• Elina

Min brukare röker inomhus hela tiden, vad gör jag?

Jag jobbar som personlig assistent och min brukare röker inomhus hela tiden. Det spelar ingen roll var i huset. är i v 10 och vill inte utsätta mig för passiv rökning.

Vad ska jag göra och går det att göra nått??

• Svar på tråden Min brukare röker inomhus hela tiden, vad gör jag?
  • Hickupp

Tja, det är ju hans/hennes hem och där gör man ju som man vill. Hade du velat att jag kom hem till dig och började ha åsikter om hur du lever? Tog du upp att du inte kan acceptera rök vid intervjun vid anställningen? Det är viktigt att tala om sådant innan man tar anställningen och sedan börjar ha önskemål/krav. 

• Enhelia

Du kan inte göra något åt att brukaren röker hemma. Tala med assistanssamordnaren om det finns någon sådan? Måste vara jobbigt för dig, förstår verkligen din oro.

• Zaarah1984

Brukaren måste ju få röka i sitt hem men förstår dig som gravid. Kan du inte prata med din chef och se om det går att lösa på något sätt då det inte är bra för dig som gravid att vistas i en miljö där det alltid finns cigarettrök. Kanske kan omplacera dig under graviditeten?

• pluppfamiljen

Jag sa att jag föredrog att hennes gubbe gick ut och rökte och vart då uppsagd. Men kontakta facket är mitt tips. 

Blivande 6 barns mamma
  • pluppfamiljen

Är dessutom gravid och det skulle vara farligt för mitt barn. 

Blivande 6 barns mamma
  • Hickupp

Eventuellt skulle du med hjälp av facket och arbetsmiljölagen kunna kräva att arbetsplatsen skall vara rökfri. Men du kan ju tänka dig hur relationen mellan dig och din brukare blir efter att du genomfört en sådan sak i hennes/hans hem. Risken är ju stor att du inte blir så populär och frågan är om brukaren orkar ha dig kvar i sitt hem efter att du drivit igenom en sådan tvångsåtgärd.

Som assistent arbetar man ju i en persons hem och man kan inte jämföra det rakt av med en "vanlig" arbetsplats. Det måste man vara medveten om så finns det aker man inte vill, kan stå ut med så måste man ta upp det innan man blir anställd. För visst gäller arbetsmiljölagen men att tvinga folk att göra saker de inte vill är ju aldrig bra.   

• k girl

Nu är det ju så att även om man jobbar i andra personers hem så lyder de under arbetsmiljölagen. Det finns flera fall där arbetsplatser stängts pga rökning inomhus innan luftrenare installerats.

Dessutom är det så att arbetsgivaren SKA genomföra en arbetsmiljögenomgång så snart du berättat att du är gravid - det är lagstadgat. Du kan läsa mer om det på arbetsmiljöverkets hemsida, sök på "gravid". Det kan t ex bli aktuellt med en omplacering om arbetsmiljön bedöms olämplig för dig, jag blev omplacerad när jag var gravid till sist men fick kämpa som f*n för det (min arbetsgivare hotade med uppsägning istället, då kontaktade jag facket).

• Hickupp
    k girl skrev 2011-07-13 18:50:48 följande:
    Nu är det ju så att även om man jobbar i andra personers hem så lyder de under arbetsmiljölagen. Det finns flera fall där arbetsplatser stängts pga rökning inomhus innan luftrenare installerats.

Dessutom är det så att arbetsgivaren SKA genomföra en arbetsmiljögenomgång så snart du berättat att du är gravid - det är lagstadgat. Du kan läsa mer om det på arbetsmiljöverkets hemsida, sök på "gravid". Det kan t ex bli aktuellt med en omplacering om arbetsmiljön bedöms olämplig för dig, jag blev omplacerad när jag var gravid till sist men fick kämpa som f*n för det (min arbetsgivare hotade med uppsägning istället, då kontaktade jag facket).

Med en jättefight går det säkert att genomföra men som jag skrivit ovan, hur blir klimatet på arbetsplatsen sedan. Du skall ju orka jobba kvar och brukaren måste stå ut mid dig. Det kan omöjligt bli bra.

Jan anser att skall man fungera om assistent måste man veta att detta är ett lite speciellt arbete som utförs i en människas hem och då får man vara lite smidig. De personer som oftast klagar som värst på yrket personlig assistent; går ofta in i det med samma tankar som om de arbetar på gruppboende eller liknande institutioner. Det funkar ju inte. Vad hade du tyckt om att jag kom hem till dig och genomförde en massa nya regler?   
  • k girl
    Hickupp skrev 2011-07-13 18:57:02 följande:

Med en jättefight går det säkert att genomföra men som jag skrivit ovan, hur blir klimatet på arbetsplatsen sedan. Du skall ju orka jobba kvar och brukaren måste stå ut mid dig. Det kan omöjligt bli bra.

Jan anser att skall man fungera om assistent måste man veta att detta är ett lite speciellt arbete som utförs i en människas hem och då får man vara lite smidig. De personer som oftast klagar som värst på yrket personlig assistent; går ofta in i det med samma tankar som om de arbetar på gruppboende eller liknande institutioner. Det funkar ju inte. Vad hade du tyckt om att jag kom hem till dig och genomförde en massa nya regler?   

Visst är det ett speciellt arbete, men hur mycket ska man stå ut med bara för att det är speciellt? Att man begär omplacering pga graviditet och arbetsmiljöskäl rör ju inte brukaren. Faktiskt.
Svar på tråden Min brukare röker inomhus hela tiden, vad gör jag?