst / vinter är ju valpen större, han blir ju lugnare vecka för vecka trots allt. När det blir kallt kommer katten att på ett naturligt sätt vara inne mera och inte ute på natten så kanske att det löser sig på sikt.

    Och gör det inte det, får väl grannarna vara deltidspensionärer då - de vill ju uppenbarligen det. Så den lösningen är hur som helst det bästa för katten tänker jag.

    Sedan får väl tiden utvisa vad som händer. Förhoppningsvis vänjer han sig med tiden, men gör han inte det har han ju det bra ändå. Huvudsaken är ju i slutändan att han har ett bra liv som han gillar. Och hellre finns han kvar här än att flytta helt?

    Igår stängde jag in valpen när det var hans sovtid så att huset blev hundfritt efter kl. 21. Det kommer jag att fortsätt göra så att valpen sover med min son även om han kommer vandrandes på natten sen. Då får vår "rymmarkatt" egen tid när han kommer in på senkvällen / natten för att äta. Så kan han få gos och kel i massor när han väl kommer in så släpper jag allt annat.

    Det finns kanske inget annat jag kan göra?
  • lennartsdotter

    Om det fortsätter såhär tror jag inte att ni kommer ha kvar katten till vintern. Det är uppenbart att katten inte trivs med katten och den kommer antagligen inte stanna inne mer hos er när det blir kyligare eftersom den inte vill vara nära hunden. Den kommer söka sig mer och mer till någon annan.

    Vill du behålla katten måste du ge den utrymme hemma där den känner sig trygg. Den måste kunna  vara hemma utan att bli jagad av en ohäng valp. Det kommer bara bli en formalitet för den att komma hem och äta mat och det finns ju risk att någon annan än pensionärerna kommer börja mata den.

    Öppen planlösning kan delas av med kompostgaller. Hunden behöver hållas under uppsikt hela tiden så att den inte får möjlighet att jaga katten.

    Så länge katten inte känner sig trygg hos er kommer den hålla sig borta.

  • nemo1
    Christaline skrev 2011-07-14 09:32:00 följande:
    Jo, det är så jag tänker eftersom jag inte har något val. Eftersom han fortfarande får maten här hemma och att de stänger ute honom på natten är planen att göra om källarvåningen så att det blir katternas egen "förstavåning" där de kan känna att de alltid får vara ifred.

    Vi har kattluckan i garaget och där innanför ligger tvättstugan där de har sin mat och vatten. Där nere ligger även mitt och yngsta sonens sovrum och de andra två brukar sova i hans våningssäng längst uppe - deras plats.

    Men allrummet utanför tvättstugan tänkte jag göra iordning med mysig soffa, ett till katt-träd och mysigt. ( Det är även dit de släpper sina byten på natten...)

    Nu åker jag till landet nästa vecka och då åker grannarna bort 3 veckor de med. Planen är att åka till landet i helgen och endast ta med katterna. Lämna valpen hemma och hämta dit honom efter helgen. Sedan är vi där 3 veckor och kommer hem igen.

    Jag älskar ju min katt och vill inte omplacera honom! I höst / vinter är ju valpen större, han blir ju lugnare vecka för vecka trots allt. När det blir kallt kommer katten att på ett naturligt sätt vara inne mera och inte ute på natten så kanske att det löser sig på sikt.

    Och gör det inte det, får väl grannarna vara deltidspensionärer då - de vill ju uppenbarligen det. Så den lösningen är hur som helst det bästa för katten tänker jag.

    Sedan får väl tiden utvisa vad som händer. Förhoppningsvis vänjer han sig med tiden, men gör han inte det har han ju det bra ändå. Huvudsaken är ju i slutändan att han har ett bra liv som han gillar. Och hellre finns han kvar här än att flytta helt?

    Igår stängde jag in valpen när det var hans sovtid så att huset blev hundfritt efter kl. 21. Det kommer jag att fortsätt göra så att valpen sover med min son även om han kommer vandrandes på natten sen. Då får vår "rymmarkatt" egen tid när han kommer in på senkvällen / natten för att äta. Så kan han få gos och kel i massor när han väl kommer in så släpper jag allt annat.

    Det finns kanske inget annat jag kan göra?
    Eller sälja valpen så katten får tillbaka sitt hem.
  • Alexandra77

    Är inte valpar ganska lättlärda? Varför lär sig inte hunden att inte jaga katten? När jag funderade skaffa valp fick jag rådet att genast lära valpen att inte ens gå nära katterna för att nosa. Men håller med nemo att du kanske måste sälja hunden..

  • Christaline
    Alexandra77 skrev 2011-07-14 11:08:03 följande:
    Är inte valpar ganska lättlärda? Varför lär sig inte hunden att inte jaga katten? När jag funderade skaffa valp fick jag rådet att genast lära valpen att inte ens gå nära katterna för att nosa. Men håller med nemo att du kanske måste sälja hunden..
    Det finns ett ställe i huset som skulle kunna delas av och det är köket. Jag kan ju prova att dela av där så får valpen helt enkelt stanna i köket med oss så att han inte "hinner före" till någon katt. Men i övrigt är det ju så att de kan poppa upp lite när som eftersom de går fria och har lucka.

    Problemet är ju att valpen inte heller kan vara ensam för då sitter han ju och gnäller och blir ledsen. Han jagar inte katterna när han blir tillsagd, problemet är att det inte alltid går att hinna se dem.

