• Juliette F

När ska donatorsperma användas?

Tacksam för respons på detta! Fick ett mail idag från Sarmite på EGV i Riga, som jag mejlat angående ÄD med ICSI, pga att min man har nedsatt spermiefunktion (5% bra spermier, enligt strikta kriteria). Hon hade visat min mans spermiogram för en av deras embryologer, som tycker att endast 50% av äggen ska befruktas med min mans simmare (ICSI-metoden). Resten med donatorsperma...

Det märkliga är att ingen av alla de andra kliniker vi varit i kontakt med har tyckt så här. Vi har mejlat rätt många och bifogat färskt spermiogram.

Vi gjorde vanligt IVF förra året, mina ägg (3 bra) och min mans simmare (ICSI) till 100%. Alla 3 ägg blev befruktade, fast min man då endast hade 3% bra spermier enl strikta kriteria! Fick två embryor tillbaka, tyvärr tog sig inget. Nu är det ÄD som gäller pga min ålder.

Vi har bokat in oss för ÄD i augusti-september på en klinik i Brno, Tjeckien. Professorn där har tittat på samma spermiogram, men såg inga problem med att använda min mans simmare fullt ut (ICSI och PICSI rekommenderades dock). OBS ej Ostrava-kliniken, har hört alltför mkt negativt om dom..

Dessutom googlade jag på en amerikansk sajt, som menade att ICSI endast ska användas när mannen har 4% bra simmare eller färre, enl strikta kriteria!

Vad gäller egentligen? Vad ska man som kund tro när varje klinik gör olika bedömningar? Gå på "gut feeling"?. Vi vill iaf först försöka med makens simmare till 100%, ICSI och PICSI och sen ta ställning efter några försök, om det inte tar sig.

Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden När ska donatorsperma användas?
  • callimero

Vi har lite samma dilemma. Har gjort 12 st ICSI varav 2 avbrutna utan graviditet. Funderar på ÄD pga min ålder. I Sverige anser klinikerna när vi frågat att bara man får befruktade ägg så har spermierna gjort sitt. Detta anser man inte alls i tex Italien enligt en trådvän till mig som gör ivf i Turin. Där menar man på att (citat Maryhe här på FL):

"Vår läkare sa att om man gör ICSI kan ägget bli befruktat ändå. Men är sperimens DNA inte bra så avstannar utvecklingen av embyrot eller så får man ett missfall senare.Om man har unga ägg så kan de kompensera för kromosom avvikelser, men den egenskapen har inte våra gamla ägg. Vi skulle lättare bli med barn med unga friska spermier på naturlig väg och våra män med usel spermiekvalitet skulle kunna få barn med ICSI med unga ägg."

Kanske man kommer runt problemet om äggen är unga. Jag frågade AVA i Riga och de svarade att vi skulle använda 50/50. Just nu testar vi några sista försök med mina ägg och donerad sperma i Danmark.

• Pussesnuttan

Hej TS,
    Mitt råd är att du kollar igenom " Vi som går på EGV i Riga"-tråden innan ni vänder er till dem. Det är många som går där men väldigt få som faktiskt lyckas. Några blir gravida men många får tidiga ma.
    Vi fick flera konstiga råd där och jag ångrar att vi valde dem första gången.
    Dessutom är information man får därifrån angående medicinering mm väldigt lösryckt och uppföljningen efteråt är dålig.
    Välj en annan klinik med seriösare upplägg!
    Jag tyckte det verkade bra först men efter att ha sett hur det KAN fungera på en annan klinik rekommenderar jag ingen att åka till EGV.
    Lycka till!

• Juliette F

Tack för era synpunkter, och Pussesnuttan --jag har fått lite dålig känsla inför EGV..något intuitivt när jag fått mailsvar, "gut feeling" - så dom går bort. Är det verkligen så att ganska få par lyckas där? Har fått för mig att de har ok statistik. Men det är bara vad jag tror -- ska gå in på tråden du rekommenderade!

