• Mollz

Klarar en 2,5-åring att gå själv mitt i vintern?

Sitter ännu och velar om vi behöver syskonvagn eller inte. Lillasyster eller lillebror är beräknad i december och vet inte hur dottern som nu går utan problem utan vagn klarar det då. Vill helst inte behöva skaffa syskonvagn för bara några månader, men skulle det ens gå utan?

• Svar på tråden Klarar en 2,5-åring att gå själv mitt i vintern?
  • Vickan I

Beror nog till stor del hur bråttom ni kommer ha när ni ska från A till B. Kan ni gå i dotterns takt och låta det ta tid? Kommer ni gå till förskola i snöstorm och minusgrader så kanske vagn behövs? Ståbräda? Vi har funderat likadant och nog bestämt oss för att avvakta och se. Märker vi att det behövs köper vi en beg på blocket då.

• sunshiiine86

Vår son var 23 månader när lillasyster kom i oktober. Det blev en syskonvagn eftersom vi hade en lång vinter framför oss. Gick jätte bra med den, sålde den dock mot våren när snön var borta :) köpte begagnad.

• MrSmith

Våran dotter gick utan problem innan 2 år (fyller i april) hon börja gå vid 9 mån.
    Så vi använde i stort sett aldrig vagnen efter 1,5 år

• Parvelsson

Vi är i samma situation och jag tror man behöver syskonvagn. Om man kommer vara ute ensam med barnen ibland (dvs utan två vagnar) så kommer ju det stora barnet att behöva vila sig lite eller sova om man är ute länge. Annars blir man ju ganska begränsad i vad man kan hitta på. 

• colanappen

ståplatta kanske??? fast det kanske är svårt mitt i vintern
    min son är 2 och några månader och gillar att gå men ibland vill han ju inte gå åt det håll man själv vill och då kan det ju vara skönt att kunna sätta i vagnen...

• glassen

Beror på hur mycket ni använder vagn. Min son var ca 2,5 år när han blev storebror. Köpte en syskonvagn som jag använde max 10 gånger. Däremot användes ståbrädan på enkelvagnen flitigt.

• Mollz

Det är väl främst till och från dagis (tar ca 15 min när hon går själv utan snö, annars ca 10 min), men även på helger, på stan osv..

• knutpunkt08

Storebror var två och ett halvt när lillebror kom i februari. Ståbräda har funkat perfekt. Vi går ofta långa promenader och då kan han ju välja om han vill gå eller stå. Han blev lite kall om händerna när det var riktigt kallt i vintras och han stod still. Storebror tycker verkligen om att gå så jag har absolut inte saknat en syskonvagn.

• Sarah84

Vår dotter sluta åka vagn vid 2½ års ålder. Hon va 2 år & 3mån då lillebror kom & då låna vi en syskonvagn av ett par kompisar. Men dottern ville bara åka vagn i ett par mån efter de. Vi köpte en ståbräda till henne istället. Funka jätte bra.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Veladis

Jag skulle satsa på en billig begagnad syskonvagn att ha i reserv, och sen sälja den vidare om/när den inte behövs längre.

• MammaTillDomFinaste

eller dra stora barnet i pulka de tänker jag göra om hon inte vill gå. eller ha henne i hennes vagn å lillebror i sjal. jag vill verkligen inte ha en syskonvagn haha!!

• MammaTillDomFinaste

kan tillägga att dom är dåliga på att ploga våran gata här, och jag har 3 hundar, så i vintras när hon skulle fylla 2 blev de pulka nästan jämt, mycket smidigare att gå då! men jag väntar och ser OM de behövs, hoppas inte. Lillebror är 2 månader nu och hatar fortfarande vagnen, så just nu är valet lätt hahaha- men hoppas han vänjer sej, bär han gärna i sjalen, men vill gärna ha valet att kunna ha honom i vagn!

• Mollz

Tror det blir emmaljunga med syskonsits ovanpå. Pulka blir omständigt på tunnelbanan tycker jag..

Svar på tråden Klarar en 2,5-åring att gå själv mitt i vintern?