• Lyckliga stunder

    Provocerande

    Jag har ett tag varit borta från fl, för att nu komma tillbaka med ny nick.
    Jag reagerar på att det verkar vara så många numera som är inne på adoptionssidorna här på fl och ställer frågor som helt klart känns som ren provokation. Visst är det tråkigt när man inte kan acceptera andras val, utan måste in och debattera det.
    Det börjar ju kännas lite som dåtidens "adoptera.nu" (hette det så?). Där kunde man vara helt anonym, vilket gjorde att det gick så mycket troll i forumet att de tillslut fick lägga ner hela sidan.
    Jag har använt mig av fl:s forum både då vi genomförde ivf:er och under adoptionen och fått massor med tips, ideér, stöttning m.m. Men nu på senare tid verkar det vara så många här som vill in bara för att ifrågasätta våra val att adoptera barn utomlands ifrån.
    Jag är inte ett dugg rädd för att ta de frågorna, men visst känns det trist att det nästan är fler som vill in för att säga hur vi istället borde tänkt och agerat än det är inlägg om landval, frågor till varandra m.m.
    Jag tänker att vi går ju inte in och ifrågasätter hur de som fött sina barn har tänkt och varför de valde bort adoption :-S.
    Kanske kunde vi som håller till här och vill hålla till på detta forum helt enkelt låta bli att besvara de som vill ifrågasätta vårt val? Inte minst gäller detta i "känsliga rummet".
    Vad tycker och känner ni andra?

  • Svar på tråden Provocerande
  • Chimamanda

    Jag tycker som du. Att man kan låta bli att svara när människor uppenbart är ute efter att provocera. Jag är som du här för att komma i kontakt med andra i min situation och lära mer av dem som har mer erfarenhet än jag. Inte för att tjafsa med folk som inte ens bemödat sig om att läsa på innan de kastar ut frågor i syfte att provocera.

  • koalabjörn

    Bra tänkt Lyckliga stunder!{#emotions_dlg.flower}

    Jag tycker FLs adoptionstrådar till 90% innehåller relevanta frågeställningar som bli respektfullt och seriöst bemötta vilket har varit väldigt skönt.

    Jag håller dock med om att det då och då kommer in okunnigt och aggressivt folk som enbart verkar vilja provocera och trycka ner adopterade, a-föräldrar och de som väljer att försöka adoptera. Demon

    Jag känner att det möjligen kan ligga en del rasism och främlingsfientlighet bakom de angreppen. Även om dessa personer undviker att skriva det rakt ut....
     
    Självklart får folk ställa allehanda  relevanta frågor och starta diskussioner, men det får ju vara med någon liten slags respekt mot de personer det handlar om. Man kan även ifrågasätta adoption som begrepp så länge man kan behålla en respektfull ton och lyssna på och ta in de svar man får.

    Kanske bättre som du säger att vi a-föräldrar föröker ignorera eller kort förkasta liknande angrepp, och anmäla det till FL ifall det spårar ur totalt.

    man blir så trött.....

    kram {#emotions_dlg.flower} 
    ps jag tycker det är väldigt fint att få kalla sig A-föräldrer..... Flört hihi

  • Lyckliga stunder
    koalabjörn skrev 2011-07-13 21:05:19 följande:
    ps jag tycker det är väldigt fint att få kalla sig A-föräldrer..... Flört hihi

    Och våra barn är/blir A-barn !
  • vian12

    Instämmer helt och hållet med er alla! Som blivande A-förälder har jag varit flitig med att läsa alla inlägg och häpnat över vilken vändning vissa av diskussionerna ibland har tagit. Jag var aktiv på FL för flera år sedan, fann mycket matnyttig information och skrev i många  diskussionstrådar men har inte riktigt fastnat i gemenskapen just på grund av det ni skriver. Jag hoppas att FL kan bli det forum som det var avsett att vara - informativt, inspirerande och ett fantastisk nätverksbyggande verktyg.  

  • fabbemam

    Hej
    Jag har nog varit en av de mest aktiva här under det senaste året och känner att det med några få undantag är de senaste veckorna endel trådar spårat ur. Jag har valt att inte gå i disskussion med dessa men det är svårt att dra en gräns tycker jag mellan vilka som faktiskt är ärligt intresserade och de som bara är här för att provosera även om jag i några solklara fall för ett tag sedan anmälde till FL med följden att de togs bort direkt.

  • Namaste72

    Anmäl idiot-trådar direkt utan att kommentera. Förhoppningsvis tar FL sitt ansvar och plockar bort dem omedembums. Vi ska inte tolerera påhopp.


