Vad är det här för buske?
Min svägerska har en sådan här buske i sin trädgård som tidigare har varit full med fina cerisa blommor men nu kryllar av dessa bär. Någon som vet vad det är för växt?
Min svägerska har en sådan här buske i sin trädgård som tidigare har varit full med fina cerisa blommor men nu kryllar av dessa bär. Någon som vet vad det är för växt?
Jag skulle gissa på att den tillhör släktet Lonicera, eftersom den liknar både skogstry och kaprifol. Hade varit lättare att se om det också fanns en bild på själva blommorna. Färg säger inte så mycket, men om du kan beskriva formen.
Jämför med bilder på kaprifol, skogstry, rosentry.
Tack, då har vi i alla fall något att gå på :)
Tyvärr vet jag inte själv hur blommorna ser ut.
Efter att jag googlat omkring lite mer, är jag ganska övertygad om att din svägerska har rosentry (eller hybrid från dne) i trädgården. Den är ganska vanlig i trädgårdar, har rosa/rödaktiga blommor och oranga bär som sitter i par.
Här är en beskrivning Koppoms Rosarium:
' Rosentry'
(Lonicera tatarica)
Ursprung: Altaj och Turkistan i Asien
Växtsätt: 2-3 m hög och nästan lika bred
Blad: Motsatta, lansettlika, 4-6 cm långa, mörkgröna-blågröna
Blommor: 2 cm stora, vit-röda, parvis placerade. Blommar rikligt i juni.
Bär: Små, runda, rödaktig i augusti. Kort hållbarhet. Är något giftiga men äts av fåglar.
Egenskaper: Anspråkslös. Sol-skugga Zon 7.
Jag googlade lite efter ditt första inlägg och var också rätt övertygad om att det är rosentry. Har skickat info till henne nu så hon får kolla om blommorna stämmer :) Tack för hjälpen!