• Solen73

Hur stora är mina chanser att komma in? reservplats...

Har precis fått antagningsbeskedet. Ligger på reservlats 28 i urvalsgrupp BI och på reservplats 8 i urvalsgrupp BII.

Det är klart det beror på hur många det är som tackar nej till sin plats, om jag lyckas komma in eller ej men ska jag se det som helt kört??

Vad är det som avgör ur vilken urvalsgrupp jag kommer in på i så fall?

• Svar på tråden Hur stora är mina chanser att komma in? reservplats...
  • Lena

Det brukar vara ungefär 10% som tackar nej så du kan kolla utifrån hur många som tas in i varje urvalsgrupp om du har god chans.

• SilverLadyG
    Solen73 skrev 2011-07-14 10:30:53 följande:

Har precis fått antagningsbeskedet. Ligger på reservlats 28 i urvalsgrupp BI och på reservplats 8 i urvalsgrupp BII.

Det är klart det beror på hur många det är som tackar nej till sin plats, om jag lyckas komma in eller ej men ska jag se det som helt kört??

Vad är det som avgör ur vilken urvalsgrupp jag kommer in på i så fall?

Den gruppen blir aktuell där flest tackar nej till sin plats. Om du kommer in beror på vilken utbildning du har valt, hur populär den är och hur många som tackar ändå nej till sin plats eller dyker inte upp till uppropet, hur många får börja osv. Vissa program är så populära att kanske endast 1 tackar nej. Men reservplats 8 är lovande...
  • mysgravid

då ser brevid hur många som är antagna, om det är 15 platser på kursen och du har reservplats 20 så innebär ju det att alla måste tacka nej + 5 till för att du ska kuna komm in...

är du reverv 20 på en kurs med 200 pers är ju chansen betydligt större...

jag tycker inte du ska tappa hoppet än! :)      

• Solen73

spännande värre och det väntar några jobbiga veckor till innan man vet! i början av augusti ska nästa besked komma, hur ska jag stå ut??

Jo, i urvalsgrupp BI ska det tas in 36 och i den andra gruppen 10 (där jag alltså står som 8:e reserv).

Men på själva utbildningen stod det att det var 40 platser och tittar man på statistik från förra året vhs så står det att de tog in 75 med överintag.....distansprogram.

Uschhh vad nervöst!

• SilverLadyG
    Solen73 skrev 2011-07-14 10:48:14 följande:

spännande värre och det väntar några jobbiga veckor till innan man vet! i början av augusti ska nästa besked komma, hur ska jag stå ut??

Jo, i urvalsgrupp BI ska det tas in 36 och i den andra gruppen 10 (där jag alltså står som 8:e reserv).

Men på själva utbildningen stod det att det var 40 platser och tittar man på statistik från förra året vhs så står det att de tog in 75 med överintag.....distansprogram.

Uschhh vad nervöst!

om dom tar överintag så betyder det att de räknar med många som hoppar av. Ser ljust ut tycker jag, om du inte blir antagen kan du alltid ringa till skolan samma dag som kursen startar och fråga om någon plats har till blivit ledig!
  • Solen73
    GreteP skrev 2011-07-14 11:05:40 följande:
    om dom tar överintag så betyder det att de räknar med många som hoppar av. Ser ljust ut tycker jag, om du inte blir antagen kan du alltid ringa till skolan samma dag som kursen startar och fråga om någon plats har till blivit ledig!
    ja, om man nu ska tro VHS statistik så står det så om förra hösten. Jag kanske ska rycka upp mig och hoppas och tro att jag har en bra chans!
  • trollmor86

Håller tummarna att du kommer in... jag står som 8:e i reserv o vet varken in eller ut :=)
    All lycka till!

• Solen73
    trollmor86 skrev 2011-07-14 15:28:12 följande:
    Håller tummarna att du kommer in... jag står som 8:e i reserv o vet varken in eller ut :=)
    All lycka till!
    Lycka till du också!
  • Anita001

Fick du komma in då? För jag är nu reserv nr 8 på Nationalekonomprogrammet!

Svar på tråden Hur stora är mina chanser att komma in? reservplats...