• NaBas

vad kostar det att ha en diskmaskin?

Hej! Jag undrar som sagt vad en diskmaskin? Vanligt användande, en gång om dagen kanske? Vad blir kostnaden för el?

• Svar på tråden vad kostar det att ha en diskmaskin?
  • Philippa

Ingen aning, men helt klart värt varenda öre

• Pudel

Ingen aning. Men du behöver ju diskmaskinsmedel, salt och spolglans samt el och vatten.

Kanske 50 kr i månaden för förbrukningsvarorna? Elen har jag ingen aning om :)

• Raskask

De flesta nya diskmaskiner förbrukar ungefär 1,2-2 kWh per disk tror jag. Hur mycket det sedan kostar beror ju på vilket pris du betalar för elen. Det är det värt.

• Snabeldrake

Inte kan det vara särskilt mycket pengar i alla fall, beror ju på vad du har för disk och hur stor m.m. Gammal, ny, Ja du fattar.

Det är värt varendaste krona. Tycker jag.

• Red drum

Inte mycket alls om du köper en lågenergiförbrukande klass A+.

• Raskask

Tilläger att vi har ungefär det absolut dyraste elpriset man kan ha och vi har hushållselkostnader på ungefär 900 kr i månaden. Då har vi hel kyl och frys, tvättmaskin, torktumlare, någon slags stor ventilationsmaskin och tvättmaskin. Med lite bättre elavtal skulle vår el kosta runt 500 kr i månaden. 4 personer, mycket tvätt som alltid torktumlas och oftast 2 maskiner disk om dagen (vi diskar allt inklusive 20 liters grytor i maskinen).

• NaBas

Tack för era svar.

jag är helt övertydag om att det är värt det, det är ju min man som står för elkostnaderna hemma och har tror typ att han kommer bli pank om vi skaffar en diskmaskin.

Jag tänkte passa på nu om jag hinner på rean, då brukar de komma bra erbjudanden.

• vivianne

Betalar ni själva för ert varmvatten blir det billigare med diskmaskinen - den drar mindre el än vad det kostar att värma vatten till handdisk.

Minns att jag såg något TV-program där de gick runt och frågade folk om det var värt de ca fem kronorna de sa att det kostar att köra en diskmaskin och att jag tänkte att det lätt hade varit värt det tiodubbla

• UntilTheDark

Våran kostar inte alls mycket och det är värt varenda krona! 

• Snabeldrake
    vivianne skrev 2011-07-13 17:06:22 följande:
    Betalar ni själva för ert varmvatten blir det billigare med diskmaskinen - den drar mindre el än vad det kostar att värma vatten till handdisk.

Minns att jag såg något TV-program där de gick runt och frågade folk om det var värt de ca fem kronorna de sa att det kostar att köra en diskmaskin och att jag tänkte att det lätt hade varit värt det tiodubbla
    Jag har också sett det på TV, en undersökning om hur mycket en diskmaskin drar. Och det var samma sak där. Att det är billigare i El än att diska för hand. Men det beror ju helt på hur man värmer upp vattnet. Men ändå. Man spar ju på varmvattnet också då diskmaskinen tar kallt vatten. Vi spar ganska mycket vatten faktiskt och slipper elda så himla mycket Solig
  • sommar2001

En vanlig A-klassad diskmaskin har en energiförbrukning på 1,05kwh / omgång. förutsett att du diskar på normalprog.

Dessa maskiner har inköprpriser från 2000 kr och uppåt.

Finns även diskmaskiner med lägre energiförbrukning, tex Bosch som blev bäst i test hos råd och rön. Den förbrukar 0.96 kwh/omgång och rymmer då 2 kuvert mer än en vanlig standardmaskin.

Det går åt mindre energi att diska med diskmaskin än förhand.

http://www.finishinfo.se/better-than-hand-washing.php

Svar på tråden vad kostar det att ha en diskmaskin?