• Anonym (orolig mor)

Frågor kring mat och sömn 8,5 månad

Hej!

jag har en son som är 8,5 månad. Han är väldigt aktiv och kryper fär fullt, reser sig mot möbler och går självständigt med "lära-gå vagn". Jag undrar hur mycket mat han bör äta. Han är väldigt matglad och äter allt förutom välling och morötter. Jag delammar - främst kväll och morgon. I övrigt äter han gröt, barnmatsburkar och egengjord mat. 

En dag kan se ut så här

vaknar runt 06 -ammar ca 1/2 timme

Frukost vid 8 1 portion gröt och ett ägg eller banan

mellis vid 10 exempelvis 2 bananer eller två smörgåsrån eller en burk med fruktmos

lunch vid 12 en hel barnmatsburk, frukt ( exempelvis 1/2 banan) eller youghurt (en liten bägare) till efterrätt    

mellis vid 15 samma som vid 10

Middag vid 18 oftast samma som jag äter exempelvis spagetti och köttfärssås tre barnportioner.

Amning ca 1/2 timme vid 21 och 23.

Somnar vid 23  
    Är det en lagom mängd mat? Enligt BVC följer han sin längd och viktkurva bra. 

Han sover bara 10 minuter på förmiddagen och ca 15 minuter på eftermiddagen. Vaknar oftast inte under natten. Gör han det är det svårt att få honom att somna om på annat sätt än att ge honom bröstet. han är gnällig ibland under dagarna men vill verkligen inte sova, inte ens i vagnen eller i min famn. Behöver han sova mer och vad kan jag i så fall göra för att få honom att somna? Han är väldigt social och tycker om att ha människor omkring sig men blir lätt uttråkad av att leka själv - vilket gör att jag har svårt att hinna duscha och städa hemma.

Tacksam för tips!   

• Svar på tråden Frågor kring mat och sömn 8,5 månad
  • BVC Sköterskan

Hej! Att din son utvecklas och följer sin viktkurva är ett utmärkt betyg på att du gör rätt! Dessutom verkar det som att han sover bra under nätterna, vilket inte alltid är självklart i hans ålder. Min erfarenhet är att många barn kan ha svårt att komma till ro och somna under dagarna. Naturligtvis behöver dem sömnen/vilan för att växa och utvecklas. För lite sömn ger ofta sömnrubbningar och svårigheter att varva ned. Att det är svårare under vissa perioder har dock oftast med utvecklingssprången att göra. Vilket betyder att det oftast löser sig med tiden, även om man naturligtvis ska göra vad man kan för att hjälpa dem. Mitt råd är att du försöker hitta en rytm, där han vilar en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Vaknar han vid sex, kan det vara lämpligt att första vilan kommer en stund efter tio-målet. Första halvtimmen efter ett mål kan vara svårare att somna, men det kan dock vara lämpligt att börja varva ned. Andra vilan skulle jag planera någon gång runt tre, för att han skall kunna somna vid åtta-nio. Därefter är det relativt vanligt att många barn vaknar någon timme senare och kan ha svårt att somna om. Jag förstår om det kan kännas svårt att få till det, men ta en dag i taget och får du honom att varva ned har du kommit en bra bit på väg. Att ha regelbundna vanor och tider kring läggning ger normalt positivt resultat i slutändan. Utomhusluft har också god effekt på sömnen, så planera gärna in mycket utomhusaktiviteter. Mvh Christine

Svar på tråden Frågor kring mat och sömn 8,5 månad