• Nattönskan

Bra/dåliga områden i Stockholm?

Hej 

Min familj har funderat lite på att ev flytta till Stockholm så småningom. Har nu börjat titta lite på lägenheter (det eller ett litet hus vill vi ha) men var i Stockholm är bra att bo? vi skulle om möjligt gärna ha närhet till tunnelbana alt pendeltåg. Det ska helst vara barnvänligt och med bra skolor och förskolor i närheten. 

Vilka områden ska vi titta på? är det något område vi av någon anledning bör akta oss för?

Hoppas någon vänlig själ kan råda oss  

Tuva 050529, Lova-Li 070830
  • Svar på tråden Bra/dåliga områden i Stockholm?
  • Sapato

Vad kan ni max betala i månadskostbad?
    Ska ni köpa eller hyra?

• Nattönskan

Hej Sapato: Vi kan i nuläget tänka oss en boende kostnad på ca 15 000 kr/mån och skulle tro att vi kan låna mellan 1,5 - 2 milj (mellan tummen och pekfingret). Vi skulle gärna köpa, men skulle vi komma över någon trevlig hyresrätt är det inte heller otänkbart. 

Tuva 050529, Lova-Li 070830
  • Sapato

Ok, det lånet ger inte så mycket BR eller villa men beroende på hur stort ni behöver kan ni få bra hyreslägenheter för 15000:-
    Står ni i stockholms bostadsförmedling?

• mammatill6

Vi bor i Skogås och trivs. Nära bad, skolor, pendelavstånd. För dem summan skulle ni kunna få en lägenhet.

• Mii

Det råder väldigt delade meningar om vilka områden som är bra/dåliga i stockholm. Personligen skulle jag tillexempel inte rekomendera skogås - men som sagt, finns de som bor där som trivs och det är förmodligen inget fel på det heller, utan handlar mest om fördommar.

Personligen skulle jag säga att enskede och johanneshov är trevliga områden att kika på. Även sundbyberg och solna kan vara bra om man vill till den sidan stan.

men det är bara vad jag tycker. Finns väl egentligen inte så många områden jag skulle avråda från. Men JAG skulle aldrig bosätta mig i jordbro eller rågsved. Förmodligen håller jag mig borta från rinkeby, tensta, hjulsta och akalla också. Men det finns ju de som trivs även där, så det är en svår fråga.

• oOMayaOo

Jag bor i Bandhagenområdet som är en del av de södra förorterna. Att bo i t.ex Högdalen har sina klara fördelar med 20 minuter till stan med tunnelbana, bussförbindelser med resten av de södra förorterna, ett bra centrum med flera mataffärer, systemet osv, idrotts- och simhall mm. 
    Men tyvärr så vill jag flytta nu när vi har fått barn. Det känns som om det är så himla mycket drägg häromkring och vissa skolor i Rågsved t.ex har så dåliga resultat att bara 33% (!!!) av barnen kan gå vidare till gymnasiet.
    Det har funkat jättebra för oss hittills men vi vill absolut inte att vårt barn ska gå i skola och växa upp här. 

• bellsii

Vi bor i Djursholm o storm trivs dock dåligt m hyresrätt och br kostar lite mera .

• bellsii

Men Täby / näsbypark är bra område norr om stan

• Sapato

Stureby
    Svedmyra
    Hägerstensåsen
    Västertorp
    Johanneshov
    Hammarby Sjöstad
    Solna
    Sundbyberg

• Nicke Nyfiken

För 1.5-2 milj får ni nog tyvärr ingen större lägenhet i ett bra område.
    Skogås, Svedmyra, Stureby eller Bandhagen (som nämts i tråden) är inga ställen jag skulle vilja på i. Sen får man tänka så att tex Mälarhöjden är ju OK men då hamnar man i samma skola som de från Skärholmen tex
    I Hammarby Sjöstad finns det ju en del hyresrätter, vet inte vad det är för hyra på dem men relativt hög skulle jag tro eftersom de är ganska nya lägenheter.

Vill ni bo norr eller söder om stan? Det kan vara bra att bo på samma sida kan jobbar eftersom det kan bli ganska mycket pendlingstid till och från jobb annars.

• Sapato

Som du ser får du väldigt olika svar.

Mitt 1 är Hammarby Sjöstad
    Här går en 3:a-4:a på mellan 9000 svår att få tag på så billig) upptill runt 14-15 tusen och det är relativt lätt att få pga hyran men man måste tjäna 3ggr årshyran för att få bo i de flesta hyresrätter här.
    Parkering kostar runt 1000-1500:- i månaden utöver hyran
    Barnomsorg är svårt att få i området då det är knök fullt.
    Barnvänligt med mycker Barnfamiljer, lekplatser och närhet till mataffär och kommunikationer som tar dig till city på ca 15min.

Svar på tråden Bra/dåliga områden i Stockholm?