Frågor kring mat och sömn 8,5 månad
Hej!
jag har en son som är 8,5 månad. Han är väldigt aktiv och kryper fär fullt, reser sig mot möbler och går självständigt med "lära-gå vagn". Jag undrar hur mycket mat han bör äta. Han är väldigt matglad och äter allt förutom välling och morötter. Jag delammar - främst kväll och morgon. I övrigt äter han gröt, barnmatsburkar och egengjord mat.
En dag kan se ut så här
vaknar runt 06 -ammar ca 1/2 timme
Frukost vid 8 1 portion gröt och ett ägg eller banan
mellis vid 10 exempelvis 2 bananer eller två smörgåsrån eller en burk med fruktmos
lunch vid 12 en hel barnmatsburk, frukt ( exempelvis 1/2 banan) eller youghurt (en liten bägare) till efterrätt
mellis vid 15 samma som vid 10
Middag vid 18 oftast samma som jag äter exempelvis spagetti och köttfärssås tre barnportioner.
Amning ca 1/2 timme vid 21 och 23.
Somnar vid 23
Är det en lagom mängd mat? Enligt BVC följer han sin längd och viktkurva bra.
Han sover bara 10 minuter på förmiddagen och ca 15 minuter på eftermiddagen. Vaknar oftast inte under natten. Gör han det är det svårt att få honom att somna om på annat sätt än att ge honom bröstet. han är gnällig ibland under dagarna men vill verkligen inte sova, inte ens i vagnen eller i min famn. Behöver han sova mer och vad kan jag i så fall göra för att få honom att somna? Han är väldigt social och tycker om att ha människor omkring sig men blir lätt uttråkad av att leka själv - vilket gör att jag har svårt att hinna duscha och städa hemma.
Tacksam för tips!