Kalimero, det låter iofs logiskt. Men att unga ägg skulle kompensera för sämre spermier..är det inte så att om spermiens DNA är dålig så avstannar embryot, oavsett äggets kvalitet? Ska inte båda könscellerna hålla hög kvalitet? Man vet till slut varken ut eller in, men klart är att det krävs väääldigt mycket för att det ska bli barn! Otroligt att det ändå föds så många friska, tänker man, när det ska så mycket till :)

Min man hade påssjukan som barn, kan det vara det som påverkat spermiekvaliteten? Annars har han ingen förklaring till varför den är så dåligt. Han har aldrig rökt, tar inga mediciner, är inte överviktigt, äter sunt och motionerar...

• Juliette F

Jo, bifogar senaste mailet från Brno, där jag frågade om risken för att embryorna inte skulle bli bra /avstanna i utveckling om vi använder min makes spermier. Fick följande svar:

The scenario you asked about might happen very rarely.

If embryos would not develop as they should, we try to find and immediate solution.

With healthy eggs and carefully selected sperm, everything works smoothly.

If we find out that your donor has an insufficient reaction, the stimulation is cancelled.

In such a case, we select a new donor as soon as possible.

You do not have to be afraid .

• callimero
    Juliette F skrev 2011-07-14 23:45:26 följande:
    Tack för era synpunkter, och Pussesnuttan --jag har fått lite dålig känsla inför EGV..något intuitivt när jag fått mailsvar, "gut feeling" - så dom går bort. Är det verkligen så att ganska få par lyckas där? Har fått för mig att de har ok statistik. Men det är bara vad jag tror -- ska gå in på tråden du rekommenderade!

Kalimero, det låter iofs logiskt. Men att unga ägg skulle kompensera för sämre spermier..är det inte så att om spermiens DNA är dålig så avstannar embryot, oavsett äggets kvalitet? Ska inte båda könscellerna hålla hög kvalitet? Man vet till slut varken ut eller in, men klart är att det krävs väääldigt mycket för att det ska bli barn! Otroligt att det ändå föds så många friska, tänker man, när det ska så mycket till :)

Min man hade påssjukan som barn, kan det vara det som påverkat spermiekvaliteten? Annars har han ingen förklaring till varför den är så dåligt. Han har aldrig rökt, tar inga mediciner, är inte överviktigt, äter sunt och motionerar...
    Vi har efter alla försök med ICSI hela tiden fått svaret att spermien inte spelar någon roll bara den befruktar ägget och då har gjort sitt. Vi tror visst det spelar roll då många faktiskt gjort upprepade försök med ÄD och aldrig lyckas. Vad är det då som felar? Ivf-klinikerna skyller allt på gamla ägg men varför lyckas det då ej om man tar bort den faktorn? Nej man vet varken ut eller in till slut och man är så i händerna på de olika klinikerna. Att välja en som gör PICSI borde ge bättre chans tycker jag rent spontant. Vi fastnade för AVA i Riga eller Åbo då jag vet många som lyckats där, men tror ej de gör PICSI.

Här konstaterades bara grav manlig faktor men ingen mer undersökning eller förklaring utan allt fokus sätts på kvinnan och ICSI. Funkar inte det är rekommendationen ÄD OAVSETT att man har manlig faktor vilken jag tycker borde ifrågasättas starkt.
  • Juliette F

Kalimero, visst är det lätt att skylla på "gamla" ägg. Personligen tror jag spermierna är känsligare för miljöfaktorer än äggen. Om man tittar bakåt i tiden, när det inte fanns så mycket miljögifter och annat elände, då fick kvinnor ofta sina sista barn en bra bit in i 40-årsåldern, detta innan p-pillren fanns på marknaden. Min egen mormor var 43 när hon fick sina sista (tvillingar). Sen "stängde hon butiken" för de var ju redan så många barn.Skrattande Min bästa vänninas mormor fick sitt sista vid 47, en frisk pojke! Har hört massor med liknande berättelser från förr. Tror att spermiernas kvalitet påverkar graviditetschanserna mycket mer än klinikerna anger. Spermiernas kvalitet kan verkligen försämras av vår moderna livsstil med miljögifter i allt från målarfärg till maten vi stoppar i oss, och diverse mediciner etc. PICSI är ju en helt ny teknik som just nu utprovas för att se om det gör skillnad i antalet graviditeter och friska nyfödda. Tekniken har inte övertygat alla kliniker ännu, så lite försökskanin är man allt. Obestämd. Men vad gör man inte för en Nalle?

