• Ceridwen

Får grannars mat stinka hur mycket som helst?

Vi bor längst upp i ett 3-våningshus. Under oss bor ett par jättetrevliga människor, som jag kan gissa kanske är från Turkiet, Iran eller Libanon.

Inget ont mot dom som personer men deras MAT!!

Varje dag gör dom stinkbombsmat! Inte nog med att det. Deras matos kommer in i badrumsventilen, ventilen i vardagsrummet och sovrummen. Åsså kanske jag vill vädra nåndag och få in fräsch vinterdoft i mitt nysvabbade vardagsrum...men vad får jag in! Jo, deras äckelpäckel-matos! För de öppnar sin balkongdörr på ena sidan och anra sidan sina fönster. Så när jag vädrar så luktar det päck och rövhål! (ursäkta mitt språk men jag är så arg).

Vi har bott här i 1 år och det luktar aldrig gott! Hela uppgången stinker....

• Svar på tråden Får grannars mat stinka hur mycket som helst?
  • lata kocken Johanna

om ni har självdragsventilation så ska det inte komma in

såvida de inte satt in en fläkt som trycker ut matoset i kanalerna

låter lite trist att det stinker så fruktansvärt
    de nedanför borde skaffa en kolfilterfläkt så de kan avlukta luften

• fipa2

åh fy vad störande man vill ju inte ha matos omkring sig hela tiden, speciellt inte om det luktar anus

• wellah

jag tror hyresvärden måste åtgärda det där.... vet de som bott ovanför kinarestaurang, de va ohållbart och hyresvärden fixade ny bostad åt dom kanske hyresvärden kan prata med grannarna, fixa ventilationen eller ja nått?

• Jenny054

kontakta hyresvärden. DOm kan kanske hjälpa till.

• Ceridwen

Men de kollar ventilationen här 1ggr/år och det har inte avrt något problem, men jag tycker då att det är konstigt att jag tom kan känna när grananrna skitigt eller som nu, när det luktar matos!

Det måste vara som lata kocken Johanna sa: de har satt in fläktar...

• biomedbonus

fy fan !
    nä matos är aldrig trevligt!
    snacka med värden så han fixar det nu.

• giz
    haha du är gravid va då brukar man känna lukter bättre.
    iaf så låter det ju konstigt om värden bara satt in i deras lgh.
    oavsett så ring värden å klaga...
  • Lalalong

Usch... vi har lite samma problem och det är att det _stinker_ rök i trapphuset och i vår hall!! Antingen så röker hyresgästen inne och så är det så dåligt isolerat att det tar sig ut genom hans dörr och in genom vår... eller så röker han också i trapphuset och så är det så dåligt ventlierat att det tar sig igenom vår dörr... (han bor precis i lägenheten brevid...) det är verkligen skitäckligt. Men han får ju röka hos sig om han vill det kan man ju inte neka honom (det hade jag inte velat att man kunde heller!) så det är ju bara att gilla läget...

• lata kocken Johanna

det behöver inte vara värden som sätter in fläkt

det kan man göra själv - men egentligen får man bara sätta in kolfilterfläktar som roterar luften i rummet
    inte den vanliga varianten som trycker ut luften i ventilationskanalerna

vi har kollat upp det eftersom en granne här satt in fel sort... snacka om stank!
    till och med soprumsstanken kom upp

Svar på tråden Får grannars mat stinka hur mycket som helst?