k girl skrev 2011-07-13 18:50:48 följande:
Nu är det ju så att även om man jobbar i andra personers hem så lyder de under arbetsmiljölagen. Det finns flera fall där arbetsplatser stängts pga rökning inomhus innan luftrenare installerats.
Dessutom är det så att arbetsgivaren SKA genomföra en arbetsmiljögenomgång så snart du berättat att du är gravid - det är lagstadgat. Du kan läsa mer om det på arbetsmiljöverkets hemsida, sök på "gravid". Det kan t ex bli aktuellt med en omplacering om arbetsmiljön bedöms olämplig för dig, jag blev omplacerad när jag var gravid till sist men fick kämpa som f*n för det (min arbetsgivare hotade med uppsägning istället, då kontaktade jag facket).
Med en jättefight går det säkert att genomföra men som jag skrivit ovan, hur blir klimatet på arbetsplatsen sedan. Du skall ju orka jobba kvar och brukaren måste stå ut mid dig. Det kan omöjligt bli bra.
Jan anser att skall man fungera om assistent måste man veta att detta är ett lite speciellt arbete som utförs i en människas hem och då får man vara lite smidig. De personer som oftast klagar som värst på yrket personlig assistent; går ofta in i det med samma tankar som om de arbetar på gruppboende eller liknande institutioner. Det funkar ju inte. Vad hade du tyckt om att jag kom hem till dig och genomförde en massa nya regler?