• Ms M

Era bästa tips mot bananflugor önskas...

Nu kommer det fler o fler, i köket såklart o jag vill bli av med dom...

• Svar på tråden Era bästa tips mot bananflugor önskas...
  • Frankofilen

Vill också ha tips! Spelar ingen roll hur mycket vi städar och fejar så ökar de till antalet. Grrrrr...

• QueenObscene
    http://www.uk.gardenweb.com/forums/load/sverige/msg1005111126300.html

För att bli av med de flugor som finns.

- Skrubba rören i diskhon och golvbrunn med grov borste och diskmedel. På så
    sätt bli du av med ägg och larver som ofta är "fästade" vid mynningen ner
    till rören. Äggen "fästs" i fettet som kan finnas i rören. Därför ska du
    använda fettlösande medel som diskmedel.

- De flugor som är i luften kan du få död på genom att antingen spruta med
    vanlig insektsspray mot bostadsinsekter* rakt ut i luften och upp mot väggar
    i drabbat utrymme under några minuter (finns att köpa hos Anticimex).
    Eller så kan du ta ett glas med saft och hälla på några droppar ättikssprit
    och några droppar diskmedel. Saften och ättiksspriten lockar till sig
    flugorna, och diskmedlet tar bort ytspänningen så det gör att flugorna
    drunknar.

Gör denna "behandling" 1 gång i veckan i 3 veckor tid. Då borde problemen
    försvinna.

• QueenObscene

Man kan också blanda hälften vinäger och hälften honung i en glasburk, några droppar diskmedel och ställa burken i t.ex köket i några dagar. Det drar till sig flugorna & de dör. Körde det hos min pojkvän (nuvarande sambo) då han hade problem med flugor.

• Izap

Ett glas med rödtjut gör susen! Flugorna flyger dit och stannar där...

• Plommonben

Här kör vi med ett glas vatten blandat med vinäger och så droppar vi i några droppar diskmedel (så att ytspänningen försvinner). Flugorna flyger dit och drunknar.

• olivian

Sitter de i diskhon eller sophinken eller i blommorna? Även jag brukar blanda honung, vatten och lite vinäger och en droppe diskmedel  i ett smalt glas eller flaska, och om de sitter i blomkrukor kan man stoppa i lite snus i jorden.

• bolagetlinda

Jag har köpt som en diskpropp med lock på som jag har i diskhon så jag kan stänga dem ute. Och i den andra har jag köpt en stor gummiplatta som jag lägger på. De kommer från avloppet också.. I vårat nybyggda hus så hade vi inte ens flyttat in när jag såg dem och fattade inget men då fick jag höra att de kommer via avlopp/diskhon. Så nu har jag dessa lock på så de inte kommer upp och sen har jag en liten kopp med saft (röd saft.......gul saft funkar inte här iaf av nån anledning) några droppar diskmedel och vinäger som de typ drunknar i. Sen diskar jag upp allt efter varje gång, har viss frukt i kylen och bröd också..
    Dessa gummi lock har jag köpt på ÖoB..

• Capt Janeway
    Izap skrev 2011-07-13 20:46:54 följande:
    Ett glas med rödtjut gör susen! Flugorna flyger dit och stannar där...
    Jag håller med om detta tips. Helt suveränt. Häll upp lite rödvin i en liten skål t.ex.
    Ett par timmar senare har de dränkt sig själva. Förhoppningsvis i ett lyckligt rus  
  • Ms M

Tack för alla tips.. har inget vin hemma så får testa ättika med diskmedel i. Ska även koka vatten o hälla i avloppen varje morgon och skrubba rent under vasken.. Kommer inte åt rören... Kan man ens öppna dom? Bor i hyres..

• nettan 70
    Ms M skrev 2011-07-13 21:26:35 följande:
    Tack för alla tips.. har inget vin hemma så får testa ättika med diskmedel i. Ska även koka vatten o hälla i avloppen varje morgon och skrubba rent under vasken.. Kommer inte åt rören... Kan man ens öppna dom? Bor i hyres..
    Så har jag gjort,
    Kockde vatten en gång om dagen och hälde i diskkon hade även lite diskmedel i efter tre dagar var dom små flugorna borta.
  • roffe

Radar är effektivt men giftigt, så om du sprejar det så var mycket försiktig.

Ta bort ALLT ätbart, allt ska in i kyl/frys.

Under diskbänken går det massa rör, det går att vrida isär (ibland kan det bli stopp så man måste kunna rengöra själv liksom) så städa där så dom inte lagt ägg där.

Gå ut med eventuella sopor.

Lycka till. DOm är förjävliga, dom där äckliga bananflugorna :/

• DragonWoman

Jag dammsuger bort dom. Visst, man får vifta runt lite med sugdelen, men himla effektivt...tycker jag

Jag tog inlägg 100 000
Svar på tråden Era bästa tips mot bananflugor önskas...