• callimero
    Juliette F skrev 2011-07-15 10:59:44 följande:
    Kalimero, visst är det lätt att skylla på "gamla" ägg. Personligen tror jag spermierna är känsligare för miljöfaktorer än äggen. Om man tittar bakåt i tiden, när det inte fanns så mycket miljögifter och annat elände, då fick kvinnor ofta sina sista barn en bra bit in i 40-årsåldern, detta innan p-pillren fanns på marknaden. Min egen mormor var 43 när hon fick sina sista (tvillingar). Sen "stängde hon butiken" för de var ju redan så många barn.Skrattande Min bästa vänninas mormor fick sitt sista vid 47, en frisk pojke! Har hört massor med liknande berättelser från förr. Tror att spermiernas kvalitet påverkar graviditetschanserna mycket mer än klinikerna anger. Spermiernas kvalitet kan verkligen försämras av vår moderna livsstil med miljögifter i allt från målarfärg till maten vi stoppar i oss, och diverse mediciner etc. PICSI är ju en helt ny teknik som just nu utprovas för att se om det gör skillnad i antalet graviditeter och friska nyfödda. Tekniken har inte övertygat alla kliniker ännu, så lite försökskanin är man allt. Obestämd. Men vad gör man inte för en Nalle?
    Ja det verkar oerhört lätt att skylla på oss och våra gamla ägg. En standardförklaring som gör att klinikerna slipper "ta i oss" som är lite äldre. Kvinnor i din ålder, så tilltalades jag ofta på Sophiahemet när vi gick där. Och trots våra upprepade frågor och funderingar på var mer som fanns att utreda gällande mannes simmare fick vi bara en klappa-på-huvudet leende och att allt hänger på äggen till svar. De kan inte erbjuda eller veta allt, men en öppnare inställning borde vara på plats så att inte vi slösar mer år, pengar och hopp på något som aldrig har en chans. Tror också på teorin om att spermierna påverkas mycket nu kontra för en generation sedan.

Rapportera gärna vidare vad du får för svar! Jag tror rent spontant att AVA är bättre än EGV om ni väljer Riga.
  • Juliette F

Lovar att rapportera regelbundet :). Det blir inte Riga för oss, utan Tjeckien. Vi har budgeterat för 3 försök där, och skulle de inte ta sig så får man tydligen det fjärde gratis Förvånad. Enl deras statistik är det ca 50% chans per försök (blastocyster varje gång), mot de ynka 20% vi fick förra året när vi gjorde vårt (första och sista) IVF i Sverige..

Min man har blivit lite "nojjig" nu, så han vill inte dricka vin alls. Ingen laptop i knäet Skrattande, han tänker på allt vad han äter osv. För en gångs skull känns det som man själv kan slappna av lite, för nu kan jag ju inte göra så mycket mer än bygga upp fin slemhinna :). Väntar på mediciner som redan har skickats från Tjeckien. ET kan göras i början av september, om allt klaffar med donator och så. Drömde i natt att jag plussade, dessutom Drömmer. Ljuva tanke :).

• Juliette F

Fick nytt mail idag från kliniken, då jag ställde lite frågor om PICSI och ifall det var vetenskapligt testat och bevisat.. får ändå ge en eloge till dom för tålamod med alla mina frågor, för de har varit måååånga, minst sagt Oskyldig

Så här skrev koordinatorn: PICSI is scientifically proven - published studies refer to higher success of cycles and are statistically important for higher amount of fertilized oocytes. They also refer to higher chance to impregnate.

Låter onekligen lovande.. men de medgav också att de inte använt tekniken tillräckligt länge på deras klinik, så att en tillräcklig utvärdering kunnat göras. *Letar efter en smiley med försökskanin, men hittar bara Katt".*

Skrattande

• callimero

Det låter ändå hoppfullt tycker jag. Om man i och med detta kan använda mannes spermier och slipper ha donator även där är det en stor fördel!

