• Elina

Min brukare röker inomhus hela tiden, vad gör jag?

Jag jobbar som personlig assistent och min brukare röker inomhus hela tiden. Det spelar ingen roll var i huset. är i v 10 och vill inte utsätta mig för passiv rökning.

Vad ska jag göra och går det att göra nått??

• Svar på tråden Min brukare röker inomhus hela tiden, vad gör jag?
  • Hickupp

Tja, det är ju hans/hennes hem och där gör man ju som man vill. Hade du velat att jag kom hem till dig och började ha åsikter om hur du lever? Tog du upp att du inte kan acceptera rök vid intervjun vid anställningen? Det är viktigt att tala om sådant innan man tar anställningen och sedan börjar ha önskemål/krav. 

• Enhelia

Du kan inte göra något åt att brukaren röker hemma. Tala med assistanssamordnaren om det finns någon sådan? Måste vara jobbigt för dig, förstår verkligen din oro.

• Zaarah1984

Brukaren måste ju få röka i sitt hem men förstår dig som gravid. Kan du inte prata med din chef och se om det går att lösa på något sätt då det inte är bra för dig som gravid att vistas i en miljö där det alltid finns cigarettrök. Kanske kan omplacera dig under graviditeten?

• pluppfamiljen

Jag sa att jag föredrog att hennes gubbe gick ut och rökte och vart då uppsagd. Men kontakta facket är mitt tips. 

Blivande 6 barns mamma
  • pluppfamiljen

Är dessutom gravid och det skulle vara farligt för mitt barn. 

Blivande 6 barns mamma
  • Hickupp

Eventuellt skulle du med hjälp av facket och arbetsmiljölagen kunna kräva att arbetsplatsen skall vara rökfri. Men du kan ju tänka dig hur relationen mellan dig och din brukare blir efter att du genomfört en sådan sak i hennes/hans hem. Risken är ju stor att du inte blir så populär och frågan är om brukaren orkar ha dig kvar i sitt hem efter att du drivit igenom en sådan tvångsåtgärd.