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Sally

    Jag har inte heller gått in i de provocerande trådar, men undrar hur det kom sig att många skrev som anonym, när det inte var i känsliga rummet. Nån som vet?

    Annars var det ett bra förslag att låta bli svara på provocerande eller förolämpande trådstart, även om jag var glad att några kloka 'läxade upp'.

  • villsågärna38

    Håller helt med! TYcker att det var lugnt förra året men de senaste månderna har det varit några trådar som ibland känts "konstruerade" för att bara provocera. Nonchalera och anmäla tror jag är rätt metod. Tycker att FL för övrigt är toppen när det gäller att kunna prata och delge varandra erfarenheter men det verkar som att adoptionsforumet är mer utsatt än ivf-trådarna. Vi hade liknande provocerande trådar emellanåt när jag hängde i äggdonationstrådarna. Trist men något man nog måste förhålla sig till då det är ett anonymt forum.

    Stolt blivande A-mamma

  • villsågärna38
    Sally skrev 2011-07-14 13:44:27 följande:
    Jag har inte heller gått in i de provocerande trådar, men undrar hur det kom sig att många skrev som anonym, när det inte var i känsliga rummet. Nån som vet?

    Annars var det ett bra förslag att låta bli svara på provocerande eller förolämpande trådstart, även om jag var glad att några kloka 'läxade upp'.
    Det undrar jag med, hur de kunde skriva som anonyma alltså.
  • Eva 937

    Är inte klimatet här precis som det är ute i samhället egentligen?
    Adoption ifrågastätts av många även upp i leden för styrande (sist SD och KD-ledamoten som alla vid det här laget har läst), det genomsyrade den adoptionsutredning som gjordes för några år sedan (där några som var med var klart invandrarfientliga) och det genomsyrar hälso och sjukvården där adoption inte nämns när det kommer till "svårt att få barn" och där ett biobarn skall produceras till varje pris nu sist det senaste med transplanterad livmoder.

    Som adoptivmamma själv som med åren fått mer perspektiv på just de här frågorna har konturerna kring adoptionsfrågorna allt mer utkristalliserats. Jag har själv tidigare gått igenom IVF:er privat betalda och landstingsfiansierade, jag har haft tidiga och sena missfall och inte någon gång under denna tid fick jag höra att adoption var ett alternativ, det fanns inte på vårdens agenda. Mer och mer sciencefiction betonat har barnalstrandet blivit och nu det senaste att växa i en transplanterad livmoder. Vad är framtiden? Att växa i en konstgjord livmoder i en maskin?
    Samtidigt har kraven på människor som vill adoptera skärpts. Jag kan visst förstå att det krävs lite mer att ta hand om ett adopterat barn, men man har dragit gränsen i absurdum kan jag tycka ibland. Varför skall det vara förenat med stora svårigheter att få ett positivt medgivande om tex. kvinnan  är 36 år och mannen 43 år, när dessa lätt kan gå till sitt landsting och få en landstingsfinansierad IVF gjord? I vissa kommuner är det tvärstop för ett dylikt par att få ett positvt medgivande för en adoption.
    Så länge samhället och myndigheter undertrycker dessa åsikter på dylika sätt, så länge kommer adoption att ses som ett suspekt sätt att få barn. Våra adoptivbarn kommer att bli utsatta för främlingsfientlighet och gränserna för de etiska riktlinjer som har med livet att göra suddas ut. Den politiker och SD har ju inte på agedan att egentligen underlätta för nationell adoption, utan vill istället minska inflödet av barn som invandrar!

    Att få möjlighet att ta emot ett barn oavsett från var på vårt jordklot barnet kommer är en fantastisk gåva och jag önskar att Hälso-och sjukvården, läkare och sjuksköterskor, kuratorer och psykologer skulle kunna prata adoption tidigt när ett par söker för barnlöshet. Jag önskar att myndigheter skall göra det lättare att adoptera och att MIA skall se till att fler länder utreds som givare för adoption. Jag önskar också att adoption skall bli ett alternativ till abort, då kvinnan känner oro och tveksam het inför ett sådant ingrepp men ändå känner att livet just nu inte fungerar med ett barn (idag existerar det alternativet i realiteten inte alls, det finns inte ens på kartan att sjukvården skulle våga dryfta adoption med dessa kvinnor som till slut känner att abort faktiskt är enda alternativet, men kanske då får lida av detta beslut under hela sitt liv - var det rätt? var det fel? )

    Jag tycker adoption måste dryftas mer och då i positiva ordalag!

Svar på tråden Provocerande