    Men jag ska försöka att efter sommarstugevistelsen:

    1. Dela av köket.

    2. Lägga valpen kl. 21 i sonens rum så att huset blir hundfritt.

    3. Inte släppa ut katten mer när han ätit på kvällen så att han har en chans att upptäcka att huset är just hundfritt.

    4. Muta honom med extra goda räkor.

    Se om det hjälper helt enkelt, annars får jag överväga att faktiskt omplacera valpen. Men det bär mig verkligen emot!
  • Alexandra77
    Christaline skrev 2011-07-14 21:36:29 följande:
    Det finns ett ställe i huset som skulle kunna delas av och det är köket. Jag kan ju prova att dela av där så får valpen helt enkelt stanna i köket med oss så att han inte "hinner före" till någon katt. Men i övrigt är det ju så att de kan poppa upp lite när som eftersom de går fria och har lucka.

    Problemet är ju att valpen inte heller kan vara ensam för då sitter han ju och gnäller och blir ledsen. Han jagar inte katterna när han blir tillsagd, problemet är att det inte alltid går att hinna se dem.

    Men jag ska försöka att efter sommarstugevistelsen:

    1. Dela av köket.

    2. Lägga valpen kl. 21 i sonens rum så att huset blir hundfritt.

    3. Inte släppa ut katten mer när han ätit på kvällen så att han har en chans att upptäcka att huset är just hundfritt.

    4. Muta honom med extra goda räkor.

    Se om det hjälper helt enkelt, annars får jag överväga att faktiskt omplacera valpen. Men det bär mig verkligen emot!
    Hoppas det går vägen! 
  • leiasmamms

    Usch lider verkligen med dig!! 
    Vi tog hand om en extremt vild 5 månaders valp för nu snart 4 år sedan och hade då redan 3 katter. "Gammeltackan", vår äldsta katt visade med det samma vart skåpet ska stå men en av de andra två var jätterädd när valpen busade rundor och jagade. Vi körde nolltollerans på kattjagande och valpen fick sig en ordentlig avhyvling varje gång hon försökte jaga katter eller om vi ertappade henne mitt i akten liksom. Efter ett tag (kommer inte ihåg hur länge, men de va länge) så fattade valpen att katter inte är speciellt roliga för rör man dom får man skäll av matte och husse.
    Jag hade INTE accepterat att min katt gick in i någon annans hus! Än mindre blivit matad eller fått vatten. Min sambo hade en katt som flyttade till en granne (innan jag kom in i bilden) för att dom började med att ge henne vatten för att dom tyckte att hon såg så mager ut....vilket berodde på att hon precis fött 9 ungar och höll på att dia...sen vägrade hon komma tillbaka. De va ju lugnt och skönt hos pensionärerna och hon fick vatten och jaga möss va ju en baggis utomhus...
    Mitt heta tips är att du, kanske när du kommer hem från semestern, låter ALLA djuren vara inne i typ en vecka och spärrar av källaren så att det blir katternas "fristad". Så har vi det än idag. Katter är så självständiga djur, dom behöver kunna välja om dom vill vara ifred och har man då tillgång till ett stort hus där man kan dela av våningsplan så tycker jag absolut att man ska göra det!
    Något som jag tror har hjälpt oss mycket är att vi har förbud för lek inomhus för hunden. Inne är man lugn, ute leker man! Då blir inte innemiljön så stressig för speciellt katterna. Bra när man har barn också att hunden får en fristad där den får ta det lugnt. Mina barn lärde sig väldigt snabbt att inne får hunden vara ifred, man får klappa och gosa men that's it!
    Stort lycka till!! Hoppas verkligen att det löser sig!

    Men NATURLIGTVIS så ska du lämna tillbaka eller omplacera valpen om det verkligen inte fungerar! Katter är lika mycket värda som hundar! Du verkar vara en person som brinner för alla dina djur så det tvivlar jag inte på att du håller med om... Men ge det längre tid än du tror, katter är envisa som synden och nya förändringar kan ta låååång tid!  

  • Christaline

    Det var ett bra tips! För honom som är tuffast av katterna är detta ett jättekonstigt beteende med eller utan valp!

    Förra året var katten sjuk, fick dra ut en massa tänder och var inlagd i tre omgångar för olika följdsjukor.

    Sedan dess har han fortfarande inte riktigt kommit i kondition. Pälsen är matt, han har inte gått upp i sin vanliga vikt.

    Han har även varit i två slagsmål och fått bett som blivit infekterade och tagit lång tid på sig att läka.

    Så jag tror att det också spelar in eftersom han säkert upplever situationen som än mer störande när han inte mår riktigt hundra bra.

    Vi ska på återbesök nu i veckan och ska ta nya prover och se om de hittar något.

    Men jag ska prova så! De andra två katterna går mest "runt" valpen nu och kommer och myser när han sover eller är ute.

    Tills katten är bättre igen och "sig själv" skulle han även få bo hos min sambos föräldrar om han behöver en pterhämtningsperiod. Det är iaf våra "egna" pensionärer :)

  • Night Angel

    Har haft samma problem..köpte en valp som katterna avskydde och mina katter går förre eftersom de var här först så vi sålde hunden..


    DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Katja111

    Hej! Läste om ditt problem med katter och hundvalp och undrar nu hur gick det? Har själv samma problem, min hundvalp som är 3,5 månader jagar katten vår ganska mycket. Katten säger ifrån sig men hunden tror inte... Katten har flera ställen dit den kan gå upp så hunden inte kommer åt den, men det skulle vara roligt om katten sku kunna röra sig lite mea fritt. Som det är nu kommer katten väldigt lite fram och har varit i vår famn bara ett fåtal gånger sen hunden kom till oss... skulle så villa att katten vågar/kan röra sig fritt trots hundvalpen.... Tacksam för tips o råd!

      

Svar på tråden Hjälp! Min katt flyttar till en granne...vad göra????