• cattiss

Ni som sytt vetekudde!!!snabbt svar!!

Jag hade tänkt att sy några vetekuddar så här till julen. Vad är bästa tyget att sy den i??
    Kan jag använda polyestertråd till kudden eller måste det vara bomull??? Hade tänkt att brodera text på , men tål polyestertråden värmen i micron?

Tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Ni som sytt vetekudde!!!snabbt svar!!
  • 1malle

Jag köpte stuvar av gardintyger i bomul, även tråd i bomull...
    Tyget är tåligt o slitstarkt vilket är bra med tanke på att man kan svettas endel när man använder kudden...
    Jag sydde o gav i julklapp för några år sedan..
    Min mormor fick en o hon handtvättar sin...

• cattiss

puffar upp lite! Är det ingen syintresserad vid datorn just nu???

• Nevy

Jag brukar använda naturmaterial, bomull eller linne. Tror inte polyester funkar så bra i micron.

• cattiss

Tack för svaret! Vet du om det MÅSTE vara bomullstråd?? händer nåt med polyestertråden i värmen??

• 1malle

Polyester e ju ett konstmaterial...jag ville ha tråden i samma som tyget..ser snyggare ut tycker jag...
    Dessutom blir polyester så varmt...det blir inte bomull...

• cattiss

ok! kanske måste bege mig ut och handla bomullstråd!!!
    Men visst ska jag väl kunna brodera på tyget med bomullstråden?? Kan det börja brinna??
    ???

• 1malle

Nae...det brinner inte...du sätter ju knappast eld på kudden i micron..
    den värms ju bara upp...*ler stort*

• axxette

Vad köper du och har i kudden när du sytt? Vete kanske.. men vad för sorts och vart?

• cattiss

jag köpte en stor säck på Granngården. Det är lika bra!!

• axxette

Kommer du ihåg vad du fick betala för den säcken? Hur stor föresten? 10 kg eller?

• gyro

en 30kg säck på granngården kostar straxt under 100kr..

Antar det var julklappar de där vetekuddarna men annars hade du kunnat göra ett överdrag och broderat på det istället för direkt på kudden

kram

• Pallas

Jag använder helst hellinne, det är ett material som beter sig bra. Jag brukar köpa stuvbitar på syaffären billigt. Jag har också sytt av gamla flanellskjortor, det är mjukt och skönt. Jag brukar alltid göra överdrag, man behöver kunna ta av och tvätta ibland och dessutom minskar slitaget på själva kudden.

• axxette

Det var faktiskt inte julklappar, inte till 2005 i alla fall :)

Tack för tipsen!

• AlexandraP

kan man tvätta hela kudden? Eller blire knas med vetet då?

• axxette

Vet inte, men jag tror det blir knas om man tvättar hela kudden.

Finns vete att köpa i hälsokostaffärer eller i vanliga affärer? Är det typ vetekross eller vad för vete? Vill inte köpa 30 kg...

• Nevy

Vete finns på hälsokost och somliga matbutiker. Det är helt vete, och det som brukar finnas är från Saltå kvarn.

• axxette

Tack Nevy! Nu ska jag köpa linne och börjar brodera!

Svar på tråden Ni som sytt vetekudde!!!snabbt svar!!