• klimpen

Illamående i v.34 ??

Hallå !!
    Tänkte bara höra om det är fler än jag som känner att det kan må illa så här i slutet av graviditeten ?? Kan komma när som helst på dagen eller kvällen. I går skulle jag hem till min mor på lunch men jag trode inte att jag skulle komma dit för jag mådde så dåligt och trode jag skulle kräkas. Varför nu ??? Är det någon som vet ??
    Kram

• Svar på tråden Illamående i v.34 ??
  • MalinI

Jag har börjat med... Trodde man skulle få njuta och må bra sista tiden och spara krafter. Har börjat kräkas som en liten gris...

• Jen

På förlossningsförberedande kursen jag var på igår pratade bm just om detta!

Illamåendet i början av grav. handlar om förgiftningssymptom, man får nämligen skyhöga halter av oxynåntinghormonet. När man slutar må illa (som de flesta gör) är det för att kroppen anpassat sig till de höga halterna. I slutet av grav. så ökar dessa halter ytterligare (de behövs för förlossningsarbetet ska komma igång) och då kan man börja må illa igen!

Annat intressant var att adrenalin (som ju triggas/ utlöses av ex smärta och rädsla) motverkar det här oxynånting så när man väl får värkar/ sammandragningar (vad man nu föredrar att kalla dem) gäller det att försöka hålla sig lugn och fokuserad (avslappnad) så att adrenalinpåslaget blir så litet som möjligt. På så vis kan man få en "snabbare" förlossning!

• PiaE

I slutet av graviditeten kan ett fåtal drabbas av illamående och kräkningar, orsaken till detta tvistar man om men ett par orsaker kan vara:
    - hormonpåverkan eller obalans i blodsockret (vanliga symtom i slutet av graviditeten).
    - de toxiner (gifter) som byggs upp i blodet på grund av det snabbt växande barnet.
    - om man lider av brist på vitaminer och mineraler, om man är stressad, orolig eller deprimerad.

Tag kontakt med er bm/läkare så att hon/han kan kolla upp era blodsockervärden och annat som kan påverka ert allmän tillstånd. Vila mycket och se till att äta med jämna mellanrum (inte lätt när man mår pyton, jag vet). Se till att få i er vätska om ni kräker upprepade gånger under dagen.

• knasen

Jag mår oxå jätteilla.....hale dagarna...är i v 40+4!!

• La guapa

En fråga. Ni som nu mår illa, mådde ni illa i början också? Jag mådde superilla i början (till vecka 21) men mår rätt bra nu. Jag har känt av illamående vid några tillfällen de senaste veckorna. (Är i v. 36).

• MalinI

La guapa
    Jag mådde illa fram till i slutet juli då gav det med sig. Kommer inte i håg vilken vecka det var. Vi är ju nästan lika långt gångna.. Så du kanske har lite bättre koll. Andra barnet har inte jag samma koll som första.

• Isabell

Mådde ständigt illa månad 2-4. Nu i slutet av graviditeten har illamåendet kommit tillbaka, men än så länge (BF 24/12) ganska sällan som tur är. Tack Jen för vad du skrev om oxynånting. Verkar vara en vettig förklaring.

• klimpen

Jag mådde illa mellan v.6 och v.9 men har mått bra efter det.

• Sofie

Var sjukskriven för hyperemesis 7 v i början av graviditeten och börjar nu också må illa igen (är i v 36). Denna gång verkar det vara mer blodsockerbetingat för min del så illamåendet är i alla fall lättare att parera....

• La guapa

Hmmm. Så det verkar som att bara för att man mådde blä i början så slipper man inte undan nu... Usch! Det är inte rättvist! Vissa går runt och mår strålande graviditeten igenom...

Svar på tråden Illamående i v.34 ??