Hu rmycket får man veta om äggdonatorn i Tjeckien?

Hoppas du drömde en sanndröm! Solig

• Juliette F

Kalimero, jag visst låter det braSkrattande. Man griper ju efer varje halmstrå som kan öka chansen till en Baby:). Hade tidigare kontakt med EGV och koordinatorn Sarmite, som skrev att i de fall manlig faktor är konstaterad rekommenderar de även tillskott av c- och e-vitamin (för mannen). Väntar på svar från Brno ifall de håller med om detta. Det tycks finnas lika många goda råd som det finns kliniker Obestämd. Personligen tror jag mer på PICSI och ICSI än på vitaminer (vi äter redan nyttig mat), men vi kommer nog ändå göra ett litet stopp vid närmaste hälsokostbutik i dagarna Skrattande.. passar även på att köpa lite folsyra och bygga upp depåerna inför ÄD :) Grymt spännande nu!

Donatorer i Tjeckien är helt anonyma, precis som i Riga. Man får dock veta ålder, längd, ögon- och hårfärg samt utbildningsnivå. De matchar efter dina önskemål, så långt möjligt. Jag har t o m skickat foto på mig :).

Brno är en universitetsstad, och enligt koordinatorn är de flesta donatorer studenter vid universitetet som vill dryga ut studiebidraget lite :) Vilket jag tycker är helt ok, har aldrig förstått varför man ska utgå ifrån att kvinnan ska donera gratis. Det är änglar som gör detta, oavsett! Det är trots allt en stor procedur med IVF (har gjort ett och det var ingen barnlek) samt risken för överstimulering, som är större för yngre kvinnor. Och de använder endast kvinnor mellan 21-29 i Brno.

Hoppas så det var en sanndröm :). Inatt drömde jag att vi shoppade barnvagn. Vojne, vad man tar ut mycket i förskott. Har redan möblerat barnkammaren i fantasin, valt ut skötbord och säng. Men det känns verkligen som att vi aldrig har varit så nära som vi är nu! 50% chans per försök, 4 försök är finansierade redan.Ok vi får leva på gröt om hela summan går åt, men det är det värt :) Vore väl 17 om det inte är vår tur snart!

På tisdag åker vi till Polen, och besöker Invicta. Isisisis på FL har fått tvillingar genom dem. Som jag tidigare nämnde vill vi stå i kö för ÄD hos dem, för de har 1-2 års väntetid. Skulle det trots allt gå åt skogen i Tjeckien, då har vi ju alltid Polen kvar (som är betydligt billigare).

Eller så blir det kanske Polen för ett syskonförsök...vem vet?. Idag känner jag mig iaf väldigt optimistisk! Dessutom skiner solen, så det blir ut i trädgården och solstolen för att bygga upp depån av d-vitaminer. Cool

Kram på er alla, och lycka till!!

• callimero

Låter mycket positivt Juliette. C- och E-vitamin rekommenderade ivf i Falun oss också för spermierna. En studie visar också på förbättrat resultat med höga doser zink + folsyra i kombination. Och som sagt, D-vitamin är viktigt det också. Solig

• Juliette F

En sak till, vill även tipsa om en hälsokostprodukt som heter Maca (finns i pulverform och i kapslar). Vi äter det sedan ett år och mår mycket bra av det. Naturligt fullproppat med vitaminer, mineraler (zink mm) samt nyttiga fettsyror. Det är en grönsak som är släkt på långt håll med rädisa, och som endast växer mycket högt i Sydamerikanska Anderna. Indianerna där har ätit det i fertilitetsfrämjande syfte i tusentals år. Studier har visat att det ökar fertiliteten hos möss. Klart är att min mans spermieprov var dubbelt så bra i år jämfört med förra året. Om det berodde på Maca går såklart ej att bevisa. Men skadar gör det säkert inte :).

Ha det gott!

Svar på tråden När ska donatorsperma användas?