Treåring som kissar på golvet
Min nylla fyllda treåring har inte varit pottintresserad alls. i perioder har hon gått på potta eler toa med kompisarna på förskolan, men inte hemma. Förra sommaren och julas sade hon tvärnej när vi förslog alternativ. Hemma har hon vägrat. För några veckor sen drog vi igång ordentligt, köpte fina trosor, en toaring, lånade böcker om toan och erbjöd henne hela tiden att välja bort blöjan. Ibland väljer hon trosorna, springer på toa mycket men det kommer bara ibland. Inga olyckor hemma. Hon säger ofta till när hon ska kissa i blöjan så jag tror hon har koll.
På förskolan kör de samma sak, där har det varit några olyckor i början när hon haft för roligt, men flertalet dagar har gått bra. i helgen tvärvägrade hon hemma och fick ha blöja. Vi tänkte ta det lite nu lugnt sista veckan på dagis och sen köra hårt över sommarledigheten som börjar på fredag. en fundering är att sedan köra stenhårt och ge belöning i form av en hett efterlängat sak om hon fixar en viss tid. Nu har hon dock vid flera tillfällen på förskolan ställt sig på golvet, dragit ner trosorna och kissat. Sådär mitt på golvet och intresserat iakttagit resultatet samt reaktionerna. Pedagogerna tror att det är trots i protest mot småsyskon, jag är i vecka 33.
Hur gör man nu? Hur ska vi prata med henne om det? Kan man köra incitament mot en psykologisk reaktion?
Tips någon?