• lyckan­s jag
    Äldre 13 Jul 08:18
    4850 visningar
    35 svar
    35
    4850

    I går flyttade han hem till oss, akut behov av tips.

    Nu så, nu bor lilla pytte hos oss.
    En chaschmere dvärgvädur med färg zobelsiames brun. Han är så fruktansvärt gullig å verkar trevlig.
    Jag läser och läser hur man ska bete sig för att han ska trivas som bäst men jag har några frågor.

    I går fick han i stort sett vara alldeles själv i sin bur i sitt rum, ska man låta honom vara själv i några dagar till?

    Han sitter mest på taket på sitt hus bara, såg nu i morse att han bajsat ner hela hustaket, varför vill han inte gå runt i buren och kolla?

    Verkar inte som att han druckit något vatten, ska man försöka få i honom vatten genom handmatning?

    ska man ta ut toalådan till att börja med, så att man ser var han helst vill kissa och bajsa? eller ska den stå i buren från början?

    Vi har buren inom hus en 1.20 bur, vi har spån i botten och halm ovanpå, uppfödaren körde med torv, funderar på att byta ut till torv, ser ut som att det blir så mkt underlag med både spån och massa halm?
    Vad har ni för underlag?

    Han äter sin mat i af skålen står på taket där han ligger, verkar inte så trevligt om han ska sova och äta bland massvis med kiss och bajs, sen är det ju svårare att hålla rent huset som är gjort av trä.

    Fick en folder av uppfödaren vad man ska tänka på, men är ändå behov av svar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-13 08:20
    han ser nästan lite deprimerad ut när han bara ligger där på taket!

  • Svar på tråden I går flyttade han hem till oss, akut behov av tips.
  • Äldre 13 Jul 08:24
    #1

    Han är i chock, låt han vara och ändra inget till att börja med.

    Det tar några dagar för dom att anpassa sig. 

  • lyckan­s jag
    Äldre 13 Jul 08:32
    #2

    Chock, men lilla vän!
    Ska vi bara gå in när han ska ha mat då? fylla på vattnet? kommer kaniner ofta i chock? eller har vi gjort något fel?
    kan de dö av chock?
    Tusen frågor

  • lyckan­s jag
    Äldre 13 Jul 08:34
    #3

    Tänkte på det här med vatten är det inte bra om de får i sig vatten? eller ska jag bara låta honom vara?

  • Äldre 13 Jul 08:36
    #4

    Ja dom hamnar lätt i chock, så låt han vara.
    Ni har inte gjort fel.
    Ja man kan dö av chock men det är nog ingen fara. Vet en som dog av att bli tappad, dom åkte till veterinären men den sa att vänta och se dagen efter dog den. (inga andra skador av fallet). 

  • Äldre 13 Jul 08:38
    #5

    klart han ska ha vatten och mat. men du behöver inte städa än.

  • lyckan­s jag
    Äldre 13 Jul 08:39
    #6

    Han äter ju iaf, vattnet kanske man ska ställa in i en skål istället för flaska första tiden eller tror du att han förstår att han ska dricka när han behöver det? kanske inte ska krångla till det utan ge honom färskt vatten och sin mat, plus hö och låta honom vara?

  • lyckan­s jag
    Äldre 13 Jul 08:41
    #7

    YPPIEEE Hörde precis ett konstigt ljud ifrån hans rum och han sitter faktiskt och dricker.
    Åh är så orolig att han inte ska må bra och trivas hemma hos oss.

  • Äldre 13 Jul 08:41
    #8

    är han van vid flaska så ändra inte, men är han van vid skål så sätter du inte det. sätt sakerna så att han är tvungen att gå fram för att ta de.

    exakt fyll på och lämna själv. 

  • Äldre 13 Jul 08:42
    #9

    ja du ser. i morgon är han nog helt sig själv igen.

  • Äldre 13 Jul 08:43
    #10

    Jag tror du ska låta honom vara så ska du se att de släpper snart! Han dricker o äter när han behöver tycker inte du ska ställa in vatten i en skål!

Svar på tråden I går flyttade han hem till oss, akut behov av tips.